Ik ben 26 en heb een bijstandsuitkering. Nu vertelt de medewerker van de gemeente dat vrijwilligerswerk compleet van de uitkering gaat. Klopt dit?

Ik heb gekeken op http://www.rechtopbijstand.nl/inhoud?pid=555 en daar staat dat er 95 euro vrijgesteld is. Alleen vertelde deze medewerker dat dit pas geld vanaf 27 jaar.
En dat dus op mijn 26e alle inkomsten van vrijwilligerswerk van de uitkering afgaan...
Mijn insziens klopt dit niet en zou ik die 95 euro vrijstelling alsnog moeten hebben.

Kan iemand hier antwoord op geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lijkt me wel logisch, je bent dus blijkwaar wel tot (vrijwilligers) werk in staat, dus waarom ga je niet gewoon werken? 26 jaar en nu al bijstand?
Gewoon lekker gaan werken dan heb je al dit gezeur niet. en draag je mee aan de maatschappij en hoef je niet te profiteren van de mensen die ouder zijn en wel werken.
Je kunt het blijkbaar wel, je bent niet ziek of gebrekkig en nog hartstikke jong.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dan moet er wel werk zijn want ook bij mijn zoon heeft het 4 maanden geduurd eer hij eindelijk werk had op jonge leeftijd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Kriz, misschien kun je beter niet reageren...
Ik ben op zoek naar werk, solliciteer me suf. Ik volg een deeltijd-studie om uiteindelijk in mijn vakgebied te kunnen gaan werken. Alleen is er op dit moment niets! (zelfs niet als productiemedewerker) waar ik word aangenomen...
En waarom vrijwilligerswerk? Omdat ik het niet zoek om constant thuis te zitten en dus juist iets doe voor de maatschappij... Alleen vroeg ik me af of ik die 95 euro vrijstelling wel of niet zou moeten krijgen... Wat ik daarboven verdien met vrijwilligerswerk sta ik met 'plezier' af.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@lothar, en dat terwijl je volgens Kriz een riant leven op kosten van de maatschappij hebt met een inkomen van gemiddeld 700 per maand.

Het beste antwoord

Ik heb het even voor je nagezocht, en helaas voor jou heeft de medewerker van de sociale dienst gelijk wat dit betreft.

Uit de Wet Werk en Bijstand zoals die geldt per 2012:

"Artikel 31: Middelen
1. ...
2. Niet tot de middelen van de belanghebbende worden gerekend:
a. ...
(b., c., etc.)
k. een kostenvergoeding voor het verrichten van vrijwilligerswerk van ten hoogste een bij ministeriële regeling
vast te stellen bedrag;

5. Het tweede lid, onderdelen c, j, k, n en r, zijn niet van toepassing op de persoon die jonger is dan 27 jaar."

Helaas: k is dus inderdaad niet van toepassing als je nog geen 27 bent. Wist ik ook niet trouwens, ik dacht dat dat onderscheid voor min of plus 27 was komen te vervallen met dde afschaffing van de WIJ.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (1)

Het ligt eraan hoeveel je verdiend bij dat vrijwilligerswerk.
Meestal betekent vrijwilligerswerk dat je er niet voor betaald krijgt. Maar ze zijn flink aan het snijden in de uitkeringen momenteel, ikzelf heb ook een bijstandsuitkering (ben 27) en snap er ook helemaal niets meer van.
Op je 26e viel je vorig jaar nog onder de wet WIJ (wet investeren in Jongeren) maar die is ook al geschrapt.
Het heeft ook een beetje te maken met wat ze je gunnen vanuit de gemeente. Ik heb een opleiding gekregen, mijn nichtje (die tegelijk met mij in de uitkering kwam) werkt nu op een sociale werkplaats om haar uitkering te behouden...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
hij motiveert in ieder geval zijn min.
@muffin05: is de wet WIJ nu alweer geschrapt? Die bestond nog maar pas.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jep is weg bezuinigd.....iig hier in de provincie Friesland, kosten van mensen opleiden en helpen re-integreren liepen te hoog op
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij is dat niet de reden dat de WIJ is afgeschaft hoor (of eigenlijk weet ik dat wel zeker).. Het had een enorm aanzuigende werking, dat was het probleem. Voor de invoering van de WIJ was überhaupt niet erg bekend dat jongeren een bijstandsuitkering kónden krijgen, en sinds er iets bestaat (bestond) als een 'jongerenuitkering', werd het blijkbaar gangbaarder om als jongere een uitkering aan te vragen. En nu de huishoudtoets is ingevoerd, is het sowieso niet meer logisch om een aparte uitkering voor jongeren te hebben. Op zich zijn de regels hetzelfde gebleven (je kúnt nog steeds een Bijstandsuitkering krijgen als jongere) maar het is geen aparte doelgroep meer.