Wat kan ik doen na 2 jaar ziekte?

Ik krijg nu bijna 2 jaar een ziektewet-uitkering. Ik heb een versleten tussenwervelschijf en volgens de arts last van mij si-gewricht? Weet niet precies wat dat is. Ik ben al maanden onder behandeling bij de pijnpoli en heb allerlei prikken gekregen en niks werkt echt goed. Ook meerdere en verschillende fysiotherapeuten hebben geen verbetering gegeven. Ik werk 12 uur per week omdat ik onder de mensen wil blijven en niet de hele dag thuis wil zitten, maar erg makkelijk is het niet. Gelukkig is mijn baas wel erg betrokken en mag ik vaak op tijd even rusten. Over 2 jaar stopt de ziektewet-uitkering en volgens de arbeidsdeskundige kan ik daarna gewoon weer werken. Maar hoe kan hij dat nou weer weten? Hij voelt mijn pijn en beperkingen niet. Ik denk dat ik nooit meer fulltime zal kunnen werken.. Wat moet ik doen? Volgens de uwv kan ik een wia-uitkering aanvragen of een bijstands uitkering maar is dat allemaal maar tijdelijk en heb ik daar geen recht op als ik een huishouden deel met iemand met een inkomen (mijn moeder). Ik weet het even niet meer :(

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik ben ziek uit dienst gegaan, dus het uwv betaald mijn uitkering. Ik heb sinds december voor 9 uur betaald werk en werk er nog 3uurtjes als vrijwilliger. Ik krijg dus nu een uitkering van uwv + een paar uur van mij werkgever. (Is allemaal bekend bij uwv/legaal zeg maar :p)

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Van wie krijg je nu die ziektewet uitkering?
De eerste 2 jaar ziek moet je baas betalen.
Daarba krijg he ziektegekd (wia) van het uwv.
Die bepalen of dat tijdelijk is of voor altijd en hoeveel je afgekeurd bent.
Als je 12 uur blijft werken hoor je daar loon voor te krijgen.
Wia is niet afhankelijk van of je bij ienand woont.
Keurt het uwv je beter dan zou je bijstand krijgen maar dat is wel afhankelijk vannof je met iemand woont. First things first: wie betaald nu je ziekte geld?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Haha sorry er zullen vast nog heel veel vragen komen:) maar het uwv vind dat mijn klachten psychisch zijn en ik heb niet echt het idee dat ze erg veel voor mij doen. Ik heb toch meerdere onderzoeken etc. Gehad die uitwijzen dat mijn rug niet helemaal in orde is... Maar ik kan ze blijkbaar niet overtuigen. Mijn arbeidsdeskundige gebruikt het feit dat ik een paar uur werk zelfs een beetje tegen mij...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je hebt recht op max.104 weken ziektewet-uitkering via het uwv. Tegen het einde van die periode maar wel enkele maanden van te voren) kan je WIA aanvragen. Dit kan je zelf doen. Je moet natuurlijk wel kunnen aantonen waarom jij vindt dat je gedeeltelijk arbeidsongeschikt bent mbv een medisch dossier wat je hebt opgebouwd en je zal een keuring ondergaan. De hoogte van een evt. wia uitkering wordt niet bepaald door huisgenoten etc want dit is een werknemersverzekering en is een percentage van je laatst veriende salaris. Als je reintegratie-adviseur vindt dat je arbeidsgeschikt bent is het niet aannemelijk dat de Wia keuringsarts daar anders over zou denken, maar je kunt het altijd proberen natuurlijk. Je kan tegen de uitslag van een keuring in beroep gaan. Als je arbeidsgeschikt zou zijn en de ziektewet loopt af dan zou je ook misschien aanspraak kunnen maken op WW ivm bijzondere omstandigheden. Je hebt dan wel sollicitatieplicht etc. Dus als jezelf vindt dat je arbeidsongeschikt bent toch Wia aanvragen en proberen je klachten en beperkingen zo duidelijk mogelijk te maken dmv medisch dossier, conclusies van medisch specialsten etc.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Sanne: bedankt :) maar waarom niet als antwoord geplaats?? Nu kan niemand plussen of minnen!!

