Hoe ga je in een familiebedrijf het beste om met afspraken die 7 jaar geleden zijn gemaakt terwijl ik er 4 jaar werk, hoe compenseer je dat?

Ik ben de jongste uit een gezin van 5, 1 broer, 1 zus vader, moeder en ik.

Mijn vader is een bedrijf gestart en wij werken allemaal voor dit bedrijf. Broer 7 jaar lang, zus ook 7 jaar lang, ik 4 jaar.

Wij hebben een regel dat we 9 uur per dag werken en 8 uur schrijven. Dit omdat wij ook eigenaren zijn en gewoon langer op kantoor moeten zitten dan de andere werknemers. Wij willen van die 9 uur af en gaan gewoon 8 uur per dag werken.

Nu is het zo dat mijn broer het niet eerlijk vind dat hij 7 jaar lang 9 uur per dag heeft gewerkt en ik 4 jaar lang 9 uur per dag. Hij heeft dus 3 jaar langer 9 uur per dag gewerkt dan ik. Hij staat er op dat we het op één of andere manier toch gaan compenseren door middel van (i) aankomende 3 jaar gewoon 9 uur per dag werken (ii) 8000 EUR ter vergoeding, dit is de berekening wat het kost (iii) of op één of andere manier dan ook.

Is het eerlijk om dit te vragen? Ik denk namelijk van niet!! de afspraak is 7 jaar geleden gemaakt en ik vind het niet reëel om het op deze manier op te lossen. We veranderen nu gewoon van bedrijfsstructuur en dat werkt niet met terug werkende kracht in mijn nadeel. Lijkt mij..

Ik hoor graag hoe anderen hier over denken, en wat normaal is in zo’n situatie.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vraag advies bij de kamer van koophandel, die kennen dit soort situaties.

Antwoorden (5)

Lastige situatie!
Maar denk dat alle opties niet toepasbaar zijn.

Jij bent later begonnen dus ze moeten je zien als nieuwe personeelslid. Tenzij je een aandeel in van je bedrijf in bezit hebt. Gelijk aan de even lang werkende.
Deze waarde zou procentueel moeten berekend worden wat jou aandeel in dit vermogen is.

Het ligt meer voor de hand om met de eigenaren om tafel te gaan zitten. Dat hun bijv niet die ene uur overwerken.
Die uren van het verleden kun je eigenlijk anders niet inlossen.

Dus je hebt daar in nog een hand vol aan..
Suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga eens praten met je broer en laat hem vertellen wat hem echt dwars zit. Het lijkt er op dat je broer zich achtergesteld voelt en daarom onredelijker is dan dat je van hem gewend bent. Probeer er over te praten dat jij van goede wil bent, maar dat je het moeilijk vindt om te compenseren (jij was er niet toen die afspraak werd gemaakt). Vraag hem wat hij zou doen als hij in jouw schoenen zou staan. Geef hem de ruimte om te praten, zonder direct een oplossing te eisen. Over oplossingen kun je later nog wel eens praten, nu moet je vooral luisteren.
Ik denk dat deze situatie niets te maken heeft met iets zakelijks, maar meer met iets menselijks.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien kan je aanvoeren als punt van discussie dat het niet helemaal 'eerlijk' is om de zaken te veranderen nu jij als jongste 'vennoot' maar 4 jaar 'ervaring' hebt.
Je broer en zus allebei 7 jaar.
Je ouders langer ? of is het bedrijf 7 jaar geleden van 'start gegaan'? Dan zouden de anderen 7 jaar en jij 3 jaar 'ervaring/eigendom' hebben.

Als het zoals nu zou blijven, zou het eeuwig ongelijk blijven: iedereen 7 jaar en jij 4 jaar. Dus misschien is het voor jou beter als het verandert, anders blijf je deze ongelijkheid houden.

De vraag is alleen op welke manier. Als je een taart (100%) hebt en 5 eters, dan denk je iedereen 20%.
Maar dat zou dus nier eerlijk zijn...

