Hoe zit het nou met een 'Politie Beslag'?

Een goede vriend van mij heeft op dit moment last van 'financiële problemen'. Hij is nu al 3 maanden werkloos en heeft ook geen uitkering of ander inkomen. Hierdoor heeft hij bepaalde lasten niet kunnen betalen. Op dit moment heeft hij ongeveer 5 lopende dossiers bij deurwaarders, waar hij een regeling mee heeft getroffen. Dit is wel moeilijk voor hem omdat hij niets heeft om mee te kunnen betalen. Zelf heb ik hem geholpen met een paar betalingen en die zijn gelukkig afbetaald nu.

Gisteren heeft hij een brief gekregen voor een 'Kennisgeving van Voorgenomen Politie Beslag'. Het gaat om een bedrag van €425.06 die binnen 5 dagen voldaan moet worden. Er staat in de brief dat er beslag gelegd zal worden op auto, inboedel, inkomen en zijn bankrekening. Hij woont nog bij zijn ouders thuis en staat gewoon daar ingeschreven als medebewoner. Hij vroeg zich af of dit wel mogelijk is zonder dat hij nooit hiervoor direct is benaderd door een deurwaarder in persoon en ook of dit kon zonder tussenkomst van een rechter. Het betreft een rekening van het CJIB uit het verleden. Kan de gerechtsdeurwaarder bij zijn ouders huis alles meenemen?

*Ik zal een kopie van de betreffende brief bijvoegen.

Toegevoegd na 45 minuten:
Vergeten informatie: Vriend is 21+

Toegevoegd na 5 dagen:
Ter Info:
Ben samen met hem naar desbetreffende kantoor gegaan en het totale bedrag betaald. Na een gesprek met de medewerkers werd er heel veel informatie gegeven. De brieven die ze sturen zijn alleen maar gemaakt om bang te maken.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.8K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe oud is hij?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als het goed is 21
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zijn ouders blijven namelijk financieel verantwoordelijk tot zijn 21 ste, vandaar dat het belangrijk is om te weten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De deurwaarder kan niet beslag leggen op alles in de woning van zijn ouders.
Alleen op dingen die van hemzelf zijn, maar zolang je niet kan aantonen dat het niet van jouw is zullen ze het inbeslag nemen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.De deurwaarder legt in verband met een schuld van een inwonend kind beslag op de spullen in de woonkamer (bankstel, TV e.d.). De ouders worden zo onder druk gezet om de schuld van het kind te betalen. Dat wordt wel "oneigenlijke druk" genoemd.
Maar iemand van 21 jaar moet in staat zijn om wat voor werk dan ook te gaan doen en daarmee zijn onderhoud te betalen.
5 lopende dossiers bij deurwaarders.......? Dan is een beetje oneigenlijke druk wel geoorloofd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar begrijp ik nou goed dat die vriend nog een auto heeft? Dat wordt namelijk wel gesuggereerd in die brief. In dat geval meteen verkopen dat ding! Dan levert het altijd meer op, dan dat het uiteindelijk via een deurwaarderveiling wordt verkocht zoals op http://www.veilingdeurwaarder.nl/ .
ronron1212
12 jaar geleden
Een deurwaarder legt geen politiebeslag. Een deurwaarder legt beslag als hij een vonnis heeft van de rechter.

Het beste antwoord

Beetje moeilijk geval. Ik kan zo niet beoordelen of de brief authentiek is. Bazuin en Partners is een bestaand deurwaarderskantoor (zie ik op internet), maar dat zegt niet alles. Daar kom je achter als je op hun kantoor langskomt.
Als de brief wel echt is, valt het op dat er iets staat over een aan hem betekende titel. Dat is juristentaal. Het betekent dat hij het recht heeft gekregen om het geld te komen invorderen en dat er al een officieel stuk is langsgebracht ("betekend") waar dat in staat, zodat hij het kon weten.
Je schrijft dat er geen rechter aan te pas is gekomen. Ik weet niet of dat waar is. Ik ken hem niet, maar er zijn veel mensen die hun schulden niet op orde hebben en die de officiële stukken die ze krijgen toegestuurd niet begrijpen. Niet zo vreemd, zulke stukken zijn vaak moeilijk leesbaar. Er kan een dagvaarding tussen hebben gezeten.
Wat nu te doen? Als de brief echt is: zo snel mogelijk betalen. Alles wat een deurwaarder doet kost namelijk geld, dus hoe langer hij wacht met betalen, hoe erger het wordt. En verder kan het geen kwaad om hem te helpen alle rekeningen en andere stukken op een rijtje te zetten, zodat je kunt achterhalen welke schulden er nog meer zijn en wanneer die betaald moeten zijn.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (4)

