Wat kan ik doen na 2 jaar ziekte?

Ik krijg nu bijna 2 jaar een ziektewet-uitkering. Ik heb een versleten tussenwervelschijf en volgens de arts last van mij si-gewricht? Weet niet precies wat dat is. Ik ben al maanden onder behandeling bij de pijnpoli en heb allerlei prikken gekregen en niks werkt echt goed. Ook meerdere en verschillende fysiotherapeuten hebben geen verbetering gegeven. Ik werk 12 uur per week omdat ik onder de mensen wil blijven en niet de hele dag thuis wil zitten, maar erg makkelijk is het niet. Gelukkig is mijn baas wel erg betrokken en mag ik vaak op tijd even rusten. Over 2 jaar stopt de ziektewet-uitkering en volgens de arbeidsdeskundige kan ik daarna gewoon weer werken. Maar hoe kan hij dat nou weer weten? Hij voelt mijn pijn en beperkingen niet. Ik denk dat ik nooit meer fulltime zal kunnen werken.. Wat moet ik doen? Volgens de uwv kan ik een wia-uitkering aanvragen of een bijstands uitkering maar is dat allemaal maar tijdelijk en heb ik daar geen recht op als ik een huishouden deel met iemand met een inkomen (mijn moeder). Ik weet het even niet meer :(

Toegevoegd na 8 minuten:
Ik ben ziek uit dienst gegaan, dus het uwv betaald mijn uitkering. Ik heb sinds december voor 9 uur betaald werk en werk er nog 3uurtjes als vrijwilliger. Ik krijg dus nu een uitkering van uwv + een paar uur van mij werkgever. (Is allemaal bekend bij uwv/legaal zeg maar :p)

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Hé bah, zo'n "einde-ziektewet situatie" is altijd een spannende tijd. Bij UWV zullen ze al snel vinden dat je gewoon fulltime kunt werken, want die hele WIA-beoordeling is vooral een technische rekensom. Als je niet zwaar kunt tillen, niet lang kunt staan, niet te lang achter elkaar kunt zitten etc., rollen er altijd nog wel een paar functies uit als telefoniste/receptioniste of iets anders in die sfeer, waarbij je - volgens UWV althans - genoeg ruimte hebt voor afwisseling in je werk. Als jij vindt dat fulltime werken echt niet gaat, kun je natuurlijk WIA aanvragen, maar dan moet je heel goed kunnen motiveren waarom het medisch gezien niet mogelijk is om fulltime te werken. Als je kiest voor die weg, raad ik je aan flink wat research te doen. Als je voor minder dan 35% arbeidsongeschikt bent in de ogen van het UWV, heb je geen recht op WIA. Afhankelijk van je arbeidsverleden heb je mogelijk wel nog recht op een periode WW, maar daarna is er inderdaad alleen nog de Bijstand, en die is tegenwoordig alleen van toepassing als het inkomen van het totale huishouden onder het sociaal minimum zakt. Bovendien zijn er vanuit de Bijstand naar mijn smaak veel te weinig mogelijkheden voor mensen met een arbeidshandicap om begeleiding te krijgen op weg naar (meer) werk. Indien mogelijk kun je daar beter wegblijven dus. Je beste optie, lijkt mij, is kijken wat er maximaal inzit. Dus realistisch kijken naar wat je fysiek aankunt, en proberen dat rustig op te bouwen. Na twee jaar ziektewet heb je geen idee meer wat je lijf aankan en wat niet, en je hebt geen overzicht over wat meer werken met je zou doen. Heb je nog geen begeleiding gehad vanuit de revalidatie? Zo nee, dan lijkt dat me de plaats om je vragen voor te leggen. Juist binnen een revalidatiecentrum handelt men vanuit het idee "dit is de aandoening, maar wat kúnnen we ermee?" Dus in feite om te kijken wat er ondánks je klachten maximaal haalbaar is qua functioneren. Ook arbeidsrevalidatie kan daar onderdeel van zijn, en dan heb je een heel team dat met jou kijkt naar je mogelijkheden, en kijkt wat haalbaar is en wat niet. Uitgaande van jouw beperkingen en mogelijkheden, dus realistisch en zoekend naar mogelijkheden. Die WIA-beoordeling zul je misschien óók moeten ondergaan, maar dat is theoretisch geneuzel en zegt niets over hoe jij nu verder kunt met de beperkingen en klachten die je hebt. Ik zou dus van je huisarts of pijnarts een verwijzing vragen naar revalidatiearts: zien wat die nog kan bieden.

Waarschijnlijk bedoeld de arbwidsdeskundige dan dat je over 2 jaar een herkeuring krijgt. Ws krijg je nu al een wia uitkering en dat blijft zo tot je meer gaat werken of als je een herkeuring krijgt. Die krijg jij dan dus ws over 2 jaar. Misschien wordt je beter gekeurd, misschien niet. Tegenwoordig wordt je niey snel voor altijd 100% afgekeurd, dus hou er rekenjng mee dat je eens in de zoveel tijd gekeurd wordt. Jij zit de komende 2 jaar nog in dezelfde situatie zoals ik het begrijp, dus maak je er nog geen zorgen kver. Over 2 jaar herkeuring...

Beste Chelsea16, Je ontvangt een Ziektewet-uitkering van UWV De wetgeving zegt dat deze uitkering niet langer dan 2 jaar(104 weken) mag duren. Ben je na deze 2 jaar nog niet hersteld of weer volledig met vervangend werk bezig? Dan kan je 8 weken voor het einde van de Ziektewet-uitkering een WIA-uitkering aanvragen. Dit is een arbeidsongeschiktheidsuitkering. Aanvraag WIA Bij de beoordeling van je aanvraag WIA wordt gekeken hoeveel inkomen je zelf nog kan verdienen. Dit leggen we naast het inkomen dat je verdiende toen je nog gezond was. Is het verschil meer dan 35% dan kom je in aanmerking voor een WIA-uitkering. Toekenning WIA Tijdens deze beoordeling wordt ook een periode vastgesteld waarna je een herbeoordeling gaat krijgen. Blijkt dan dat je nog steeds arbeidsongeschikt bent? Dan blijf je de WIA-uitkering verder ontvangen. Wel kan er een nieuwe termijn worden vastgesteld waarna je nog een keer wordt beoordeeld. Afwijzing WIA Kom je niet in aanmerking voor een WIA-uitkering? Dan vraagt de arbeidsdeskundige die je dat uitlegt een WW-uitkering voor je aan. Deze aanvraag wordt dan beoordeeld en als je aan de voorwaarden voldoet ga je een WW-uitkering ontvangen. Voldoe je niet aan de voorwaarden voor een WW? Dan blijft een aanvraag voor een bijstandsuitkering als laatste mogelijkheid over. Je gemeent kan hierover meer informatie geven. Actuele informatie over de WIA vind je hier: http://bit.ly/sMztbu Met vriendelijke groet, Ella UWV Webcare Team www.uwv.nl/webcare

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100