Wat mij normaal lijkt in zo'n situatie, is dat je met z'n vijven om de tafel gaat zitten en bespreekt (eventueel eerst buiten advies zoeken / vragen) met elkaar de verschillende ideeën. Dan zal er vast gezegd worden : niet iedereen werkt even lang en dus maakt niet iedereen evenveel aanspraak op gelijke delen/percentages van het bedrijf.

Antwoord

Samen bespreken, in alle redelijkheid, niet boos worden en wel advies van derden vragen.

Succes !

Toegevoegd na 1 uur:
Nog 3 mogelijkheden op een rijtje :

- jij nog 3 jaar langer werken (de anderen niet)
- jij 3 jaar minder salaris (dan de anderen)
- jij ...blijvend... kleinere aandeelhouder (dus geen 20%)

Toegevoegd na 1 uur:
De 3 jaar lang 1 uur extra werken zou je ook nog kunnen afkopen !!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor je antwoord. Het bedrijf bestaat inderdaad 7 jaar, (dus ouders niet langer). We moeten het ook met ze allen bespreken. Mijn vader zegt altijd als wij het met z’n 3e (broer,zus,ik) eens zijn dan is hij het er ook mee eens. We hebben nog nooit ruzie gehad binnen kantoor en dat wil ik graag zo houden. Er moet dus wel een oplossing komen zonder dat er scheefe gezichten worden getrokken. Ik ben nu ook bezig om het aan derden te vragen vandaar mijn vraag op goeievraag.nl Weet jij toevallig ook waar ik elders terrecht kan met deze vraag? Nogmaals Bedankt!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb het antwoord nog even aangevuld.
Hier nog even wat advies mogelijkheden :
- Starterbegeleiding.nl
Coaching/advies en begeleiding voor startende en al
gestarte ondernemers
- Kamer van Koophandel
voor steunen starters (eventueel al gestarte
ondernemers ?) info vragen
- Starpagina Familiebedrijf
Een rare gedachte heeft je broer. Als je steeds in de 4 jaar je aan de afspraak hebt gehouden is het jammer dat hij gaat praten over de 3 jaar dat hij eerder al heeft gewerkt. het heeft namelijk geen enkele relevantie. Jij hoefde niet te werken. Dat hun dat toen hebben afgesproken en dat jij daar toen nog niet aan mee kon doen is niet jou te verwijten en is ook niet meer omkeerbaar. wat is dus de toegevoegde waarde jou 3 jaar lang een uur per dag meer te laten werken. Geld hebzucht dat is het enige.
ronron1212
12 jaar geleden
Voor deze vraag is het belangrijk welke professionele relatie je hier hebt.
Als gewone medewerker zou je direct profijt hebben van de verandering in beleid. Als mede-eigenaar kan je kijken naar wat jullie eerlijk vinden, of je trekt een lijn vanuit investering - eigendomsdeel.

Jij hebt minder uur geïnvesteerd in het bedrijf dan de rest van de familie. Als gelijke partner kan er dus verwacht worden dat je een gelijke of gelijkwaardige investering levert.
Als je hier geen zin in hebt zou je bijvoorbeeld junior partner kunnen worden.

Ik vraag me vooral af welke afspraken hierover vier jaar geleden zijn gemaakt, en of zede ergens vastgelegd liggen.

Je noemt ook dat broer en zus beiden 7 jaar werken. Hebben vader en moeder hier langer dan dat gewerkt? Zoja, hebben je broer en zus dit verschil dan ook gecompenseerd?
Als zij dit niet hebben gedaan, staan zij dan officieel als lagere positie genoteerd? Zo ja: dan zal je een lagere positie of een inhaalslag moeten accepteren. Zo nee, dan kun je ze hiermee confronteren.

In ieder geval is het belangrijk dat er op dit gebied nu duidelijke afspraken worden gemaakt, en dat jullie deze vastleggen, zodat dit niet langdurig door hoeft te blijven spelen.