Mag je directeur je verplichten in het nieuwe schooljaar op andere dagen te gaan werken (ik werk nu ma-woen en ze zou willen woe-vrij)?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (3)

Ja je tijden staan niet vast tenzij anders vermeld. Als je een partime contract hebt kun je op andere dgn worden ingezet.
Stel je hebt 20 leerkrachten en 13. Met een part time contract dan moet je dit gaan indelen. Als iedereen ma di woe willen, kun je de groepen moeilijk verdelen. De ene jaar heeft de ene geluk en de andere jaar jij..

Meestal is dit elk jaar bij elke school een probleem.. Weet uit ervaring dat er altijd discussies.
Je kunt wel je voorkeur aangeven maar soms is het niet anders
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ps uit ervaring
Hoor veel van iemand die elk jaar deze planning moet maken..
Bijna elk jaar vloeien er tranen
Een werknemer heeft de plicht om zich als goed werknemer te gedragen. Hierbij kan horen dat bepaalde wijzigingen in de werkomstandigheden geaccepteerd moeten worden. Dat betekent nog niet dat een werkgever zomaar alles mag eisen wat hij wil. Ook de werkgever heeft een plicht om zich als goed werkgever te gedragen. Zo kan de werkgever niet eenzijdig arbeidsvoorwaarden wijzigen (vermits daar afspraken over zijn gemaakt) en moet ook hij gevoelig zijn voor de belangen van de werknemer bij het vaststellen van wijzigingen.

Of de werkgever van u mag eisen dat u andere dagen gaat werken, hangt dus af van de specifieke omstandigheden. Bent u redelijkerwijs in staat om uw privéleven aan de nieuwe omstandigheden aan te passen? Is dit de enige manier waarop de werkgever het probleem kan oplossen, of is niet alles onderzocht? Heeft u als werknemer zwaarwegende belangen om niet op donderdag en vrijdag te werken?

Dus: het kan zo zijn dat er een dringend beroep op u gedaan kan worden om op andere dagen te werken. Hiervoor is het wel van belang dat zowel u als de werkgever uw plicht als goed werknemer en goed werkgever zoveel mogelijk nakomen. Dus ga in gesprek en probeer uit te zoeken of jullie er uit kunnen komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, tenzij in je personeelsdossier is vastgelegd dat je vaste werkdagen en vaste werktijden hebt.
Bij ons intern is het dan zo dat je deze vaste dagen en werktijden maar eens per 2 jaar mag veranderen met toestemming van je leidinggevende.