Het beste antwoord

Hé bah, zo'n "einde-ziektewet situatie" is altijd een spannende tijd. Bij UWV zullen ze al snel vinden dat je gewoon fulltime kunt werken, want die hele WIA-beoordeling is vooral een technische rekensom. Als je niet zwaar kunt tillen, niet lang kunt staan, niet te lang achter elkaar kunt zitten etc., rollen er altijd nog wel een paar functies uit als telefoniste/receptioniste of iets anders in die sfeer, waarbij je - volgens UWV althans - genoeg ruimte hebt voor afwisseling in je werk. Als jij vindt dat fulltime werken echt niet gaat, kun je natuurlijk WIA aanvragen, maar dan moet je heel goed kunnen motiveren waarom het medisch gezien niet mogelijk is om fulltime te werken. Als je kiest voor die weg, raad ik je aan flink wat research te doen.

Als je voor minder dan 35% arbeidsongeschikt bent in de ogen van het UWV, heb je geen recht op WIA. Afhankelijk van je arbeidsverleden heb je mogelijk wel nog recht op een periode WW, maar daarna is er inderdaad alleen nog de Bijstand, en die is tegenwoordig alleen van toepassing als het inkomen van het totale huishouden onder het sociaal minimum zakt. Bovendien zijn er vanuit de Bijstand naar mijn smaak veel te weinig mogelijkheden voor mensen met een arbeidshandicap om begeleiding te krijgen op weg naar (meer) werk. Indien mogelijk kun je daar beter wegblijven dus.

