Met hoeveel geld per jaar kun je normaal rondkomen in een 1-persoonsflat, huur, gas-licht en normaal eten en drinken?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Antwoorden (2)

In Nederland heb je een minimumloon (van 1446 bruto per maand bij een fulltime baan bij 23 en ouder) en met dat loon moet je prima rond kunnen komen in je eentje. Als je jonger bent is het loon wat lager maar in principe kun je huurtoeslag krijgen als je aan bepaalde eisen voldoet: http://www.belastingdienst.nl/rekenhulpen/toeslagen/

Dus als je (bijna) fulltime werkt is elk inkomen in nederland voldoende.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is nogal afhankelijk van wat je zelf 'normaal rondkomen' noemt.

Hier zijn wat kostenposten waar je aan moet denken, met een aantal voorbeeld bedragen. Deze zijn uiteraard zeer afhankelijk van de situatie. Een aantal van de genoemde bedragen zijn afkomstig van de gemiddelden berekent door het Nibud. Zie hun site voor veel praktische informatie over dit onderwerp. Ik ben overigens even uit gegaan van een flat van 600 euro in de maand. Een aantal posten heb ik open gelaten omdat daar niets zinnigs over te zeggen is. Bijvoorbeeld kleding, uitgaan, auto zijn volledig persoonsafhankelijk.

-huur: 600
-gas/water/licht: 140
-eten: 200
-overige huishoudelijke producten: 50
-gemeentelijke lasten/waterschap: 85
-zorgverzekering: 100
-telefoon/internet/tv: 60
-woonverzekering: 15
-vervanging kapotte apparatuur etc.: 30
-uitgaan etc.:?
-vervoer: ?
-auto:?
-kleding: ?

Al met al kom je dan toch al vrij snel op een bedrag van 1300 euro per maand MINIMAAL. Dan doe je helemaal niets geks, heb je je huis niet ingericht, ben je nog niet uitgeweest, heb je geen kleding gekocht, ben je niet naar de tandarts gegaan, etc, etc.

Dan kom ik met deze basis op 15.360 euro. Jaarlijks zo’n 20.000 gaat er wel uit als je de lege plaatsen een beetje invult. Wellicht zijn er nog wat toeslagen van toepassing zoals huurtoeslag, zorgtoeslag, etc. Dat is hier niet in opgenomen.

Deze hele grove berekening laat zien dat je met minimumloon rond kan komen wanneer je de toeslagen mee zou nemen.