Wat stellen de punten op de AEX of wall street voor?

Zoals de vraag al aangeeft!

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
7.6K

Antwoorden (2)

Dat is de beurskoers van aandelen. De beurskoers van een aandeel is de waarde die door vraag en aanbod tot stand komt.

Toegevoegd na 30 minuten:
De bedrijven die onder een bepaalde beurs vallen, zoals de AEX, hebben allen een eigen waarde voor hun aandelen. De waarde van de AEX zelf komt bijvoorbeeld tot stand door een gewogen gemiddelde te nemen van de 25 grootste bedrijven (qua marktkapitalisatie). Voor elke beurs is een andere berekening van toepassing.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
zijn alle aandelen even veel waard?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik las de vraag anders dan jij. Een kleine aanvulling is op zijn plaats.
De Amsterdam Exchange Index (AEX) is de belangrijkste Nederlandse beursindex.

De index geeft het beeld weer van de koersontwikkeling van de 25 aandelen met de grootste marktkapitalisatie op de Amsterdamse effectenbeurs. Uit het gewogen gemiddelde van de koersen van deze aandelen wordt de stand van de AEX berekend.
Het is dus een berekening van wat de 25 belangrijkste aandelen doen.

De berekening van de stand van de AEX is vergeleken met andere indices relatief eenvoudig. Elk fonds heeft een eigen wegingsfactor in de AEX. De vijfentwintig fondsen moeten worden vermenigvuldigd met hun wegingsfactor, bij elkaar opgeteld en ten slotte gedeeld worden door 100 om de AEX uit te rekenen.[8] Dit systeem werkt al sinds 3 januari 1985 op deze manier. Indien zich bijzondere situaties voordoen zoals een aandelensplitsing, dan worden de wegingsfactoren tussentijds aangepast. Zo werd bijvoorbeeld de wegingsfactor van het aandeel Nationale Nederlanden in 1985 na een één-op-vier splitsing aangepast van 5 naar 20.

Meer weten: http://nl.wikipedia.org/wiki/AEX#Berekening_AEX