Gerechtsdeurwaarder reageert met beslaglegging op betalingsvoorstel. Is dit normaal?

Op een openstaande schuld heb ik een voorstel tot een betalingsregeling gedaan aan de gerechtsdeurwaarder. Het antwoord van de gerechtsdeurwaarder is: een beslaglegging op de inboedel. Waarom wordt er niet gereageerd op mijn voorstel?

Er werd hiervoor een eis gedaan van 8 termijnen van €157.- per maand.
Dankzij een scheiding heb ik al veel schulden en leef op 90%.
Per maand moet ik zien rond te komen van €189.- hier dien ik eten, water, eigen bijdrage ziektekosten, telefoon, kleding, internet van te betalen.
€157.- Zag ik als dreigement en heb hier op gereageerd met een specificatie, kopietjes en een betalingsvoorstel wat ik zelf van de €189.- wilde betalen.
De enige reactie is een beslaglegging.
Is dit normaal?
Waarom wordt er niet gereageerd op mijn betalingsvoorstel?
Wil een deurwaarder dan zo graag extra exploten a €82.- in de bus gooien?
Zitten er op zo'n kantoor nog wel normaal denkende mensen?
Of worden er gewoon te idiote procedures gevolgd?
(er valt overigens op zeer weinig beslag bij mij te leggen, weer als gevolg van de scheiding, dus wat mij betreft mogen ze komen als dat mij van mijn schuld af helpt)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik weet natuurlijk niet wat er aan vooraf gegaan is. Maar als er van jouw kant nog niet eerder is gereageerd op betalingsherinneringen, aanmaningen en er nog nooit een enkel bedrag is overgemaakt, dan is de geloofwaardigheid van een betalingsvoorstel dat pas komt als er beslag gelegd wordt erg klein. Want waarom zou je je wel aan dat betalingsvoorstel houden, als er in de tussentijd nog geen enkel bedrag betaald is van de openstaande schuld? Ik weet niet of het in jouw geval zo is hoor, maar ik probeer een beeld te schetsen van hoe schuldeisers en deurwaarders denken. Het is nu dus zaak om met een bijzonder overtuigend verhaal te komen waarom jij je deze keer wel gaat houden aan dat betalingsvoorstel. Ga niet in de aanval door ze van alles te verwijten (ook al valt ze wel wat te verwijten) maar probeer ze op een andere manier (met argumenten die op jou betrekking hebben) te overtuigen. Bijvoorbeeld: "Misschien had ik wat eerder moeten reageren, daar hebben jullie gelijk in, maar gezien de situatie thuis (scheiding e.d.) kon ik het even niet opbrengen. Nu ben ik zo ver dat ik echt mijn uiterste best wil en kan doen om alles af te betalen en zou jullie medewerking erg op prijs stellen. (Of iets in die richting). Met stroop vang je nog altijd meer vliegen dan met azijn. Heel veel sterkte!

Antwoorden (5)

Gaat het hier om een dwangbevel of om een civiele procedure? In dat laatste geval ben je dus al eens veroordeeld tot het betalen van het openstaande bedrag?

Je geeft zelf al aan dat je het heel moeilijk hebt. De deurwaarder heeft blijkbaar ook gezien dat er op basis van loon- of uitkeringsbeslag niets te halen valt. Als gevolg daarvan kijkt men verder en dan komt men beslag leggen op de inboedel.

Het kan zijn dat dit puur is om een borg te doen en dat als je nu contact opneemt dat er best wel wat te regelen valt. In het slechtste geval wil men de hele boel gaan verkopen om de schulden (deels) terug te halen.

Gezien je leefbedrag lijkt het mij handig dat je contact opneemt met een schuldhulpverlener van jou gemeente. Die kan je informeren over wat nu te doen, en kan jou ook helpen om tot je beslagvrije voet te komen. Dat is een minimaal leefbedrag dat je na aftrek van al je betalingsverplichtingen over moet hebben om er voor te zorgen dat je nog kan leven. Evt kan die je ook helpen om binnen de schuldhulpverlening te komen als dat nodig blijkt te zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik neem inderdaad wederom contact op, schrijf een brief. Doe hetzelfde voorstel. Kopietjes en bewijsstukken erbij. Maar ik heb echt idee dat er robots ipv mensen met hersens bij zo'n kantoor werken. Bellen wil ik niet eens meer, telefonisch afsnauwen zijn deurwaarders ook erg goed in. (zouden ze plezier in hun werk hebben?)
Dat hangt niet van de deurwaarder af.

Jij hebt een schuld.
Bij iemand.
En die iemand wil zijn geld terug.
Logisch.

En juist gezien jouw situatie is men bang dat er van een regeling niks zal komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Heb regeling voor gesteld (zie verhaal + vraag hierboven). + bewijsstukken toegevoegd. Ik heb het idee dat brieven gewoon niet gelezen worden en dat er gedreigd wordt met idiote bedragen en beslag leggingen. Er is niet eens een brief gekomen waarin staat dat de deurwaarder (of schuldeiser) het niet eens is met mijn betalingsvoorstel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een plus, zie mijn antwoord.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je wel Nelly.
Een paar minnaars zijn het er niet mee eens....
Er zijn twee antwoorden op jouw hoofdvraag: waarom legt de deurwaarder beslag in plaats van dat hij akkoord gaat met een betalingsvoorstel?