Je beste optie, lijkt mij, is kijken wat er maximaal inzit. Dus realistisch kijken naar wat je fysiek aankunt, en proberen dat rustig op te bouwen. Na twee jaar ziektewet heb je geen idee meer wat je lijf aankan en wat niet, en je hebt geen overzicht over wat meer werken met je zou doen. Heb je nog geen begeleiding gehad vanuit de revalidatie? Zo nee, dan lijkt dat me de plaats om je vragen voor te leggen. Juist binnen een revalidatiecentrum handelt men vanuit het idee "dit is de aandoening, maar wat kúnnen we ermee?" Dus in feite om te kijken wat er ondánks je klachten maximaal haalbaar is qua functioneren. Ook arbeidsrevalidatie kan daar onderdeel van zijn, en dan heb je een heel team dat met jou kijkt naar je mogelijkheden, en kijkt wat haalbaar is en wat niet. Uitgaande van jouw beperkingen en mogelijkheden, dus realistisch en zoekend naar mogelijkheden. Die WIA-beoordeling zul je misschien óók moeten ondergaan, maar dat is theoretisch geneuzel en zegt niets over hoe jij nu verder kunt met de beperkingen en klachten die je hebt. Ik zou dus van je huisarts of pijnarts een verwijzing vragen naar revalidatiearts: zien wat die nog kan bieden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een dikke + voor dit antwoord.
Heb hetzelfde ondervonden, rugklachten èn longproblemen. Eerst ziektewet, wordt vervolgens GOEDgekeurd. Terwijl ik nog geen 100 meter kon lopen. Ben in beroep gegaan en wat denk je, 100% afgekeurd.
Dus lees dit antwoord goed door en mocht het nodig zijn, in beroep gaan. En je mag best de boel een beetje aandikken. Wees emotioneel en zeg gewoon wat je beperkingen zijn, tegen welke dagelijkse dingen je aanloopt. Laat gerust een traantje lopen, want JIJ voelt de pijn en JIJ moet verder. Sterkte en suc6
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Babbink: dankje :) nu zie ik in ieder geval dat het wel kan!! Dankje en jij ook sterkte !!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik had een reactie gegeven hierop maar waar hij gebleven is...? In ieder geval voor je duidelijke antwoord bedankt :) wat ik ook zei is dat ik al steeds probeer op te bouwen kwa werk, maar dat ik elke keer een eind terug val. Mijn lichaam kan het helaas gewoon niet aan:( het huishouden is al een hel voor me :(
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar daar noem je ook wat: huishouden. Ik kan ook m'n huishouden niet zelf doen, kan nog niet eens een kopje thee zelf zetten en drinken zonder de juiste hulpmiddelen. Maar voor mijn werk hoef ik geen thee te kunnen zetten, en rietjes zijn overal verkrijgbaar. Ik bedoel maar: lang niet elke beperking is relevant voor je werkzame leven. Nu gaat fulltime mij waarschijnlijk ook niet lukken. Ik zeg ook niet dat dat altijd haalbaar is, maar wél dat je met anders naar dingen kijken en met de juiste hulp, een heel eind kunt komen. Ben je ooit bij een ergotherapeut geweest? Die zijn er standaard bij betrokken bij revalidatiebehandeling, maar werken ook in de eerste lijn. Met hen kun je precies op een rijtje zetten wát jou beperkt in je werk, en wat de reden is dat je niet langer kunt werken dan je nu doet. Is het zitten een probleem? Zoek dan naar mogelijkheden om af te wisselen, en vooral ook een goede stoel. Een ergonomisch goede werkplek zou zo maar eens de helft kunnen schelen. Heb je meer pauzes nodig? Kijk dan wat er praktisch mogelijk is. Moet je in die pauzes lopen, zitten, liggen? Er zijn mensen die op hun werk een bed hebben staan in een apart kamertje, om tussen de middag even te kunnen liggen. Die kunnen parttime zitten, maar door die mogelijkheid toch fulltime werken. In jouw geval: is het mogelijk dat je tot nu toe te snel opbouwt? Je hebt duidelijk de wil om te werken, maar zegt "een stuk" terug te vallen als je meer probeert. Ook dat lijkt me werk voor een ergotherapeut, die kan je precies vertellen hoe je verantwoord een activiteit opbouwt. Als je heel praktisch kijkt naar je mogelijkheden, kom je een stuk verder. Ik snap je hoor, je hebt pijn en je lichaam protesteert, en je kunt nu eenmaal geen dertig kilometer rijden als je tank met energie zo goed als leeg is. Maar als je precies analyseert wát er niet lukt, en waaróm je lijf protesteert bij bepaalde werkzaamheden, is er misschien iets aan te doen. Wie weet past ander werk beter, hoef je niet alle werkzaamheden per se te doen (ik doe bijvoorbeeld maar de helft van wat er oorspronkelijk in m'n functieomschrijving stond, omdat ik gewoon niet alles kan. In ruil daarvoor doe ik weer dingen die niet bij deze functie horen, we hebben dus gewoon de taken opnieuw verdeeld).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Misschien zijn er praktische aanpassingen te maken aan je werkplek of de volgorde of indeling van je werkzaamheden. Of zijn er dingen om je werk heen die het onnodig zwaar maken, kom je bijvoorbeeld nu en zou je met de bus kunnen. Misschien heb je wel recht op huishoudelijke hulp vanuit de WMO, en heb je dan meer energie voor je werk. Ik noem zomaar wat zijstraten hoor, maar het helpt om inzicht te krijgen in vooral het waaróm van het niet lukken van dingen. Met zo'n heldere analyse kun je niet alleen je mogelijkheden, maar ook je beperkingen goed beschrijven. Mocht er dan uitkomen dat fulltime werken inderdaad niet haalbaar is, dan weet je in elk geval waar dat aan ligt. Dan kun je ook bij het UWV je WIA-aanvraag goed onderbouwen. Want ik zal niet zeggen dat het allemáál eikels zijn bij het UWV, maar als je zegt "ik heb er gewoon de energie niet voor" of "het doet me teveel pijn", dan zullen ze je rustig vertellen dat pijn of vermoeidheid nu eenmaal niet meetbaar is, en dat ze dat niet kunnen meenemen als beperking. Heel frustrerend, maar zo werkt het. Als je dus écht bepaalde dingen niet kunt, zul je heel helder moeten kunnen bewijzen waarom niet. Het is dus niet alleen voor jezelf heel goed en fijn om exact te weten waar je mogelijkheden en beperkingen zitten, maar ook noodzakelijk voor eventuele voorzieningen als een uitkering of een vergoeding voor hulp(middelen). Maar ben je nou dus nog nooit bij een revalidatiearts geweest? Dat is toch te zot voor woorden, meestal komt die stap vóór de pijnpoli. Elk revalidatiecentrum heeft tegenwoordig een gespecialiseerd team voor chronische pijnpatiënten, dat is toch precies waar jij mee kampt, als ik je zo lees. Echt waar hoor, daar zou ik m'n heil zoeken als ik jou was, ook als dat hele werk-gedoe hier geen rol in speelde. Dat is dé plek waar een klacht van alle kanten benaderd wordt en waar je leert het maximale uit je leven te halen. Soms zijn simpele aanpassingen in je dagindeling al een sprong vooruit, of kan een relatief eenvoudig hulpmiddel je weer een hoop zelfstandigheid teruggeven. Even voor mijn beeld: wat beperkt jou het meeste in je werk? Is dat pijn? Of een beperking in het niet kunnen uitvoeren van bepaalde werkzaamheden? Welk werk deed je, en wat doe je nu? Gebruik je pijnmedicatie, of zijn tot nu toe alleen andere technieken van pijnbestrijding toegepast? Als ik mee kan denken doe ik dat graag. Als je daar geen behoefte aan hebt, moet je 't zeggen hoor :-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bedankt :)

