Heeft mijn dochter recht op een uitkering?

Zij heeft een opleiding gevolgt van 4 dagen werken (betaald) en 1 dag school. Nu is zij gestopt met de opleiding maar heeft gelukkig al wel werk gevonden. Hier kan ze pas 1 maart beginnen, dus in de maand maart heeft zij geen inkomsten. Zij woont nog thuis, maar heeft wel haar verplichtingen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze per 1 maart gaat werken heeft ze toch inkomsten in maart.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Linden: die worden pas aan het einde van de maand betaald.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Zij krijgt haar salaris natuurlijk pas aan het einde van de maand. In januari heeft zij voor het laatst salaris gehad, daarmee moet zij het dus doen tot eind maart.

Het beste antwoord

Je schrijft dat ze 4 dagen betaald werkte tijdens haar opleiding. Belangrijk is of er sprake was van een arbeidsovereenkomst, of een stageovereenkomst. In het eerste geval is iemand verzekerd voor de WW, in het tweede geval niet.

Als ze werknemer was en verzekerd voor de WW, zou ze recht kunnen hebben op WW als ze voldoet aan de wekeneis (in de 36 weken voorafgaand aan de werkloosheid minimaal 26 weken hebben gewerkt). De vraag is wel waarom zij gestopt is met haar opleiding. Als ze zelf is gestopt, heeft ze in feite ontslag genomen, en dan heb je in de meeste gevallen geen recht op WW. Als er verzachtende omstandigheden zijn, wordt soms toch WW toegekend aan iemand die verwijtbaar werkloos is. De uitkering wordt dan wel verlaagd naar 35%, en duurt maximaal zes maanden.

Als iemand geen recht heeft op WW, kan er recht zijn op Bijstand. Sinds dit jaar wordt er echter gekeken naar het gezinsinkomen, en dat houdt in dat een thuiswonend kind alleen recht kan hebben op Bijstand als het inkomen van het gehele gezin onder het sociaal minimum zit. Of in hele bijzondere situaties van mantelzorg en arbeidsongeschiktheid. Als ze inderdaad verwijtbaar werkloos is, zal bovendien wanneer er wél recht is op Bijstand, een maatregel opgelegd worden. Dat is meestal in de vorm van een tijdelijke korting van de uitkering, soms een volledige korting.

Maar als je dochter 'nu' gestopt is, en per één maart kan beginnen, heeft ze toch in feite maar een week of twee geen inkomen? Ik ken jullie situatie natuurlijk niet, maar in veruit de meeste gevallen zijn twee weken zonder inkomen voor iemand die thuis woont, toch wel te overbruggen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Aanvulling: als er al recht is op bijstand, dan zal de dochter eerst 4 weken moeten zoeken naar werk voor ze geld krijgt. Aangezien ze per 1 maart aan de slag gaat, zou ze dan per half maart met terugwerkende kracht de weken zonder inkomen uitbetaald krijgen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ :)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Duidelijk, jammer voor haar, maar ze komt niet in aanmerking voor een uitkering. Ik ben bang dat wij als ouders voor haar financiële verplichtingen op gaan draaien.

Andere antwoorden (3)

Als er een gat zit tussen het stoppen van de opleiding en 1 maart kan er recht zijn op een uitkering. Hiervoor moet ze naar het UWV en wel zo snel mogelijk. Zij heeft in maart wel inkomsten maar het kan zijn dat ze achteraf uitbetaald wordt als ze op oproep werkt. normaal gesproken wordt haar loon rond de 25 mrt uitbetaald. Eventueel kan ze bij haar werkgever een voorschot aanvragen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als ze lang genoeg gewerkt, en premie betaald, heeft zal ze mogelijk recht op een uitkering hebben.
Als ze zelf gestopt is krijgt ze geen WW, maar misschien bijstand. Ze zal naar het uwv of de gemeente moeten.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En op zowel ww als op bijstand heeft ze geen rechts als ze een huishouden deelt met iemand met een inkomen (in dit geval haar moeder).
Denk t niet. Iedereen die voor t eerst gaat werken krijgt toch ook pas aan t einde van die maand betaald . Dat is normaal hoor.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, klopt.