Werkgever heeft afspraak bedrijfsarts gemaakt op mijn trouwdag, mag dit zomaar?

Ik loop al een jaar ziek thuis met rugklachten en wacht op een operatie. Wij gaan 25 april trouwen en hebben dit doorgegeven aan mijn werkgever. nu heeft hij op de trouwdag een afspraak gemaakt bij de bedrijfsarts en alleen hij kan die verzetten maar dat wil hij niet. en hij wil dan mijn geld inhouden. Mag dit zomaar? en wat kan ik er aan doen?

Toegevoegd na 14 minuten:
De werkgever ziet het willen verplaatsen van de afspraak als niet nakomen van mijn plichten (oordeel van bedrijfsarts) en wil daarom het bedrag wat hij kwijt is aan de afspraak van mijn loon in te houden.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
10.4K

Antwoorden (7)

Nee, dit geld als bijzonder verlof.
Dit is ook opgenomen in de eventueel voor u geldende CAO
Huwelijk, overlijden etc.

Toegevoegd na 2 minuten:
Als bijlage toegevoegd een leuk overzicht voor wat betreft de "bijzondere" vrije dagen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je hier wat aan.
Naast de verplichting tot het geven van inlichtingen kunnen er andere voorschriften zijn waaraan de zieke medewerker zich dient te houden. Het gaat om voorschriften die dienen om die informatie te krijgen die nodig zijn om te kunnen bepalen of de medewerker recht op loon heeft. Daarbij wordt gedacht aan het thuisblijven of het aanwezig zijn op een doorgegeven afwijkend adres, dit mede in verband met huisbezoek. Daarnaast om het verbod om arbeid te verrichten anders dan op therapeutische basis, als ook aan de verplichting om zo mogelijk op een spreekuur van de bedrijfsarts te verschijnen (5.2.2.5.). Deze andere voorschriften moeten redelijk zijn en in voldoende mate bekend gemaakt worden door de werkgever of arbodienst. Aan onnodig bezwarende voorschriften is een medewerker niet gebonden (art 7:660a BW).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je gaat trouwen hoort je werkgever je daar twee tot vier dagen verlof voor te verlenen, dit is afhankelijk van je CAO (lees even na).
Daarnaast is het zo dat je zélf het beste even contact op kan nemen met de arbodienst waar de bedrijfsarts voor werkt. Je legt de situatie uit en geeft aan dat je de afspraak wilt verzetten. Het slaat nergens op dat een werkgever alleen gemachtigd is om een dergelijke afspraak te maken. Dat mag jezelf ook doen! Het gaat uiteindelijk om JOU!
Ik begrijp het laatste stukje over geld inhouden niet helemaal. Waarom wil hij dat? Een werkgever mag nooit 'zomaar' geld inhouden waar jij recht op hebt omdat je voor hem hebt gewerkt.
Laat je niet gek maken!
12 jaar geleden
Nee natuurlijk niet. Een bezoek aan de bedrijfsarts heeft met je werk te maken en hoort onder werktijd. Je trouwdat is een verplichte vrije dag voor jou van je baas en op die gehele dag hoor jij niets te doen wat met je werk te maken heeft, ook een bezoek aan je huisarts niet.

Het kan zijn dat hij er niet bij stil gestaan heeft en dat hij het na het door jou aangegeven probleem als de bliksem gaat wijzigen. (Is die nou helemaal ;-)

Hele fijne dag gewenst en nog heel veel sterkte met je operatie en het herstel.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb trouwens verkeerd getypt, zie dat hij het niet meer wil wijzigen, neem inderdaad zelf contact op met die arboarts en laat die desnoods jouw trouwkaart zien en breng hem/haar op de hoogte dat je baas in de kennis is gesteld dat je die dag zou trouwen maar dat hij de afspraak niet meer wil wijzigen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij het Juridisch loket kan je zulk soort vragen stellen. Heb je hem per brief of mondeling laten weten wanneer je trouwdag was? Als jij eerder bent en dat ook aan kan tonen is het niet zo een nette baas. Dan hoop ik voor jullie dat de afspraak heel vroeg is. En was ik er in mijn trouwjurk en je man in spe in vol ornaat heen gegaan. Hoppa alle volg autos mee en allemaal die wacht kamer in. Staat je baas mooi voor lul. Heel veel sterkte en hoop dat je toch nog een mooie bruiloft hebt. (zonder baas op je receptie.)
Kristal
12 jaar geleden
:-))) ik zie het voor me ! Ik geef je ergens anders wel een plus voor dit idee ;-))
Kristal
12 jaar geleden
Poisonivy75, ik heb ff je rokersvraag een + gegeven :-))
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt voor de plusjes, tussen die minnen zal die betreffende werkgever wel zitten maar ja, dan die andere 2? Die minner mag het best melden wat mis is met mijn antwoord, ik lust geen mensen dus maak je daar geen zorgen over.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
zo bij deze +. een - geef ik normaal niet zonder uitleg. (wel zo netjes om even aan te geven waarom je de - geeft!!!) en ik zag het idd al helemaal voor me. Lol. Wat zal je je dan ongemakkelijk voelen als arts. Iedereen zit op het klokkie te kijken en (schoon) pa/ma zitten op je vingers te kijken.
De wet noemt niet specifiek trouwen als reden om een afspraak met een bedrijfsarts af te zeggen, maar er staat wel in de wet dat beide partijen zich "redelijk en billijk" moeten gedragen. Het is natuurlijk volledig onredelijk dat je bedrijfsarts ondanks jouw reden die afspraak niet wil verzetten. Zorg dat je voorstel om de afspraak te verzetten op papier (of email) staat. Krijg je een brief waarin het inhouden van geld wordt gemeld (dit moet per brief, kan niet zomaar) dan zal daar ook in staan hoe je daartegen kunt verzetten. Er zal of een bezwaarprocedure zijn, of je kunt zelf naar de (Kanton)rechter. Je kunt het rustig op een zaak laten aankomen, want dit win je zeker.

