Waarom is bij de Euro het 50-centmuntje groter dan de 1-euromunt en het 5-centmuntje groter dan het 10-centmuntje?

Dat is toch apart?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K

Het beste antwoord

Omdat het (van origine) van minder kostbaar materiaal gemaakt werd. Vroeger waren munten ongeveer waard wat er op stond, en bevatte een cent ongeveer 1 cent koper, een stuiver ongeveer 5 cent, een dubbeltje echter 10 cent zilver (of nikkel), en was dus weer veel kleiner.

De munten hebben nu weinig meer met hun metaalwaarde te maken, maar de verschillende kleuren en materialen en formaten stammen nog wel uit die traditie.

Toegevoegd na 1 minuut:
(tegen de tijd dat de cent trouwens afgeschaft werd, ik kan me niet meer precies herinneren wanneer, maar ergens gedurende mijn leven) was die zijn waarde in koper ruimschoots waard, en was dát de reden voor het afschaffen ervan ; niet het feit dat het onhandig was met betalen ofzo, wat nu de oorzaak achter het afschaffen van de 1- en 2- eurocentmunten is geweest.

Toegevoegd na 2 minuten:
"het" in de eerste zin is 'het relatief grotere muntje'. Antwoord sluit een beetje raar aan op de vraag).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Reddie
12 jaar geleden
Nuttig is om te eten. Ik vind het een goed antwoord.

Andere antwoorden (1)

Da's om de herkenbaarheid van de munten onderling te vergroten. Dat de munten een bepaalde geldelijke waarde zouden vertegenwoordigen voor wat betreft omvang en/of gewicht, ligt ver achter ons....