Waarom moeten mensen aan de DSBbank blijven betalen?

Op hun site staat: "Waarom moet ik betalen aan DSB Bank, DSB is toch failliet?
Door het faillissement van DSB Bank komt uw betalingsverplichting niet te vervallen. U bent nog steeds klant en heeft nog steeds een contract met DSB Bank. De rechten en plichten die uit dit contract voortvloeien, gelden nog steeds."

Maar waarom, failliet is toch failliet. Hoe kan je dan klant blijven?

En hypotheken worden overgenomen. Als ik ergens een tv koop en ik heb afgesproken volgende week te komen betalen en ze gaan in die week failliet hoef ik (denk ik) toch ook niet meer te betalen. En al helemaal niet bij z'n concurrent aan de overkant? Toch?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.7K

Het beste antwoord

De curatoren zijn door de rechter benoemd om het faillissement af te wikkelen, en dat betekent dat DSB Bank niet meer aan haar betalingsverplichtingen kan voldoen. Ze heeft niet genoeg geld meer om zelf te kunnen betalen; ze 'bestaat' nog wel en kan ook nog geld ontvangen.

Dat heeft ze zelfs hard nodig, omdat ze zelf niet meer genoeg heeft. Tot het moment dat de hypotheken aan een andere partij verkocht worden (met jouw huis als onderpand) moet je dus gewoon aan DSB blijven betalen.

In theorie, als geen andere financiele partij de hypotheken wil kopen (en vanwege de mogelijkheid tot schadeclaims en daarmee het 'infectiegevaar van DSB' waar andere partijen bang voor zijn is dat best aannemelijk) dan zullen de curatoren je een aanbod doen: je hele hypotheek in één keer afbetalen zodat het huis van jou wordt, of hen het huis laten verkopen zodat ze met de opbrengst de hypotheek kunnen afbetalen.

Wees blij dus dat je gewoon 'kunt' blijven betalen! De enige reden om niet meer te hoeven betalen is als je zelf failliet wordt verklaard en dus niet meer aan je betalingsverplichtingen kan voldoen; dan worden er zoveel mogelijk van je bezittingen verkocht tot alle schulden afbetaald zijn. Wordt ook door een curator gedaan, en een baas waar je dan voor werkt moet jou ook gewoon door blijven betalen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (7)

De hypotheken zullen worden overgenomen, maar zover is het nog niet. De curatoren handelen nu namens de DSB.
Het is hun taak om zoveel mensen te doen toekomen wat hun toekomt. En daar zijn ook veel mensen en bedrijven bij die geld krijgen van de DSB. Dus het is de taak van die curatoren dat de hypotheekhouders blijven betalen. En dat is dus niet zo vreemd.
AWM
14 jaar geleden
Dat is omdat je gewoon een lening open hebt staan. De banken die die lening overnemen willen gewoon hun geld krijgen.

Dit is maar goed ook, anders zou je bij faillisement van een bank je huis kwijt raken.

Andere banken nemen nu jouw schuld aan de DSB over, en jij mag je huis houden. Maar je moet wel betalen.

Deze en ook andere leningen zijn gewoon open staande vorderingen van de DSB. Om schuldeisers van de bank te betalen (Mensen die spaargeld hadden staan) moeten de openstaande vorderingen geint worden.

Ook als een TV gekocht is op basis van maandelijkse termijnen moet die gewoon betaald worden bij failissement. Met een beetje pech zelfs in een keer..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Simpel. je hebt geleend en het moet terug.
De rechtsstatus van de verlener maakt toch niet uit?

En die TV moet je echt wel betalen hoor, de curator komt echt wel om zijn geld.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je hebt een contract met hun afgesloten zodat zij ook aan hun voorwaarden moeten voldoen, dit kan dus niet meer en is er ingegrepen door curator en zal je gewoon verder moeten gaan met je contract door de maandelijkse afbetaling.

Als je een lening hebt moet je deze gewoon terug betalen anders zou jij kwijtschelding krijgen dat je het volle bedrag hebt gekregen zonder verder af te betalen, ook je huis zou dan ineens helemaal van jou zijn, helaas werkt dit niet zo.

En als je niet meer zou betalen krijg je een briefwisseling en anders de deurwaarder aan de deur.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tuurlijk moet je wel betalen. Contract is contract, afspraak is afspraak.
Zou een beetje een vreemde wereld worden als je een afspraak maakt en na een tijdje zegt; Ja maar jullie zijn failliet dus dan betaal ik maar niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik snap het wel dat je moet betalen, als je er een lening hebt lopen. maar als je nou en lening en een spaar rekening er hebt, zeggen ze toch ook niet je hoeft niet te betalen want je had nog 10 k staan en daar word in mindering gebracht van je schuld. het is zo oneerlijk dat hoe je het ook bekijkt er altijd nadeliger uit komt. en je bent je spaargeld kwijt en je moet gewoon betalen maar dat betaalde je van je spaar geld. dus dubbel pech. en de beste man lacht want heeft nog zat (eigen) geld verdient op zijn manier
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het geld van jou hypotheek komt (in elk geval gedeeltelijk) van spaargeld vand andere klanten van de DSB bank, of spaargeld van andere banken. Als jij dus niet meer hoeft te betalen heb je daarmee in feite geld gestolen van andere mensen. Een klein gedeelte hiervan blijft bij DSB bank hangen, maar het grootste gedeelte van het geld gaat terug naar de mensen die het gespaard hebben.

Gedeeltelijk is dit ook spaargeld van klanten bij andere banken. Die lenen het geld weer uit aan de DSB en de DSB leent zijn geld uit aan jou.