Hoe kan ik de start van mijn nieuwe baan uit gaan stellen voor een sollicitatie op een andere baan?

Ik ben druk op zoek geweest naar een baan en ben aangenomen bij een bedrijf op payroll basis. Nu moet ik daar over een week gaan starten en heb 2 weken geleden nog gesolliciteerd bij een ander bedrijf waarbij ik erg graag wil werken alleen starten de sollicitatiegesprekken maandag/dinsdag pas. Nu weet ik natuurlijk nog niet zeker of ik uitgenodigd ga worden (ik denk het haast van wel). Maar hoe kan ik mijn andere baan uitstellen? Ik ben natuurlijk wel bang als het bij dat bedrijf waar ik erg graag wil werken niks wordt dat mijn huidige werkgever zegt "en bedankt wij hebben jou niet meer nodig" omdat het allemaal te lang duurt. Dus wat zou een goede reden zijn om donderdag als ik mijn contract ga tekenen te zeggen dat ik bv 1 mei start bij hun?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.3K

Antwoorden (2)

Als het goed is heb je bij het bedrijf waar je over een week gaat starten een proeftijd.
In die proeftijd mogen zowel jij als je werkgever besluiten niet verder te gaan met elkaar.

Kortom: Ik zou gewoon gaan beginnen bij je nieuwe baan. Mocht je die andere baan krijgen, dan kun je gewoon in je proeftijd aangeven dat je niet verder wilt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@gast28983: Als ik jou werkgever was van wie je de baan al had, zou ik echt spijt krijgen dat ik je heb aangenomen als ik je zo hoor...Als het nog zo lang duurt had je bij je sollicitatiegesprek voor deze baan al moeten aangeven dat je nog andere sollicitaties had lopen. En anders moet je maar bij die baan die je graag wilt zeggen dat je nog tot een bepaalde datum vast zit aan die andere baan. C4th: plus voor je antwoord!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Rinke.
En ik sluit me bij Rinke aan: als ze je graag willen hebben bij die andere baan, dan willen ze echt wel een paar weekjes langer wachten tot je vrij bent.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik heb het ook gehad. Met 3 sollicitaties tegelijk bezig. de baan die ik het liefste wilde hield me aan het lijntje, zou ik vóór een bepaalde datum wat horen. Die andere baan had ik gezegd dat ik na die datum zou laten weten of ik het deed. Omdat ik van de eerste baan niks hoorde, liep ik de tweede mis en ben ik maar postbezorger geworden.
Wat is je probleem als je gewoon een opzegtermijn hebt van een maand? De meeste mensen die solliciteren op die andere functie hebben OOK een opzegtermijn van een maand.

Let alleen op dat als je een jaarcontract krijgt bij dat eerste bedrijf er wel in je contract staat dat jij een maand opzegtermijn hebt. Dat staat niet altijd in een contract.

Verder heb je vaak een proeftijd van een maand en kun je binnen die maand elke dag opstappen. Misschien moet je daarom vragen? Een proeftijd van een maand als dat een week is (heb ik trouwens niet eerder meegemaakt, het is altijd een maand geweest).