Waarom is benzine bij tankstations bij grens met Belgie goedkoper?

(Om te concureren met de zuiderbuurtjes, dat begrijp ik wel)
Maar hoe is het dan mogelijk dat ons verteld wordt dat de benzineprijs zo hoog ligt, dat daar niets aan gedaan kan worden en dat dat iets landelijks is?
Als het iets landelijks is, dan zou de benzine bij de grenspompen even veel moeten kosten als bij de pompen in de randstad.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eind jaren 90 was er een compensatie van benzinestations. Of dat nog zo is kan ik helaas niet vinden, misschien iemand anders? http://www.europa-nu.nl/9353000/1/j4nvhdlglbmvdzx_j9vvikqpopjt8zm/vi8rm2y27vum
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij gaan altijd in België tanken. De accijns in Nederland zijn €1,41 op een liter benzine.
Dit ligt bij onze zuiderburen wellicht lager.
Het wordt helemaal schandalig als volgende week de prijzen naar twee euro per liter stijgen :-(

Antwoorden (4)

De fabricageprijs van benzine is in de hele wereld gelijk. En de marge is minimaal (enkele centen). Er kan dus maar één oorzaak zijn: belasting en accijnzen.
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Of winstmarges.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Waarom is belasting/accijnzen een reden dat de benzine in de grensstreken in Nederland goedkoper is dan in de rest van Nederland?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies Pelle. Dit antwoord is de plussen niet waard.
ik woon in heerlen en in maassluis (in de buurt van rotterdam) en ik merk hier niks van! De prijzen daar zijn meestal rond de 5 cent goedkoper.
grootse verschil was : in heerlen was het 1,79 per liter euro 95
en in maassluis was het 1,72 per liter
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bij de pompen worden benzineprijzen weergegeven met 3 cijfers achter de komma. €0,050 per liter verschil vind ik een GROOT verschil.
(vind nu overigens op internet een pomp waar er voor 1.585 getankt kan worden.)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
in limburg?
vertel mij dan gauw waar!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Anemoon: het verschil tussen de snelwegpompen (de adviesprijs dus) en de pomp in een dorpje of een witte pomp is zo al 8 cent. Ik vind die 5 cent dus heel weinig!
De brutobenzine prijzen zijn landelijk gelijk. In de grensstreek wordt meer korting gegeven, om meer klanten te lokken.
jc54
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar waarom roept de rest van nl dan dat het niet goedkoper kan? De benzinepompen in de grensstreek zouden allemaal failliet zijn als je de rest van nl moet geloven.
Ik heb (bron) bewijs dat er eind jaren 90 compensatie werd gegeven aan bezinepompen in de grensstreek. Dat zou verklaren dat de prijzen daar lager kunnen zijn dan in de rest van nederland. Ik kan helaas niet vinden of dit nog steeds zo is.