Geformaliseerd wil vaak zeggen dat het officieel vastgelegd is in afspraken en documentatie.

Oftewel er is een officieel organigram waarin staat welke functies er zijn, hoe ze aanelkaar gerelateerd zijn, en hoe de hierarchie is.

Een informele organisatiestructuur wil dus zeggen de structuur die je in die formele documenten en afspraken niet kunt terugvinden, maar die er wel is.
Bijvoorbeeld als er iemand in een team aangewezen is om taken te verdelen, terwijl dat niet officieel is vastgelegd, maar meer uit gewoonte is ontstaan. Of wie de rapportages presenteert bij de directie. Dat soort zaken.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Wanneer de koffiejuffrouw het beleid bepaalt, terwijl ze in dezelfde functie op de loonlijst staat, dan kun je dat een informele organisatiestructuur noemen...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat zou ik eerder een organische of platte organisatie(structuur) noemen. Bij het woord informeel denk ik al gauw aan het onderscheid tussen de formele organisatie (hoe het op papier staat) en de informele organisatie (relaties, processen etc. buiten de formele organisatie om). Zou het daar niet iets mee te maken hebben?
Men tutoyeert elkaar binnen het bedrijf.
De directeur staat niet als alleenheerser bovenaan, maar luistert ook naar zijn medewerkers.