Ja, er mag beslag gelegt worden op goederen zonder tussenkomst van een rechter. Dit omdat het via het CJIB gaat, maar ze mogen geen goederen meenemen welke niet van die vriend van je zijn. Dus de spullen welke van zijn ouders zijn kunnen niet in beslag genomen worden, er is wel een maar.... Wanneer je spullen probeert te onttrekken aan inbeslagname bega je misdrijf, dit houd dus in dat als je bijvoorbeeld een tv hebt die van jou is en zegt dat deze van je ouders is. Het is natuurlijk wel moeilijk voor de deurwaarder om dit te onderscheiden, voor sommige producten is dit natuurlijk makkelijkers. Zoals een auto die op naam van je vriend staat en nu opeens wordt overgeschreven op iemand anders naam.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beslag op de inboedel is bedoeld om uiteindelijk de goederen te verkopen om daarmee de schuld te voldoen.
De deurwaarder legt in verband met een schuld van een inwonend kind beslag op de spullen in de woonkamer (bankstel, TV e.d.). De ouders worden zo onder druk gezet om de schuld van het kind te betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hij is 21+ wordt hij dan nog als een 'kind' behandeld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja heeft niets met de leeftijd te maken. Hij blijft altijd kind van zijn ouders. Gaat er om dat hij inwonend is.
Kan je als voorbeeld geven: Iemand had een kennis in huis gehaald omdat hij uit huis werd gezet wegens huurschuld. Paar weken later kreeg hij een brief dat er ook beslag zou worden gelegd op de inboedel. Helaas werd er ook gekeken naar de inboedel van de persoon waar hij in huis woonde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van mij een plus.
Je kunt het wer wel niet mee eens zijn,
maar het kan wel gebeuren.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Beslag leggen op inboedel van de ouders mag niet. Zie http://www.zelfjeschuldenregelen.nl/algemeen/vragen/beslag-op-roerende-goederen-beslag-op-de-inboedel.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toch niet, op http://www.nijhof-advocaten.nl/vraagantwoordgs.html (bijna onderaan) staat dat dat dus wel degelijk kan. "Hoe zit 't als mijn kind 18 is geweest en schulden maakt?
Uw kind is vanaf zijn/haar 18e meerderjarig en dan volledig aansprakelijk voor schade en schulden die hij/zij veroorzaakt. Daarvoor kunt u, als ouder of voogd, dus niet worden aangesproken. Maar let op als uw meerderjarige kind nog thuis woont. Als het tot beslaglegging komt, kunnen ook uw eigendommen daaronder vallen!"
De deurwaarder mag inderdaad alleen beslag leggen op spullen die van de debiteur (jouw vriend) zijn. Maar aan de spullen hangt natuurlijk geen naambordje, je vriend of zijn ouders zullen dus aannemelijk moeten maken dat het gros van de inboedel van zijn ouders is. Het kan zijn dat de deurwaarder om aankoopbewijzen vraagt. In de praktijk (zeker bij een relatief lage schuld) zal een gesprek met de deurwaarder en de ouders voldoende zijn. Het is wel raadzaam om ervoor te zorgen dat (een van) de ouders thuis is. Als er helemaal niemand aanwezig is zal de deurwaarder zichzelf, met behulp van een slotenmaker en onder toezicht van de politie, toegang tot de woning verschaffen. Dat is wat politiebeslag infeite inhoudt; als er niemand aanwezig is kan de deurwaarder toch naar binnen om de spullen op te schrijven (er wordt meestal niets meegenomen, maar het mag wel). De politiefunctionaris is er overigens bij om de debiteur te vertegenwoordigen, niet ter versterking van de deurwaarder, de meeste mensen weten dat niet. Als er niemand aanwezig is zal de deurwaarder wel op alle spullen beslag leggen, dan moet achteraf bewezen worden welke spullen niet van hem zijn en dat is een stuk lastiger! Zorg er dus voor dat er iemand is! Dat voorkomt ook het onnodig openbreken van het slot (wat overigens wel weer netjes moet worden hersteld door de slotenmaker). Politiebeslag moet altijd schriftelijk worden aangekondigd met de datum waarop ze komen (meestal een week vantevoren).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind de brief weinig professioneel overkomen. Beslag leggen (in: spullen meenemen) mag alleen na een vonnis van de rechter, en daar lees ik niets over.

Ook vind ik het bedrag erg laag voor beslag leggen op zoveel zaken (zowel bankrekening, vorderingen als goederen).

Is de brief ondertekend door een gerechtsdeurwaarder en is de brief aangetekend verstuurd?

Toegevoegd na 3 minuten:
Ik lees de brief nog eens door en zie echt iets geks. Ze gaan een auto verkopen om minder dan 500 euro te ontvangen? Ik vraag me echt af of dit zuivere koffie is.