Sommige mensen hebben wat minder geld te besteden. En het is ook steeds moeilijker voor mensen die hun baan zijn kwijtgeraakt een nieuwe te vinden:)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Minder koopkracht, minder te besteden.
Inkrimping van het personeelsbestand.
Minder banen. Veel voorzieningen verdwijnen ook !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ga er even vanuit dat je bedoelt de gevolgen van de bezuigingen bij de burgers die door hun bestedingen weer invloed uitoefenen op de economie.
Ik zou het namelijk ook kunnen hebben op de bezuigingen van de overheid op bijvoorbeeld het onderwijs en daar dan weer de gevolgen van. Minder goed geschoold personeel in Nederland, met alle gevolgen van dien.

De gevolgen van de bezuinigingen op de burgers kan heel ver doorgaan. Door de diverse bezuinigingen hebben mensen minder geld te besteden.
Dat betekent dat het bedrijfsleven hier hinder van gaat ondervinden. Mensen gaan minder kopen.
Mensen gaan bezuinigen op veel dingen.

Mensen zullen het meest geld blijven besteden aan de noodzakelijke dingen. Extra uitgaven zullen we zoveel mogelijk niet doen of in ieder geval meer daarover gaan nadenken.

Een paar voorbeelden:

Mensen gaan bijvoorbeeld minder op vakantie, want daar is geen geld voor. Gevolg voor de reisorganisaties, de luchtvaartmaatschappijen, luchthavens, etc.etc.

Ook zullen mensen minder geld uitgeven aan luxe artikelen. We kopen dit jaar maar even geen nieuwe pc maar wachten nog even een jaartje.

Ook de gevolgen voor de bouw is groot. Mensen gaan nu niet even een aannemer bellen voor een klusje, eerst zelf proberen. Mensen zullen zelf hun klusjes sneller opknappen.

Ook eenheel simpel voorbeeld, de slager. Mensen gaan minder naar een dure slager en zullen meer het vlees gewoon bij de supermarkt kopen. Dat is veel goedkoper.

Kortom, er zal op heel veel dingen worden bezuinigd. En dat heeft weer zijn impact op alle diverse sectoren en dus ook de economie.