Mag je in je testament je partner en kinderen volledig onterven en bijvoorbeeld je gehele vermogen aan de kerk nalaten?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Antwoorden (4)

T mag maar je kunt je kinderen nooit helemaal onterven ja kan een eerst gesprek gratis aangaan bij een notaris
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt niet
De kinderen krijgen altijd nog ee kindsdeel. Dit kan niet ontzegt worden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt wel. Kinderen krijgen altijd iets
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de kinderen bij testament onterfd zijn dan krijgen ze niets. Er hoeft niet naar ze gezocht te worden.
Wel kan een kind - als het weet dat de ouder is overleden - zijn legitieme portie opeisen en krijgt dan de helft van het kindsdeel in geld maar het deelt niet mee in de overige zaken. Het kind heeft geen zeggenschap of rechten bij de verdeling van andere zaken.
Als het kind de legitieme portie niet opeist dan krijgt het niets.
Als er geen testament is dan kan een kind niet onterfd zijn en het wordt door de uitvoerder van het testament benaderd en zonodig actief gezocht, bij voorbeeld met advertenties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat deel dat z
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En dat deel dat ze mogen opeisen noem je het kindsdeel....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat kun je zo noemen maar dat is onjuist.
Dat deel dat ze kunnen opeisen heet legitieme portie en bedraagt de helft van het kindsdeel.
Het kindsdeel is het wettelijk erfdeel, dus als er geen testament is.
Bij onterving is er wel een testament.
De legitieme portie is de helft minder dan het kindsdeel en bestaat uitsluitend uit een vordering in geld.
Dat mag je doen. Maar je kinderen hebben recht op de legitieme portie, ook al onterf je ze. De legitieme portie is de helft van wat je anders gekregen zou hebben en heeft alleen betrekking op geld.
Dus heb jij twee kinderen, dan is hun kindsdeel de helft van jouw erfenis, maar de legitieme portie een kwart van je geld.
Je partner is na jouw overlijden de langstlevende, en die kan ook bij onterving het vruchtgebruik van je vermogen opeisen tot een passend verzorgingsniveau - diegene heeft dan niet jouw geld, maar mag er wel over beschikken en de rente van het vermogen komt die langstlevende toe. (De kinderen hebben in dat geval een vordering in geld op de langstlevende en moeten wachten tot die ook overleden is.)

In de praktijk houdt dit dus in dat de kerk na het overlijden van de langstlevende jouw geld krijgt, minus de legitieme portie(s) van je kind(eren).

Zie ook hier: http://www.geldenrecht.nl/artikel/2010-02-08/als-u-iemand-wilt-onterven
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
klopt niet
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt wel, sorry hoor. Jouw antwoord zegt precies hetzelfde.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als de kinderen bij testament onterfd zijn dan krijgen ze niets. Er hoeft niet naar ze gezocht te worden.
Wel kan een kind - als het weet dat de ouder is overleden - zijn legitieme portie opeisen en krijgt dan de helft van het kindsdeel in geld maar het deelt niet mee in de overige zaken. Het kind heeft geen zeggenschap of rechten bij de verdeling van andere zaken.
Als het kind de legitieme portie niet opeist dan krijgt het niets.
Als er geen testament is dan kan een kind niet onterfd zijn en het wordt door de uitvoerder van het testament benaderd en zonodig actief gezocht, bij voorbeeld met advertenties. Kortom het verkrijgen van de legitieme portie is geen vanzelfsprekendheid. De kerk kan als de legitieme portie(s) niet worden opgeëist wel degelijk de gehele nalatenschap verkrijgen zonder aftrek van legitieme portie(s).
Je kunt je partner volledig zonder problemen onterven.
Kan ook bij elk van je kinderen.
Maar zij kunnen - als ze dat binnen 5 jaar na jouw overlijden dit kenbaar maken - wel de legitieme portie opeisen. Daarmee wordt dat kind geen erfgenaam, heeft dus geen recht op bepaalde goederen, maar het krijgt dan een vordering in geld ter grootte van de helft van het wettelijk erfdeel (dus als er geen testament zou zijn)

Toegevoegd na 4 minuten:
Zou het nooit echt zo doen. Zou de nabestaanden een traumatische levenslange ervaring geven en zo wil je toch niet herinnerd worden?
Hoe weet je dat jouw kerk er goede c.q. betere dingen mee doet?

Toegevoegd na 11 uur:
De echtgenoot/echtgenote kan na onterving geen legitieme portie opeisen. Elk kind kan dat wel.