Binnenkort onderga ik een borstverkleining, met minimaal 3 weken herstel. De operatie is medisch verantwoord, mag ik mezelf hiervoor ziekmelden?

Toegevoegd na 2 uur:
De plastisch chirurg heeft aangegeven dat de minimale tijd is, ivm mijn copd, maar waar ik eigenlijk bang voor ben, is dat mijn werkgever mijn ziekmelding niet zal accepteren. Hij staat hier een beetje om bekend, zeg maar. Kan of mag hij een ziekmelding weigeren en/of vragen om bijvoorbeeld (on)-betaald verlof te nemen. Of is het misschien zelfs reëel om dit zelf aan te geven? Wat zouden jullie hiermee doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
4.2K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je baas heeft er niets te mee te maken en het is zelfs zo dat als je niet wil dat hij het weet dat ook niet hoeft. Daar is de bedrijfsarts namelijk voor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je kondigt aan dat je een medisch noodzakelijke operatie krijgt op die en die datum met die en die verwachte herstelperiode. Klaar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je twijfelt over hoe hij zal reageren dan kan je het beste van te voren naar hem toe stappen en aangeven dat je geopereerd gaat worden en dat daar een bepaalde hersteltijd voor staat. Als je niet wilt dat hij het weet kan je inderdaad een gesprek met de bedrijfsarts aanvragen. Leg uit wat er gaat gebeuren. En ziek is ziek, het is aan te tonen dat je niet in staat bent om de eerste tijd (misschien zelfs meer weken) om te werken. Vraag je arts om een brief te schrijven dan kan je die laten lezen aan je werkgever.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je zou als je zelf achter het idee staat van onbetaald verlof (of bv vakantiedagen opnemen) dit voor kunnen stellen maar dan pas als je er met hem niet uit komt. Zou eerst gaan voor de ziektedagen.
Hij kan je ziekmelding niet weigeren, hij kan alleen je naar een bedrijfsarts sturen. Hij kan je niet dwingen om te gaan werken.

Het beste antwoord

Ja hoor als jij niet in staat bent om te werken mag je je ziek melden.

Toegevoegd na 2 uur:
Het is niet jouw baas die beslist of jij wel of niet kan werken, dit kan alleen een arts.
Hij kan wel vragen of je verlof wil nemen maar dat ben je niet verplicht.
Het is de (bedrijfs) arts die beslist.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een borstverkleining is ook bedoeld om latere problemen met bij voorbeeld je rug tegen te gaan, dus geen overbodige of luxe operatie. De bedrijfsarts adviseert de werkgever en ook de werknemer. Je beslist uiteindelijk voor jezelf. Als je het niet eens bent met de beslissing van bedrijfsarts/werkgever kun je bij het Uwv een second opinion vragen en eventueel bezwaar maken. Informeer en vraag ook de mening van jouw eigen huisarts.

Andere antwoorden (4)

Jazeker, maar het hangt er beetje vanaf wat voor een soort werk je doet of je er de volle 3 weken voor ziek thuis kan en mag blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tuurlijk, je kunt dan ook echt niet werken omdat je allereerst niet mag tillen en met bukken moet je ook heel voorzichtig doen. Anders komt er te veel spanning op de wonden te
staan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het zal toch echt aan het soort werk liggen of je de volle 3 wk niet kan werken en hoeveel uur je werkt.
burgos
12 jaar geleden
Of je baas daar blij mee is , is vers 2.Hij ontvangt pas na 6 weken zieken geld van jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het gaat hier om een borstverkleining, geen vergroting. Het is daarom vrijwelzeker geen schoonheidsoperaties maar noodzakelijke operaties waarbij lichamelijke klachten een rol spelen. Gezien de wonden de eerste dagen na de operatie die niet te grote spanningen mogen hebben is rust de eerste weken aanbevolen, net als een gebroken been die in het gips zit of een knieoperatie bijvoorbeeld. Hierbij is geen toestemming van je baas nodig.....net zoals je dat niet hoeft te krijgen voor zwangerschap en bevalling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je lid bent van een vakbond, zou ik daar eens informeren. Maar ziek is ziek. Griep of buikloop. Gebroken been of ...... Je bent niet in staat om te werken, en het is een medische noodzaak. Lijkt mij een duidelijke zaak toch.
Ik zou eerst voor de zekerheid eens informeren bij vakbond of bureau voor rechtshulp. Die kunnen je vast verder helpen. Suc6 en laat even weten hoe het afloopt/ is afgelopen. Ik ben heel benieuwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Onzin Babbink, gewoon mededelen, ziek melden en pas als er problemen met de bedrijfsarts ontstaan kun je verder maar ook die problemen los je niet op met de vakbond maar met een onderzoek bij het uwv geloof ik.
Dit kan je met je arts overleggen. Als het werk is wat lichamelijk nogal zwaar is zal ik me zeker ziek melden als ik jou was, is het kantoorwerk kan je na het verwijderen van de hechtingen proberen je werk weer op te bouwen van lieverlee tot je je weer de oude voelt. De arts kan je hier van tevoren het beste inlichten over eventuele napijn van de operatie en wat je het beste wel en niet kan doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ik me goed herinner, dan ligt het eraan of er sprake is van cosmetische reden of medische reden. Een cosmetische reden hoeft geen reden te zijn voor het opnemen van ziekteverlof, cq een ziekmelding.
Bij behandeling om medische reden is er geen reden om je niet ziek te melden. Je bent dan niet ziek, maar niet in staat om (volledig) te werken.
Wel zou je na een eerste week bijv. anderesoortige werkzaamheden kunnen opbouwen.