hoe onthoud ik makkelijk wanneer ik de bied- of laatkoers moet gebruiken?ik draai ze steeds om..

ik raak in de war als ik bijv. een opgave heb als deze:

Eind december geeft H. Veldhuizen zijn bank opdracht de factuur aan metalbox te betalen. Het factuurbedrag is 76.035,- engelse pond (kan het teken niet vinden).
Op de dag van betaling is de koers van de engelse pond:€1,5674(biedkoers)-€1,5952(laatkoers). De bank berekent 1 promille betalingsprovisie met een minimum van €10,- en een maximum van €125,-. Berken het bedrag dat de bank van de Eurorekening van H. Veldhuizen afschrijft.

ik krijg het niet voor elkaar om een duidelijke afweging te maken van bied of laat koers? heeft er iemand een foefje om het op de juiste manier toe te passen?
Alvast bedankt!!

Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
4.3K

Antwoorden (4)

De bank BIEDT een koers waarop ze je geld willen meenemen. De bank LAAT het geld liggen voor de andere koers.

Dus de koper bied een koers. Als jij us engelse ponden wilt kopen, moet je de koers waarvoor de bank het geld LAAT liggen accepteren.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Als je (voor je vakantie) Engelse ponden (£) koopt dan betaal je de hoogste koers (de hoogste prijs).
Als je (na de vakantie terugkomt) en je wisselt (verkoopt het restant van) de ponden weer voor euro dan ontvang je van de bank voor de ponden de laagste koers.
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
De biedkoers is wat de bank biedt als je verkoopt.
De laatkoers is wat de bank je laat betalen bij aankoop
Verwijderde gebruiker
13 jaar geleden
Ik vond het ook altijd moeilijk om dat te onthouden, maar ik heb er nu een ezels bruggetje voor.

De b van biedkoers staat voor buitenlands geld. Biedkoers= Van buitenlands geld naar euro's.

Laatkoers= Van euro's naar buitenlands geld.