Waarom wordt geld niet afgerond met pinnen?

Eigelijk is het heel oneerlijk als je contant betaald word het afgerond op 5 cent en met pinnen word niks afgerond, want na een jaar scheelt het toch aardig veel geld

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.2K
jc54
12 jaar geleden
Gemiddeld zal het op jaarbasis niet zo heel veel schelen. De ene keer betaal je twee eurocent meer, de andere keer betaal je twee eurocent minder. Dus al met al, scheelt het niet zo veel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Denk nou eens na over je vraag, er klopt helemaal niks van. Hoe kan NIET afronden, dus de prijs betalen die je hoort te betalen nou oneerlijk zijn? Je kan je beter afvragen waarom er afgerond wordt met contante betaling.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vergeet nog dat al die centen heen en weer geven bij contant betalen de winkel juist geld kost. Het kost meer tijd (=geld) en het kost gedoe met het inwisselen van die centen. Gevolg: je boodschappen worden duurder. Verder lijkt het me eens verstandig dat je gaat bedenken of het echt zo nadelig is.
Eindgetal 0= niks
1= 1 cent naar beneden
2=2 cent naar beneden
3=2 cent naar boven
4=1 cent naar boven
5=niks
6= 1 cent naar beneden
7=2 cent naar beneden
8=2 cent naar boven
9=1 cent naar boven Wat is je probleem nu? En anders ga je toch lekker precies ZO je inkopen doen dat je altijd het eindcijfer 1 of 2 of 6 of 7 hebt? Of je betaalt met pin als dat gunstig is en je betaalt contant als dat gunstig is. Ik doe zo'n 3x per week boodschappen, tjonge dan kan ik misschien wel 1,50 per jaar besparen! Joepie, ik word rijk!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ik denk dat het afronden bij contant betalen alleen in Nederland gebeurd. kom vaak in Spanje, maar daar gebruiken ze de centen nog gewoon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat scheelt op jaarbasis helemaal niks, want de ene keer wordt het naar boven afgerond, de andere keer naar beneden.
Natuurlijk kun je altijd contant betalen en daarbij ALTIJD proberen precies de maximale afronding naar beneden te krijgen (2 cent) wat wel erg veel moeite is voor een dergelijk bedrag. Dat dat met pinnen niet kan is niet 'oneerlijk' ; altijd je boodschappen naar beneden laten afronden is eigenlijk juist een soort valsspelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prachtige reactie Pelle! +
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie zijn ' ze ' ? Niet de Nederlandse winkeliers die ze vervolgens geweigerd hebben in elk geval, want in ELK ander Europees land kan ik gewoon met mijn centen en 2-centen betalen en krijg ze ook netjes terug. Afronden op 5 cent echter scheelt wel degelijk geld, vooral omdat winkeliers moeten BETALEN voor rollen kleingeld (en meer dan ze waard zijn in munten) dus is uiteindelijk in eenieders voordeel, zelfs als de afronding de helft van de keren in je nadeel is. Met het afronden van de PRIJZEN op 5 cent kunnen )en zullen) je boodschappen op jaarbasis ettelijke euro's duurder uitvallen. Daar zit natuurlijk helemáál niemand op te wachten. .

Het beste antwoord

Doppie Livery stelt een vraag over de door hem veronderstelde maar niet aangetoonde oneerlijkheid van zijn misvatting.
Als je met 1 en 2 cent munten werkt dan heb je dus 2 extra soorten munten nodig. De Nederlandse kruideniers hebben isets hierop bedacht waardoor je minder lang bij de kassa bezig bent.
Bij pinnen hoeft er niet afgerond te worden want dat draagt niets bij aan de snelheid van afrekenen.

NB Als je boodschappen bij Aldi doet dan wordt er ook contant tot op de cent afgerekend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

Omdat je op je pin gewoon geld heb staan wat makkelijk eraf gehaald kan worden het afronden is bedacht om niet meer met dat gehannis 1 of 2 centen te geven
En waarom scheelt het geld als het 13.42 is word het toch naar beneden afgerond
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Omdat de 1 en 2 cent muntstukken bijna niet meer worden gebruikt in winkels, omdat dat gewoon te onhandig bleek in de praktijk. Maar je vergeet 1 ding: ze ronden het naar boven af bij bijvoorbeeld 1.98, maar bij 1.96 ronden ze het naar beneden af als je contant betaald.

Geld wordt dus niet afgerond met pinnen omdat je daar wel het eigenlijke bedrag kunt betalen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als ze het af zouden ronden kan het ook naar beneden afgerond worden dus zou dat dan ook niet eerlijk zijn?

centen zitten niet meer in de kassalade in de meeste winkels, maar banken werken er nog wel meer dus er is geen reden om het niet af te ronden.

daarbij is het niet mogelijk om NIET af te ronden.
ze zouden dit op elk product moeten doen ipv pas aan het einde van het optelsommetje. (moet je dan eens kijken wat het je kan schelen in je voordeel of nadeel op jaarbasis) ;-)