Mag een werkgever weigeren overuren uit te betalen?

Ik laat altijd mijn extra uren uitbetalen maar momenteel is er teveel personeel op de werkvloer waardoor mijn werkgever nu mijn overuren die nog staan niet wil uitbetalen maar mij nu volgende maand deze uren minder laat werken zodat hij beter met zijn personele bezetting uitkomt mag dit?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K

Antwoorden (4)

Ja dat mag. Sterker nog, en zijn bergen mensen die nooit overuren betaald krijgen. Daar is het normaal dat overuren bij de normale aanstelling horen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat mag volgens mij helemaal niet. Maar het fijne weet ik er niet van. waarom ga je niet langs het juridisch loket. Daar kunnen ze je gratis helpen met juridisch advies. Ik heb ook ooit een baas gehad die mij wou onderbetalen. Uiteindelijk heb ik toch gekregen waar ik recht op had € 250. Dus ik zou het maar wel nagaan als je het niet zeker weet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Maren164 : Volgens mij zou dat in de CAO moeten staan.

Ik dacht dat er wettelijkl vastgelegde CAO-regels waren waarin vaststaat of je uitbetaald krijgt in geld (en hoeveel) of dat je uitbetaald krijgt in uren / vakantiedagen.

Advies : OR / Juridisch Loket / Sociaal Raadsman zouden je moeten kunnen vertellen waar je aan toe bent.

Succes !

Toegevoegd na 47 seconden:
tikfout : wettelijk (sorry)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je meer uren hebt gewerkt dan je arbeidscontract aangeeft, is je werkgever verplicht:

Je vaste uurloon te betalen plus vakantiegeld daarover, pensioenpremie, eindejaarsuitkering, reiskostenvergoeding, inkomensafhankelijke zorgverzekeringspremie - kortom alles wat je ook over je normale werkuren krijgt;
je vakantieopbouw te geven over de extra gewerkte uren;
Als je bijvoorbeeld vier uur meer werkt per week, hoor je hetzelfde beloond te worden als een collega met een contract voor die uren. Als je werkgever hier niet aan tegemoet wil komen, kun je je melden bij de Commissie Gelijke Behandeling.