Hét vraag- en antwoordplatform van Nederland

Gordijnen open of dicht voor besparing??

Overal krijg je de tips om de gordijnen te sluiten op energie te besparen. Mijn mening is om deze juist open te laten als de radiatoren erachter hangen, anders de warmte achter de vitrage/ gordijnen blijft hangen. Waarom is dit dan volgens de reklame's besparend??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.9K
Reddie
12 jaar geleden
Als de radiatoren achter het gordijn zitten moet je ze inderdaad open laten. Je redenering is correct.
Beter is het om de gordijnen achter de radiator te frommelen.

Heb je meer informatie nodig om de vraag te beantwoorden? Reageer dan hier.

Antwoorden (6)

omdat er door de ramen veel warmte verloren gaat
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is besparend als de gordijnen de ramen afschermen en de warmte van de radiatoren dáárvoor aan de kamerzijde kan opstijgen...!
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij heb je gelijk; ik ben wel eens bij mensen geweest die de radiatoren achter de gordijnen hadden. Als ze de gordijnen dichtdeden werd het gelijk veel kouder. Ik zou adviseren een vensterbank aan te brengen en de gordijnen tot vlak erboven in te korten en de gordijnen wat dichter bij de ramen te zetten indien mogelijk. Nog beter is het als de gordijnen achter de radiatoren vallen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Precies, zo klopt het.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou inderdaad het beste zijn. Al vraag ik mij wel af of het ook veel uitmaakt als je een supergeïsoleerd huis hebt met dubbelglas.
Ze gaan ervanuit dat iedereen snapt dat als de radiatoren achter kamerhoge gordijnen zitten dit natuurlijk niet opgaat.
Eigenlijk is dat vreemd omdat het gros van de huizen in nederland rijtjeshuizen zijn waar de radiatoren nogal eens vaak onder de voor en achte raam zijn geplaatst. het beste is dan om geen kamerhoge gordijnen te nemen.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Gordijnen overdag open zodat de zon binnen kan komen om het huis te verwarmen. Gordijnen in de avond dicht, dan houd je de warmte binnen.
(Lees meer...)
12 jaar geleden
Het hangt af of het buiten warmer is dan binnen. Is het binnen warmer, omdat je bijvoorbeeld de verwarming aan hebt, dan kun je de gordijnen beter dichtdoen, is het buiten zomer en wil je het binnen wat warmer hebben, dan kun je de gordijnen beter open laten.
(Lees meer...)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Weet jij het beter..?

Het is niet mogelijk om je eigen vraag te beantwoorden Je mag slechts 1 keer antwoord geven op een vraag Je hebt vandaag al antwoorden gegeven. Morgen mag je opnieuw maximaal antwoorden geven.

0 / 2500
Gekozen afbeelding