Andere antwoorden (2)

Waarschijnlijk bedoeld de arbwidsdeskundige dan dat je over 2 jaar een herkeuring krijgt.
Ws krijg je nu al een wia uitkering en dat blijft zo tot je meer gaat werken of als je een herkeuring krijgt.
Die krijg jij dan dus ws over 2 jaar. Misschien wordt je beter gekeurd, misschien niet. Tegenwoordig wordt je niey snel voor altijd 100% afgekeurd, dus hou er rekenjng mee dat je eens in de zoveel tijd gekeurd wordt.
Jij zit de komende 2 jaar nog in dezelfde situatie zoals ik het begrijp, dus maak je er nog geen zorgen kver.
Over 2 jaar herkeuring...
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee ik krijg de herkeuring in augustus.. Of teminste hij zei dat ik in maart de wia aan moet vragen..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hmm, okee. De aanvraag is niet zo moeilijk. Vraag je baas ook om een stukje rapportage waarin hij schrijft wat je beperkingen zijn. Als je nieuw bent voor de wia dan houdt het uwv zich wel aan de tijd, dus dan zal de keuring (het gesprek...) idd in augustus zijn.
Google ook eens op welder groep. Dan vindt je hun forum waar deskundigen op uitkeribg en uwv zitten. Daar kun je ook vragen wat voor jou verstandig is om te doen. Zeker als je het gevoel hebt dat de vent je werkinzet nu tegen je gebruikt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke!! Bedankt :) hier heb ik zeker wat aan en ik ga eens even kijken:)
Beste Chelsea16,

Je ontvangt een Ziektewet-uitkering van UWV
De wetgeving zegt dat deze uitkering niet langer dan 2 jaar(104 weken) mag duren.
Ben je na deze 2 jaar nog niet hersteld of weer volledig met vervangend werk bezig?

