Wat is de waarde van een zakelijke klant (MKB) voor een bank? Hoe bepaal je dat?

Voor een ondernemer snap ik hoe je de waarde van een potentiële klant kan berekenen, maar hoe doe je dat voor een bank? Hoeveel kan bank (verwachten te) verdienen aan een bedrijf met een omzet van bijvoorbeeld 5 miljoen, of 50 miljoen of 250 miljoen?
Hoe maak je die inschatting?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Het beste antwoord

Daar is helaas geen antwoord op te geven.

Even als voorbeeld: jij bent 20 jaar, en je koopt iedere week een onsje gesneden jonge kaas bij de kaasboer. Wat is de waarde van jou als klant voor de kaasboer? Dat is niet te zeggen, want als de kaasboer pech heeft, dan koop je als je 60 bent nog steeds iedere week een onsje gesneden kaas, en daar moet hij bijna geld op toeleggen.

Als hij geluk heeft, dan heb je als je 35 jaar oud bent een vrouw, 2 kinderen, en een goeie baan, en kom je iedere week een kilo kaas kopen en ook nog wat luxe, dure franse kaasjes. In potentie was je dus als 20-jarige al een goeie klant, en het is alleen maar afwachten of de kaasboer ooit aan je gaat verdienen.

Het enige wat je kunt zeggen, is dat het MKB lucratief is voor de bank. Ze zullen nu bedrijven of bedrijfjes als klant hebben waar er geld op toegelegd moet worden, maar wie weet wat het straks gaat worden, als het bedrijf gaat groeien. Advisering in en regelen van overnames, belasting, kredieten, en weet ik wat je niet allemaal van en via de bank af kunt nemen als bedrijf. Dan gaat de kassa rinkelen voor de bank.

Zoals je schrijft in je toelichting: het zou zomaar kunnen dat een bedrijf met een omzet van 250 miljoen de bank nauwelijks nodig heeft, en dat een bedrijf met een 50 miljoen omzet zijn bank iedere dag nodig heeft.

Kortom: je kunt alleen maar zeggen dat gemiddeld een bank goed verdient aan kleine en middelgrote ondernemers. Maar dat ligt bij particulieren of grote bedrijven net zo: als een bank een groot bedrijf als klant heeft, en ze gaan voor allerlei lucratieve zaken naar een andere bank, dan hebben ze er ook niks aan. ;-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

dit is afhankelijk van het balanstotaal, het vreemd vermogen en de toekomstig te genereren cashflow. immers omzet is nog geen winst. daarnaast is er nog iets als marktwaarde door naamsbekendheid. kredietwaardigheid wordt ook ongeveer zo bepaald maar marktwaarde is dan niet zo relevant