Ik ben het niet eens met het bepalen van de beslagvrije voet door een deurwaarder. Wat kan ik nog doen?

Onlangs ben ik mijn baan verloren. Sindsdien zit ik in de problemen om mijn vaste lasten te kunnen betalen. Heb vorige week bezoek gehad van een deurwaarder met het verzoek tot betaling van zo'n € 3500,- schuld die helaas is ontstaan. Dit geld heb ik niet dus deed ik telefonisch een betalingsvoorstel van € 100,- per maand. Dit verzoek werd meteen afgewezen en het tegenvoorstel was € 300,- per maand. Als ik hiermee akkoord zou gaan dan heb ik nog maar € 120,- per maand over om van te leven. Kan dit zomaar? En waar kan ik terecht als een deurwaarder écht niet redelijk bezig is en ik een klacht tegen hem wil indienen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K

Het beste antwoord

Ik weet niet precies in welk stadium jij nu met je betalingsprobleem zit. Een deurwaarder kan NIET tot (loon)beslag overgaan zonder een uitspraak van een rechtbank, tenzij de schuld bij een overheidsinstelling ontstaan is. Totdat de deurwaarder dus beslag mag leggen, hoeft hij zijn berekening van de beslagvrije voet niet te onderbouwen.

Dan even concreet antwoorden op de vragen. Als je het niet eens bent met de beslagvrije voet en deze is incorrect berekend dan moet je zo snel mogelijk de deurwaarder hierover informeren. Let erop: de hoogte van de beslagvrije voet is wettelijk vastgelegd en is afhankelijk van woonlasten, zorgkosten en de samenstelling van het gezin. Het is niet afhankelijk van autokosten, abonnementen, contributies voor sportverenigingen en dergelijke! Het kan dus zijn dat de deurwaarder correct handelt.

Weigert hij een juiste berekening van de beslagvrije voet volgens de wet dan kan je een klacht indienen bij de kantonrechter. Let op: dit alleen in geval als jij dus al tot betaling veroordeeld bent! Hiervoor heb je een advocaat nodig.

Dan wat algemene opmerkingen en advies over je situatie. Je hebt een terugval van inkomsten gehad. Is de situatie nu in balans (buiten het aflossen van de schulden)? Kan je je huur/hypotheek, zorgverzekering en boodschappen betalen? Als dat zo is dan moet je nogmaals proberen te onderhandelen met het incassobureau/de doorwaarder. Doe dit schriftelijk. Je kan op basis van je huidige inkomsten zelf je beslagvrije voet berekenen. (Zie de bron). Stuur deze berekening mee en geef aan dat als jouw inkomenssituatie verandert dat jij dan ook zeker meewerkt aan het aanpassen van de aflossing. Een incassobureau of deurwaarder zal hierdoor altijd overwegen of ze akkoord gaan. Het bespaart namelijk de kosten van langs de rechter gaan.

Als de situatie nog niet gestabiliseerd is dan zou ik me er niet langer mee bezig houden. Dan is het van belang om zo snel mogelijk je huidige uitgaven onder controle te krijgen. Is je (huur)huis te duur? Ga op zoek naar een oplossing. Verkoop je auto. Ik werk af en toe in de budgethulpverlening en dat is altijd de eerste prioriteit. Want de beslagvrije voet is wel afhankelijk van je woonlasten, maar autokosten (en leningen), abonnementen, contributies voor verenigingen en dure mobiele abonnementen niet. Dus zorg dat als je uiteindelijk veroordeeld wordt tot betaling dat je dus door kan leven ook onder het loonbeslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (3)

De beslagvrije voet is wettelijke vastgelegd en mag slechts een bepaald percentage van het loon bedragen.

Zoek even na hoe hoog de beslagvrije voet is en ga daar mee aan het werk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
U kunt Naar de sociale dienst in uw gemeente. Daar kunt u ook laten bekijken of er nog mogelijkheden zijn waar u recht op zou kunnen hebben.
Zij kunnen bepalen wat redelijk is, en ook waar en hoe u bezwaar kunt indienen.
In bijgaande link kunt u zien of u nog toeslagen over het hoofd hebt gezien
anneliez
12 jaar geleden
Bereken je beslagvrije voet. Er staan op diverse sites rekenhulpen, zoals hier: http://www.jwgd.nl/schuldenaren/beslagvrije-voet-berekenen en hier: http://www.schuldinfo.nl/fileadmin/kwijtschelding/invoerBeslag.php?bCalc=0&printIt=0
ALS het beslag te hoog is, moet je zo snel mogelijk contact opnemen met de deurwaarder.
Als het wel klopt, neem dan contact op met de gemeente en vraag of er mogelijkheden zijn wat betreft schuldhulpverlening (diverse varianten mogelijk - als je inderdaad op 120 euro uit zou komen, vraag dan ook een verwijzing naar de voedselbank, die heeft doorgaans een wachtlijst, dus dat moet je ook zo snel mogelijk regelen).
Ik weet niet wat je situatie is, maar bijvoorbeeld voor een alleenstaande tussen de 21 en de 65 jaar is de beslagvrije voet 601,39 tot 841,94, zie hier: http://schuldinfo.nl/fileadmin/Normen/Beslagvrije_voet_jan_2012.pdf

Succes met het uitzoeken en het vinden van een oplossing!