Dan kan je 8 weken voor het einde van de Ziektewet-uitkering een WIA-uitkering aanvragen.
Dit is een arbeidsongeschiktheidsuitkering.

Aanvraag WIA
Bij de beoordeling van je aanvraag WIA wordt gekeken hoeveel inkomen je zelf nog kan verdienen.
Dit leggen we naast het inkomen dat je verdiende toen je nog gezond was.
Is het verschil meer dan 35% dan kom je in aanmerking voor een WIA-uitkering.

Toekenning WIA
Tijdens deze beoordeling wordt ook een periode vastgesteld waarna je een herbeoordeling gaat krijgen.
Blijkt dan dat je nog steeds arbeidsongeschikt bent?
Dan blijf je de WIA-uitkering verder ontvangen.
Wel kan er een nieuwe termijn worden vastgesteld waarna je nog een keer wordt beoordeeld.

Afwijzing WIA
Kom je niet in aanmerking voor een WIA-uitkering?
Dan vraagt de arbeidsdeskundige die je dat uitlegt een WW-uitkering voor je aan.
Deze aanvraag wordt dan beoordeeld en als je aan de voorwaarden voldoet ga je een WW-uitkering ontvangen.
Voldoe je niet aan de voorwaarden voor een WW?

Dan blijft een aanvraag voor een bijstandsuitkering als laatste mogelijkheid over.
Je gemeent kan hierover meer informatie geven.

Actuele informatie over de WIA vind je hier: http://bit.ly/sMztbu

Met vriendelijke groet,

Ella
UWV Webcare Team
www.uwv.nl/webcare
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hihi, sorry UWV, ik wilde een plus geven maar dat werd per ongeluk een min en krijg hem nu niet meer weg. Fijn dat jullie zo duidelijk reageren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoi Ella, Bedankt voor je duidelijke antwoord. Zo duidelijk is mijn arbeids deskundige nog niet geweest, het blijft maar bij vage antwoorden en een beetje een geirriteerde toon. Helaas heb ik al veel slechte ervaringen met het uwv dat ik het ook nog een beetje zat begin te worden. Ik heb het nu alleen even over mijn lichamelijke kwestie. Eerst word ik door een verzekerings arts naar een psychiater verstuurd omdat ze (na me gewogen en gemeten te hebben) zei dat ik te zwaar ben (stuur me dan naar een dietiste daar heb ik meer aan dan horen dat ik dik ben, ik weeg 80 kg en ben 175 lang), maar ik was ook te geficeerd op mijn klachten. Wat ik raar vind als er gevraagd word: wat is de rede dat je niet kunt werken!... Dan krijg je daar toch antwoord op en dat gaat dan over mijn klachten. Vervolgens zegt die psychiater dat het onmogelijk is dat er een lichamelijke oorzaak en dus behandeling gaat worden gevonden... Ik had een of andere stoornis waardoor ik mijzelf ziek praat... Vervolgens ga ik op eigen krachten naar eenz iekenhuis en word geconateerd dat mijn rug niet in e is. Als je dat meld bij het uwv (verzarts en arbeidsdesk) krijg je helemaal geen reactie meer. In meerdere brieven word ik door de arbeidsdesk volledig arbeidsongeschikt verklaard, maar in een mail die hij me stuurd zegt hij: je word zeker niet als volledig arbeidsongeschikt gezien... Ik snap het niet meer hoor... Ik vind het allemaal maar vervelend dat het uwv zo weinig in zijn klanten?(Als je dat zo noemt) vertrouwd en zo weinig inlevensvermogen toont. Ze weten niet wat ik voel en doen daarom maar wat en ik zit met de gebakken peren en ondertussen met aardig wat psychische schade hierdoor. Kan jij ook niks aan doen, maar moest het wel even kwijt. Misschien kan het besproken worden en voor iedereen die na mij komt nog wat helpen. Nogmaals bedankt voor je duidelijke bericht!!