Allereerst moet je begrijpen dat een deurwaarder voor zijn klant (jouw schuldeiser) werkt. De deurwaarder treedt op als uitvoerende en adviserende partij, maar zijn klant bepaalt wat er gebeurt. Het kan zijn dat de klant er helemaal klaar mee is en gewoon alle mogelijke middelen aan wil wenden om jou dwars te zitten.

Een andere verklaring komt uit het verhaal dat je zelf geeft: je zit aan de grond. Als jij rond moet komen van €189 dan is er nooit geld over om redelijkerwijs aan enige betalingsregeling mee te doen. De deurwaarder redeneert dan als volgt: het is een kwestie van tijd voordat jij in de schuldsanering terecht gaat komen. In die situatie krijgt hij maar een laag percentage van zijn vordering vergoedt. Door nu zoveel mogelijk druk op jou te leggen heeft hij kans om ervoor te zorgen dat jij er alles aan gaat proberen om aan geld te komen. Bijvoorbeeld bij familie. Het is dus in feite een gok van de deurwaarder dat jij op deze manier uiteindelijk meer betaalt dan als hij geduldig aan een betalingsregeling meewerkt.

Het is voor jou nu kwestie om aan te kloppen bij de schuldhulpverlening van de gemeente.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat van de schuldsanering klopt, dat heb ik hem ook geschreven (wachtlijst). Wel heel contradictioneel dat er in nederland een wettelijke beslagvrije voet is, die moet beschermen en dat er dan zulke eisen van een gerechtdeurwaarder afkomen. Heel tegenstrijdig. Ok, dank je voor het antwoord.
Er is al eerder iets ' fout' gegaan. Als een deurwaarder aan de deur komt ben je in principe al te laat met voorstellen over aflossingen, die in jouw geval niet hoog kan zijn. Daar ziet een deurwaarder geen oplossing in.
Het is achteraf gepraat waar je niets aan hebt, hooguit voor de toekomst. Ik heb het financieel ook erg moeilijk gehad, maar nooit een deurwaarder gezien. Je moet zélf op tijd aan de bel trekken en met je schuldeiser contact opnemen, mijn ervaring is dat je echt overal de mogelijkheid krijgt om in delen te betalen.
Maar goed daar is het nu te laat voor, waar jij nu mee komt is mosterd na de maaltijd en nu wordt je boos dat men niet naar je luistert.

Probeer elke maand te betalen, al is het maar 5 euro, tot je in de schuldsanering zit.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Moment. Het is niet mosterd na de maaltijd, er is niet gereageerd op de soep die ik als voorgerecht wilde opdienen. Of tenminste: mijn soepje (betalingsvoorstel) werd terug gestuurd, er werden oesters gevraagd. Er kwam een idioot hoge tegeneis.
Gaarna graag even alles goed en correct lezen: Ik heb betalingsvoorstel gedaan (in hun ogen weinig, maar wel IEDERE MAAND HAALBAAR voor mij) waarop .. enfin.. gaarne lezen, gezien uw antwoord niet aansluit op mijn vraag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het eigenlijk wel heel grappig. Al deze antwoorden. Niets beantwoord eigenlijk al de vragen welke ik stelde en iedereen heeft een oordeel klaar.
Op slechts 1 vraag heb ik nu een antwoord, de rest is nog steeds vraag: Is dit normaal?
Waarom wordt er niet gereageerd op mijn betalingsvoorstel?
Wil een deurwaarder dan zo graag extra exploten a €82.- in de bus gooien?
Zitten er op zo’n kantoor nog wel normaal denkende mensen?
Of worden er gewoon te idiote procedures gevolgd?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je goud je schulden zijn, kan je niet met plastic terug betalen om maar eens in de beeldspraak te blijven.
Ik heb begrepen dat het betalingsvoorstel aan de deurwaarder is gedaan, daar heb ik mijn antwoord op gebaseerd,( misschien heb ik dat verkeert begrepen), dát is te laat.
Verder moet het een reëel voorstel zijn.
Je draait het om, je vind dat de schuldeiser onredelijk is. Maar jij bent degene met schulden die je niet op de afgesproken manier terug betaalt, nu ben je afhankelijk van de goodwill van de deurwaarder en die is volgens jou niet voldoende, maar jij bent niet in de positie om eisen te stellen.
Er zit ook iemand aan de andere kant, die zit op zijn geld te wachten wat niet volgens afspraak komt.
Ik zeg niet dat het jouw schuld is dat je dat nu niet kan, maar daar heeft de schuldeiser dan weer geen boodschap aan.
Beste heer , dame. Een beslaglegging is een eerste zekerheidstelling. Dit betekent niet dat er onomkomelijk een openbare verkoop plaats zal vinden. Dit zal eerst via een aankondiging kenbaar aan u moeten worden gemaakt. Tevens dienen zij uw voorstel te beantwoorden. Ik raad u aan een sociaal raadsman te benaderen. Deze kan wellicht voor u bemiddelen. Ik wens u kracht en geduld toe.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dank u wel.