Geldt het 6% btw tarief voor alle levensmiddelen, of alleen de primaire levensmiddelen?

Wat wel en wat niet?
Pasta, brood, rijst, aardappels, snoep, chocola of is alles gewoon 6%? (en binnenkort misschien 8%)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.2K

Het beste antwoord

Uit je vraag maak ik op dat je met name doelt op snoepgoed. Hier zit inderdaad een btw tarief op van 6%.
Hiermee wordt het dus wel gezien als een primaire levensbehoefte. Maar ook op andere vette producten als pizza's en friet zit gewoon een belastingpercentage van 6%. Nagenoeg alles dat je kunt eten en drinken heeft een btw tarief van 6% muv alcoholische dranken.

Wasmiddelen en dergelijke hebben wel een btw tarief van 19%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Primaire levensmiddelen zijn 6%
en secondaire levensbehoefte zijn 19%
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het btw tarief van 6% geldt niet alleen voor veel levensmiddelen, maar ook voor andere dingen:

- Etenswaren en dranken (behalve alcoholhoudende dranken) en grondstoffen hiervoor.
- Rundvee, schapen, geiten, varkens en paarden.
- Geneesmiddelen.
- Boeken, dagbladen en tijdschriften.
- Land- en tuinbouwzaden.
- Sierteeltproducten.

Onder andere de volgende diensten vallen ook onder het 6%-tarief:

- Personenvervoer.
- Kappersdiensten.
- Herstel van fietsen.
- Verhuur van vakantiewoningen.

Het 6% tarief gold ook van 1 oktober 2010 tot 1 oktober 2011 voor renovatie van woningen die langer dan twee jaar in gebruik waren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het tijdelijke 6%-tarief is momenteel nog steeds van kracht voor stukadoor/schilderwerk van woningen.