Goeie vraag, in het geval dat je (door de gemeente) verplicht wordt om voor je uitkering te werken. Nadeel is dat bijstand een netto-uitkering is. Belasting en brutering wordt er daarna bovenop gezet.
Als de witte i.p.v. de groene tabel zou gelden, dan blijf je m.i. netto hetzelfde houden. De belastingkorting verlaagt dan de belasting en bruto wordt lager dan bij de groene tabel. Voordeel gaat dan naar de gemeente.
Mooi aandachts- en actiepunt voor de Bijstandsbond?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Nee, arbeidskorting krijg je alleen als je werkt, arbeid verricht dus.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zoals hierboven al beantwoord is het alleen van toepassing als je werkt. Kijk op de site van de belastingdienst (http://belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_heffingskortingen/lb22_heffingskortingen-03.html) voor de uitleg.