Gordijnen open of dicht voor besparing??

Overal krijg je de tips om de gordijnen te sluiten op energie te besparen. Mijn mening is om deze juist open te laten als de radiatoren erachter hangen, anders de warmte achter de vitrage/ gordijnen blijft hangen. Waarom is dit dan volgens de reklame's besparend??

Weet jij het antwoord?

/2500

omdat er door de ramen veel warmte verloren gaat

Het is besparend als de gordijnen de ramen afschermen en de warmte van de radiatoren dáárvoor aan de kamerzijde kan opstijgen...!

Volgens mij heb je gelijk; ik ben wel eens bij mensen geweest die de radiatoren achter de gordijnen hadden. Als ze de gordijnen dichtdeden werd het gelijk veel kouder. Ik zou adviseren een vensterbank aan te brengen en de gordijnen tot vlak erboven in te korten en de gordijnen wat dichter bij de ramen te zetten indien mogelijk. Nog beter is het als de gordijnen achter de radiatoren vallen.

Ze gaan ervanuit dat iedereen snapt dat als de radiatoren achter kamerhoge gordijnen zitten dit natuurlijk niet opgaat. Eigenlijk is dat vreemd omdat het gros van de huizen in nederland rijtjeshuizen zijn waar de radiatoren nogal eens vaak onder de voor en achte raam zijn geplaatst. het beste is dan om geen kamerhoge gordijnen te nemen.

Gordijnen overdag open zodat de zon binnen kan komen om het huis te verwarmen. Gordijnen in de avond dicht, dan houd je de warmte binnen.

Het hangt af of het buiten warmer is dan binnen. Is het binnen warmer, omdat je bijvoorbeeld de verwarming aan hebt, dan kun je de gordijnen beter dichtdoen, is het buiten zomer en wil je het binnen wat warmer hebben, dan kun je de gordijnen beter open laten.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord op die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100