Binnenkort onderga ik een borstverkleining, met minimaal 3 weken herstel. De operatie is medisch verantwoord, mag ik mezelf hiervoor ziekmelden?

Toegevoegd na 2 uur:
De plastisch chirurg heeft aangegeven dat de minimale tijd is, ivm mijn copd, maar waar ik eigenlijk bang voor ben, is dat mijn werkgever mijn ziekmelding niet zal accepteren. Hij staat hier een beetje om bekend, zeg maar. Kan of mag hij een ziekmelding weigeren en/of vragen om bijvoorbeeld (on)-betaald verlof te nemen. Of is het misschien zelfs reëel om dit zelf aan te geven? Wat zouden jullie hiermee doen?

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Ja hoor als jij niet in staat bent om te werken mag je je ziek melden. Toegevoegd na 2 uur: Het is niet jouw baas die beslist of jij wel of niet kan werken, dit kan alleen een arts. Hij kan wel vragen of je verlof wil nemen maar dat ben je niet verplicht. Het is de (bedrijfs) arts die beslist.

Jazeker, maar het hangt er beetje vanaf wat voor een soort werk je doet of je er de volle 3 weken voor ziek thuis kan en mag blijven.

Bronnen:
http://borstverkleining.biz/na-behandeling.htm

Tuurlijk, je kunt dan ook echt niet werken omdat je allereerst niet mag tillen en met bukken moet je ook heel voorzichtig doen. Anders komt er te veel spanning op de wonden te staan.

Dit kan je met je arts overleggen. Als het werk is wat lichamelijk nogal zwaar is zal ik me zeker ziek melden als ik jou was, is het kantoorwerk kan je na het verwijderen van de hechtingen proberen je werk weer op te bouwen van lieverlee tot je je weer de oude voelt. De arts kan je hier van tevoren het beste inlichten over eventuele napijn van de operatie en wat je het beste wel en niet kan doen.

Als ik me goed herinner, dan ligt het eraan of er sprake is van cosmetische reden of medische reden. Een cosmetische reden hoeft geen reden te zijn voor het opnemen van ziekteverlof, cq een ziekmelding. Bij behandeling om medische reden is er geen reden om je niet ziek te melden. Je bent dan niet ziek, maar niet in staat om (volledig) te werken. Wel zou je na een eerste week bijv. anderesoortige werkzaamheden kunnen opbouwen.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100