Hoe geef ik als fotograaf een digitale foto mijn eigen naam mee? (copyright)

Ik heb foto's die ik via het internet wil delen met vrienden (op Facebook bijvoorbeeld) Maar ik wil niet dat anderen de foto's gebruiken voor publicatie e.d. Daarom wil ik een (c) copyright aan de foto hangen. Hoe doe ik dat?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
22.2K

Het beste antwoord

Je kan dit op verschillende manieren doen, zichtbaar en "onzichtbaar":
- Onzichtbaar: open de eigenschappen van je foto met de rechter muisknop (in Mac gaat dat anders, maar goed...), en typ je eigen tekst in een van de beschikbare velden. Daar vind je trouwens ook met welke type camera en lens de foto is gemaakt, datum van opname, enz. Probleem is dat iedereen kan dit relatief eenvoudig wijzigen. Als je een wat betere camera heb (spiegel reflex camera's hebben vaak zo'n optie ergens in de menu's), kan je de camera zelf instellen zodat iedere foto een zgn. "copyright tag" krijgt.
- Zichtbaar: kies een fotobewerking programma. Waarschijnlijk heb je zo'n software gratis gekregen in een CD bij aanschaf van je camera, anders is b.v. IrfanView een hele goede en gebruiksvriendelijk (gratis!) freeware software. Plaats dan een zogenaamd 'watermerk' van je keuze op je foto, ergens in een hoek. Het is niet echt storend, maar werkt prima. Ook dat kan gewist worden trouwens, maar is veel ingewikkelder! Voordeel van IrfanView is dat je meerdere foto's in een keer kan voorzien van zo'n watermerk, en tegelijk ook aanpassen in grootte, enz., handig om b.v. op internet te publiceren als je originele bestanden te "zwaar" zijn.
- Daarnaast heb je ook andere (dure) software die de foto's kunnen afschermen tegen bewerking, kopiëren of publicatie, maar dan praat je over andere zorgen dan foto's op Faceboek en dergelijk. Dat is eerder bedoeld voor professionele fotografen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Sanzoo, ik ben zeker geen expert in ALLE digitale mogelijkheden, eerder een handige gebruiker, en ik kan je geen voorbeeld geven, juist omdat ik dit soort software niet nodig heb, maar van kennissen die wél gebruik hiervan maken heb ik begrepen dat het om bepaalde tools gaat die niet zo zeer in je PC geïnstalleerd zijn, maar die een foto op een site kunnen beschermen. En ja, je hebt helemaal gelijk: "geheel verhinderen" bestaat helaas niet, want b.v. een printscreen maken kan altijd. Maar een betere bescherming dan een watermerk op een foto is wel degelijk mogelijk.

Andere antwoorden (4)

Je kunt veel beter een watermerk aanbrengen in je foto. Zie link.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'tis wel een app voor het apple os, maar misschien is dit het proberen waard

http://persberichten.biz/persbericht/digidentity-lanceert-esigning-op-ipad-en-het-web.html?extension=pressreleases&module=pressrelease&press_release_id=11351
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een watermerk is een manier, maar die verminkt ook gelijk je foto. Op vele fotosites kan je echter in je profiel ook aangeven wie de foto's mogen downloaden, en wie niet.
Alleen je vrienden kunnen de foto's dan voor eigen gebruik kopieren. Je kan de foto's op die manier zelfs ook afschermen. Dan weten andere mensen zelfs niet eens van het bestaan van de foto's af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt een (C) of een tekst met je naam, of wat je maar wil met een fotobewerkingsprogramma toevoegen. Een voorbeeld hiervan is Photoshop (duur) of The Gimp (gratis) Echter moet ik er bij zeggen dat het een beetje een zinloze onderneming is om gebruik te maken van het (C) tekentje en de tekst 'copyright'. Dit is namelijk het (gedeeltelijk oude) Amerikaanse systeem en heeft geen enkele juridische betekenis in Nederland. Je hebt dus helemaal geen copyright! Dit wordt dan ook heel vaak ten onrechte gebruikt omdat het wel 'professioneel staat'.

In Nederland zijn je werken automatisch auteursrechtelijk beschermd, daar hoef je niets voor te doen. Wil je een ander er toch op wijzen, dan kun je gebruik maken van de tekst: "Dit werk is auteursrechtelijk beschermd".