Belasting over spaarprogrammaaas hoe zit dat?

moet je belasting betalen over inkomsten van spaarprogrammaaas zoals NuCash

Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden

Antwoorden (2)

Heel simpel: dat hoeft niet. Ik denk dat de spaarprogramma's zelf al belasting in het bedrag dat jij ontvangt hebben verwerkt.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik heb zelf al meermalen geld/'cadeaus' gekregen van spaarprogramma's als Euroclix en Doublepoints, die heb ik gewoon ontvangen, daar heb ik in ieder geval niks over afgedragen.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Om aan alle onduidelijkheid een eind te maken kun je zo'n spaarprogramma mailen, ik krijg (zeker bij Euroclix) altijd antwoord.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
@Pompiedom: ik heb geen idee hoe het zit met dit soort programma's hoor, mij lijkt het logisch dat je het gewoon invult bij overige inkomsten. Maar het feit dat jij er niets over hebt afgedragen wil natuurlijk niet zeggen dat dit niet zou hoeven. Als je niets opgeeft draag je natuurlijk niets af, maar dat betekent nog niet dat het ook niet hoeft.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Het gaat hier vaak om zo'n €10,-, via de websites wordt in ieder geval nergens aangegeven dat een deel naar de belasting zou moeten. Maar daarover durf ik verder geen uitspraken te doen, weet niet beter dan dat ik tot nog toe heb gemeld ;)
Inkomsten dien je op te geven bij de Belastingdienst. Als het niet gaat om geld dat je verkrijgt uit loondienst, vul je het in bij "inkomsten uit overige werkzaamheden". Of je ook daadwerkelijk belasting erover betaalt is een andere kwestie, als het je enige inkomsten zijn kan het zomaar zijn dat je vanwege het lage bedrag en/of eventuele aftrekposten uiteindelijk (zo goed als) geen belasting erover betaalt.

Ik heb echter geen enkele aanleiding kunnen vinden waarom dit soort inkomsten niet opgegeven zouden hoeven worden. Het gaat natuurlijk wel om dusdanig kleine bedragen dat de belastinginspecteur er niet snel wakker van zou liggen, maar je hoort het wel op te geven.

Zie ook citaten van diverse sites:
"Alle online inkomsten zijn bijverdiensten. Volgens de wet bent u verplicht om deze op te geven aan de belastingdienst. Voor kleine bedragen van een paar euro raden wij af dit te doen omdat het de moeite niet waard is. Na aanleiding van de schaal waarin je met je online inkomsten inzit betaal je een belastingtarief."
Bron: http://www.gekgeldverdienen.nl/belasting

"Bron: InfoNu.nl

Tags: thuiswerk belasting

Wanneer je voor een werkgever werkt, wordt de belasting automatisch betaald. Over iedere bron van inkomsten moet je belasting betalen en dus ook over inkomsten vanuit de thuiswerkbranche. "
Bron: http://www.thuiswerkervaringen.nl/artikelen/belasting-betalen-over-thuiswerk/

"Alle inkomsten die u verdiend bent u verplicht op te geven aan de belastingdienst. De belasting die u hierover dient te betalen ligt aan het bedrag wat u bijverdient. U bent bij de wet verplicht om ook de inkomsten uit spaarprogramma’s op te geven bij uw inkomsten. Zeker indien u meer verdient dan u aanvankelijk had verwacht en dit is zeker mogelijk indien u zichzelf bij meerdere spaarprogramma’s tegelijk zou aanmelden om te gaan bijverdienen."
Bron: http://www.hoegeldverdienen.nl/belasting-bij-spaarprogrammas/
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Maar dat is logisch toch? Alle inkomsten dien je op te geven, daar zijn maar een paar uitzonderingen op (bijv. vrijwilligersvergoeding, mantelzorgcompliment). Als jij een freelance opdracht doet op basis van een overeenkomst van opdracht, hoeft toch ook de opdrachtgever je niet te waarschuwen dat je het wel dient op te geven bij de belastingdienst? Dat geldt voor álle verdiensten, en dat is de verantwoordelijkheid van degene die de verdiensten heeft. Het zou pas een bijzonderheid zijn als het NIET opgegeven hoefde worden, dán zou het er duidelijk bij moeten staan.
Verwijderde gebruiker
11 jaar geleden
Ik snap het niet helemaal, maar misschien begrijp ik je verkeerd? De meeste mensen werken toch omdat ze het geld nodig hebben? Toch moet er belasting betaald worden over het verdiende bedrag. In dit geval misschien niet eens betaald (omdat het gaat om kleine bedragen) maar het dient dan toch wel opgegeven te worden. En inderdaad kan het met toeslagen soms nadelig uitpakken als je gaat werken. Dat zal voor thuiswerk evengoed gelden. Dat zou anders moeten zijn, maar is nu eenmaal inherent aan alle inkomensafhankelijke regelingen die we hebben in Nederland. Regelingen waar we ook niet buiten kunnen, omdat het noodzakelijke instrumenten zijn om armoede te bestrijden. Van een minimuminkomen kun je geen huis huren, dus die huurtoeslag is geen overbodige luxe. En als je dan vanuit een uitkering gaat werken en net boven de grens komt, kan het zomaar zijn dat je minder te besteden hebt per maand dan toen je nog niet werkte. Dat is soms best zuur ja. Maar ik begrijp niet waarom het de verantwoordelijkheid van de opdrachtgever zou zijn om mensen hiertegen te waarschuwen: je kiest er zelf voor om bij te gaan verdienen, dan ben je er toch ook zelf verantwoordelijk voor om je veranderde inkomen door te geven bij de belastingdienst?