Waar komen betel klemmen vandaan?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Wa bunne da?

Het beste antwoord

Geschiedenis van de bretels.

Benjamin Franklin (ook bekend als uitgever, diplomaat, mede-opsteller van de Amerikaanse Onafhankelijkheidsverklaring en uitvinder van de bifocale glazen en de bliksemafleider) introduceert de bretels in het uniform van de brandweer van Philedelphia.

Er wordt gezegd dat de inspiratie van de galg kwam.

De rest van de geschiedenis, tot en Jort Kelder,
kan je hier lezen:

http://www.bretels.nl/nl/page/20_geschiedenis_bretels
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Uit de staal-bewerkingsfabriek?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De voorloper van de klemmetjes zijn de ederen bandjes, de klemmetjes zijn vrij "nieuw"in gebruik.

Bretels zijn een accessoire in de herenmode. Ze dienen om de pantalon op de juiste hoogte te houden wanneer men geen riem draagt. Bretels zijn Y-vormig -vroeger soms X-vormig- en bestaan uit drie banden, meestal volledig of gedeeltelijk uit elastiek vervaardigd (duurdere uit katoen, zijde of suède). De enkele band wordt aan de achterkant van de pantalon bevestigd. De twee andere lopen over de schouders naar de voorkant van de pantalon, waar zij eveneens aan de broeksband worden bevestigd. De banden lopen uit in leren riempjes met knoopsgaten die aan knopen op de broeksband worden vastgemaakt. Tegenwoordig zijn bretels gebruikelijk die in metalen klemmetjes eindigen. Een nadeel van de klemmetjes, die vaak tandjes hebben, is dat zij de broeksband kunnen beschadigen. Bovendien zijn ze zichtbaar op de broeksband
Bronnen: