Wat gebeurt er met de waarde van een gekochte appartement wanneer een hele flat te oud is geworden en dus alle appartementen gesloopt moet worden?

In veel gevallen kopen mensen een huis of een stuk grond (vastgoed) als een soort belegging om het later met winst te verkopen of op zijn minst hun geld waardevast te houden. Maar wanneer iemand bijvoorbeeld een appartement van 150.000 duizend euro koopt in een flat en de flat na +- 100 jaar gesloopt moet worden, is de vraag wat de eigenaar van dat appartement er aan overhoudt, aangezien de grond van dat flat tot alle flatbewoners behoort.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
20K

Het beste antwoord

Huizen, flats, appartementen zijn onroerende goederen die een (koop)waarde hebben die in de tijd flexibel kan stijgen, dalen of gelijk blijven.
De waarde van een onroerend goed hangt ook van veel factoren af: Nieuwbouw, bestaande bouw, onderhoudsstaat, ligging, inhoud, comfort, eigen grond, erfpacht.... en ga zo maar door.

Huizen hebben veelal een hogere waarde dan appartementen. Appartementen hebben ook een beetje een bijzondere positie in de woningmarkt omdat ze deel uit maken van een groter gebouw dat een gemeenschappelijke woonfunctie heeft.
Dit maakt dat een appartement bezitter meer afhankelijk is van zijn mede appartement bezitters in het zelfde complex voor wat betreft het totale onderhoud van het complex.

Het onderhoud van het gehele complex moet gedragen worden door een (verplichte) VVE, vereniging van eigenaren die allemaal verplicht een door het bestuur vastgestelde maandelijkse bijdrage moeten betalen.
En vaak wordt daar niet aan voldaan. Gevolg is verpaupering van het complex, vaak wisselende bewoners (appartementen worden vaker verkocht)
wat de waarde van het geheel snel naar beneden haalt.

Een flatgebouw heeft doorgaans om die reden een kortere levensduur (30 tot 50 jaar) dan op zichzelf staande woningen waarvan iedere eigenaar zelf verantwoordelijk is voor de staat en het onderhoud van zijn bezit.
Appartementencomplexen staan vaak ook niet op eigen grond maar op erfpacht grond van de gemeente.

Als op een gegeven moment een flatgebouw rijp voor de sloop is dan moeten de nog zittende appartementseigenaren hun bezit opgeven.
Dat gebeurd meestal door onteigening door de gemeente in samenwerking met eventueel een projectontwikkelaar die een belang heeft.
De gemeente kan dan via de wetten -onteigening en -voorkeursrecht het complex als sloop object opkopen en de nog zittende appartementseigenaren schadeloos stellen. Daarbij wordt gekeken naar de aankoopprijs waarvoor het appartement door de eigenaar gekocht is en hoelang de eigenaar het in bezit heeft (via het kadaster).

Er wordt rekening gehouden met de geldende WOZ waarde en 'n fictieve marktwaarde. Als er in het appartement (onlangs) grote verbeteringen zijn aangebracht, zoals 'n nieuwe keuken of badkamer dan wordt dat meegewogen.
Verder wordt, indien noodzakelijk, een verhuissubsidie toegekend.

Als door de ex appartementseigenaar geen ander huis of appartement meer gekocht kan worden, dan moet de gemeente tevens voor vervangende huurruimte zorgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

De "sloper" moet elk appartement kopen. Eenmaal alles verkocht is en de bewoners verhuisd zijn, kan de sloop beginnen en hebben de bewoners hun geld terug.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En wat is dan wel het juiste antwoord volgens jou??
ronron1212
12 jaar geleden
Ja die sloper is gek.
Zo makkelijk als antwoord 1 is het niet. Je zegt dat de meeste mensen het als een belegging kopen, lijkt me niet helemaal juist meer. Het is een reden, maar veel mensen willen gewoon een dak boven hun hoofd en als ze er geld aan overhouden bij verkoop, is dat mooi meegenomen, zeker nu.
Wanneer het gesloopt wordt, wordt echt niet elk appartement gekocht. Het complex wordt in eens gekocht voor een x bedrag. Meestal gaat dit via de gemeente omdat het in dermate staat is. De gemeente onteigent het complex, de VVE ivm de veligheid. Bewoners mogen dan blij zijn dat ze hier dan nog geld uit zien.