Belangrijk is wel dat uit al je correspondentie blijkt dat je je niet probeert te onttrekken aan de controle van de bedrijfsarts. Schrijf bijv. dat je zijn rol respecteert (en misschien zelf waardeert) maar dat je het met deze specifieke beslissing niet eens bent. Anders loop je het risico dat je bedrijfsarts tijdens de rechtszaak het onderwerp van discussie gaat veranderen in jouw tegenwerking, waar het verplaatsen van de afspraak slechts een element van is (in zijn ogen). Daarmee kan jouw verzoek om de afspraak te verzetting in een ander (=verkeerd) daglicht komen te staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Steenuiltje
12 jaar geleden
Het is de werkgever die de afspraak bij de bedrijfsarts niet wil verplaatsen ....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aha, dat dacht ik eigenlijk al, want het is ook de werkgever die eventueel loon inhoudt. Eigenlijk verandert mijn antwoord niet. De gemaakte kosten horen bij het ondernemersrisico van je werkgever. Hij mag alleen kosten doorberekenen als jij verwijtbaar handelt, en daar is hier geen sprake van.
Steenuiltje
12 jaar geleden
Klopt, je antwoord verandert niet. Moest het gewoon even kwijt.... het bekende puntje op de i. ;)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
prima :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ Gewoon goed antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord. Twee kleine toevoegingen: Eigen huwelijksjubileum van 25 of 40 jaar telt wel als vrije dag. Meestal is er een termijn waarbinnen de afspraak nog te verplaatsen is, deze termijn is vastgesteld door de arbodienst. Bij het verplaatsen heb je meestal meer kans als je een alternatief noemt (Bijvoorbeeld: alle andere dagen van de week ben je wel beschikbaar)
Wil je echt gerust naar je trouwdag toe leven win dan juridische advies in bij een rechtsbijstandverzekeraar of gratis loket.

Waarschijnlijk adviseren zij jou om een formele brief te schrijven aan je werkgever waarin je aangeeft niet beschikbaar te zijn voor de afspraak aan de bedrijfsarts op jouw trouwdag. Voeg een kopie toe van je aanvraag bijzonder verlof, een kopie van de afspraak vd bedrijfsarts en een kopie van je afspraak/ bevestiging bij de gemeente voor de trouwdatum.

Geef aan dat je graag een nieuwe afspraak wilt op een andere dag dan de dag dat je bijzonder verlof / trouwerij hebt.

Hij moet dan ook formeel naar jouw reageren. Als hij per brief stelt dat je moet komen anders houdt hij je loon in dan stuur jij weer een brief met dat jij ter wille bent om de afspraak na te komen op een passende datum en dat als hij salaris inhoud jij juridische stappen onderneemt.

Als hij blijft volhouden en ook salaris inhoud dan moet je een rechtszaak aanspannen helaas. Jij wint dan natuurlijk want hij heeft geen juridische gronden om dit te doen.

Jammer dat jouw werkgever zo moeilijk doet. Hij toont niet echt goed werkgeverschap. De relatie is verstoord. Ik hoop voor jou dat de operatie slaagt en je weer kan uit kijken naar een passende, leuke baan. Heel veel plezier bij je huwelijksdag.

Sterkte en beterschap!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed advies! Inderdaad erg belangrijk dat het zwart op wit staat. Zodat je straks kan bewijzen dat je de afspraak tijdig en met een goede reden hebt afgezegd.
Kristal
12 jaar geleden
+1
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goed advies. Een +. Ter aanvulling. stuur de documenten en brieven natuurlijk aangetekend.
Hij had so-wi-so eerst contact met jou moeten opnemen. Voor hetzelfde geld had je, vanwege je ziekte, een afsprak bij een dokter en was hij zijn geld ook kwijt geweest. Bel gewoon de bedrijfsarts om de afspraak te verzetten. Ze hebben een geheimhoudingsplicht en zullen je baas niks vertellen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ antwoord. en dan 4x -.... ik snap niet waarom mensen graag minnen. zal wel een soort opwinding geven of een kick. uitleggen ho maar. ik heb je naar 2 +geholpen!