Worden schulden overgenomen als je iemand met financiele problemen in huis neemt?

Mijn broer heeft schulden en is het huis uitgezet. Het is heel erg voor hem en hoe hij aan de schulden is gekomen doet er even niet toe. Hij is op papier dakloos maar hij wilt zich nu bij mijn ouders laten inschrijven om een postadres te krijgen. Alleen nu zijn wij bang dat als hij zich bij mijn ouders laten inschrijven zij de schulden van hem overnemen en zij de deurwaarders en ellende over hun heen krijgen.
Om dit te voorkomen is hij van plan om mijn ouders bij de notaris een verklaring of iets te laten tekenen dat zij zijn schulden niet over kunnen nemen en terwijl hij bij hun ingeschreven is.
Maar niemand van ons heeft er echt verstand van en ik ben bang dat er allemaal 'kleine lettertjes' zijn die voor veel problemen gaan zorgen. Ik zou het heel erg vinden als mijn ouders hier de dupe van worden.
Schuldsanering en allerlei instanties is hij mee bezig, maar heel soepel loopt het allemaal niet. Weet iemand of het verstandig is om hem bij mijn ouders in te laten schrijven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
3.3K

Antwoorden (3)

Hij is bezig met een schuldsanering en verder zijn er allerei instanties die hem proberen te helpen. Veel van deze instanties hebben ook een postadres ter beschikking. Zoals bij mij in Haarlem is dat een adres wat veel mensen als postadres gebruiken. Denk bv aan een dependance van het Leger des Heils en dat soort instanties. Ook de sociale dienst kan je helpen aan een postadres zodat jullie ouders er niet mee belast worden. Daar zijn deze adressen voor in het leven geroepen. Dus laat je broer daarnaar vragen of vraag het zelf eens bij een van deze instanties. Of het verstandig is om hem bij jullie ouders te laten inschrijven daar kan ik geen antwoord op geven, maar ik zou me twee keer bedenken om dat te doen. Maar ze kunnen niet verantwoordelijk gehouden worden voor zijn schulden. (Ik neem aan dat hij meerderjarig is.)
Succes.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je ouders geen bijstandsuitkering hebben, of een huurtoelage of een andere uitkering hebben, zullen ze er weinig last van hebben. De belasting rekent nu driemaal een eenpersoons huishouding.
Je broer kan zelf een bijstandsuitkering aanvragen.
Een belastingconsulent kan berekenen of er een belastingtechnische invloed is.
De schulden blijven in ieder geval volledig bij je broer.
Je ouders krijgen wel het gezeur van deurwaarders aan de deur, maar als je broer snel in de schuldsanering kan komen, en dat lukt het best als hij werkt, zal dat ook snel van de baan zijn.

Maar om je ouders te sparen, kan je broer zich het beste bij de dak- en thuislozenzorg aanmelden, via de gemeente of via het maatschappelijk werk.

Toegevoegd na 5 uur:
Inderdaad, de deurwaarders kijken echt niet ver. Dus eerst de schuldsanering!!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het eigenlijk niet zo'n goed advies. Het gezeur van deurwaarders is vervelender dan jij het stelt. Als de deurwaarders een executoriale titel hebben dan mogen ze beslag gaan leggen op zaken die op een adres in gebruik zijn. Ze mogen weliswaar niet de spullen van de ouders meenemen, maar de bewijslast ligt bij de eigenaar! Dus als de inschrijving gebeurt voordat het faillissement (de WSNP) is uitgesproken dan kunnen zij hier misbruik/gebruik van maken. Dus niet inschrijven voordat de deurwaarders er niet meer aan mogen komen, of regelen dat alles waterdicht vastgelegd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Eens met Nielx, dit trachtte ik helder te maken met mijn post maar deze uitleg is duidelijker.
Schuldeisers proberen vaak een ‘oneigenlijke druk’ uit te oefenen. Om dit te voorkomen is het inderdaad verstandig het e.e.a. notarieel vast te laten leggen en daarnaast nog een kamerhuurcontract op te stellen om aan te kunnen tonen dat er geen sprake is van een gezamenlijke huishouding. Beslag op inkomsten of bankrekeningen is overigens alleen mogelijk bij de schuldenaar zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt, weet je ook wat er dan allemaal precies notarieel vastgesteld moet worden?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien heb je hier wat aan... http://www.notarisinfo.nl/index.html Klik aan de linkerkant op vraagservice.