Dat kan door na je HAVO je VWO diploma te halen. Daarna kan je toegelaten worden voor de universitaire studie geneeskunde.

Toegevoegd na 3 minuten:
Houdt er ook rekening mee dat er aanvullende eisen zijn zoals het juiste profiel (Natuur en Gezondheid met natuurkunde 1, scheikunde 1, biologie 1,2 en wiskunde B1 of
Profiel Natuur en Techniek, met wiskunde B1,2, natuurkunde 1,2 en scheikunde 1, 2, aangevuld met biologie 1+2.)

Ook kan er een loting zijn, dat betekent dat niet alle studenten die zich inschrijven aangenomen kunnen worden.

In sommige gevallen volstaat een HBO opleiding met een toelatingsverzoek aan de universiteit.

Toegevoegd na 37 minuten:
Bovenstaande informatie komt van de Universiteit van Leiden met specifieke toelatingseisen voor Geneeskunde.

Een algemene link met toelatingseisen voor de universiteit vindt je hier:
http://www.studereninleiden.nl/toegang/toelating/

Toegevoegd na 39 minuten:
Voor wat betreft de wiskunde eis: Bovenstaande is de eis voor het oude profiel! Vanaf 2010 heb je te maken met het nieuwe profiel VWO Examen:

Profiel Natuur en Gezondheid met biologie, scheikunde, wiskunde A OF B aangevuld met natuurkunde

OF

Profiel Natuur en Techniek met wiskunde, natuurkunde en scheikunde, aangevuld met biologie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De profielen in het middelbaar onderwijs zijn inmiddels iets anders. De volgende profielen geven toegang tot de loting Geneeskunde:
- Natuur & Gezondheid met het vak natuurkunde
- Natuur & Techniek met het vak biologie Ook wordt de loting binnenkort afgeschaft. Dat heeft voor komend schooljaar nog geen gevolgen, maar in de nabije toekomst zullen alle studenten decentraal worden geselecteerd. In feite moet dan dus gesolliciteerd worden voor een studieplaats.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Inderdaad, die heten nu weer net iets anders. Ik gaf het als voorbeeld aan. Loting wordt inderdaad vervangen. Je kunt hiervoor het beste kijken op de toelatingseisen van de universiteit zelf.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt. In het profiel Natuur & Gezondheid kan ook worden gekozen voor Wiskunde A, en dat profiel geeft (met het vak natuurkunde) recht tot toelating tot de loting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@Desperatestudent: Deze ingangseis komt letterlijk van een universiteit. Ik heb inmiddels een algemenere gevonden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik heb mijn antwoord toegelicht. Alle afwijkingen zoals een HBO propedeuse halen zou ik goed doorspreken met een schooldecaan van je huidige opleiding of de decaan van de universiteit. Die kunnen je het beste van advies voorzien!

Andere antwoorden (1)

Je zou het VWO kunnen doen na de Havo of eerst je propedeuse kunnen halen van een HBO opleiding.
Let er bij het laatste op dat niet alle HBO-propedeuses geschikt zijn om geneeskunde te gaan studeren.

Daarnaast is er ook nog een volgende mogelijkheid:
"Ben je niet in het bezit van een vwo- of hbo-diploma of een propedeuse in het hoger onderwijs en ben je 21 jaar of ouder en wil je toch geneeskunde studeren? Dan kun je een speciaal toelatingsexamen (colloquium doctum) doen. Dit examen toetst je kennis op het gebied van Natuurkunde, Scheikunde, Biologie, Wiskunde, Engels en Nederlands op vwo-niveau. Informeer bij je universiteit wat de mogelijkheden zijn. "

Naast bovengenoemde gequote'te tekst vind je nog veel meer interessante gegevens over vooropleidingen op deze site:
http://www.ikwildokterworden.nl/vooropleiding