Hoe verdient de bank aan mijn kredietkaart?

Als ik met mijn kredietkaart iets koop, wordt dat aan het einde van de maand direct van mijn bankrekening afgeschreven. Ik betaal dus geen rente.

Nu zijn deze bankrekening én de kredietkaart gratis.

Hoe verdient de bank aan mijn kredietkaartuitgaven? Of maken ze er juist verlies op?

Maakt de bank meer verlies of juist meer winst naarmate ik meer uitgaven doe met mijn kredietkaart? Hoe werkt dat (voor de bank, niet voor mij)?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
4.3K

Het beste antwoord

Sommige banken verstrekken gratis creditcards aan hun klanten. bij voorbeeld in combinatie met het afsluiten van een hypotheek. Je betaalt dan geen jaarlijkse bijdrage.

Als jij maandelijks de uitgaven gemaakt met die card (automatisch) laat afschrijven en daarmee voldoet, verdient de bank dus niets aan jou. Sterker nog, ze verstrekken je in die periode gratis krediet. Het enige waarmee de bank met jouw transacties nog iets ontvangt zijn de commissies die de acceptanten betalen.

Hun 'business' zit 'm in de kredietverstrekking. Want of je nu een 'kaartruimte' hebt van duizend- of tienduizend euro, zodra je die aanspreekt betaal je al gauw 13% rente op jaarbasis. De banken speculeren erop dat die 'riante' kredietruimte de klant aanspoort tot het doen van uitgaven.....
En waar dat toe kan leiden hebben we gezien in de USA
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (6)

De verkoper die betaalt aan de creditcardmaatschappij... Eigenlijk zorgt de creditcardmaatschappij dat jij met korting kunt kopen, die korting strijkt de creditcardmaatschappij op...

Dus je eet voor €100 bij een restaurant, dan betaal jij die 100 euro, maar de creditcardmaatschappij betaalt dan minder aan dat restaurant uit... En houdt een deel voor zichzelf... Dat is de winst...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ha, die Rotaluclac;

Behalve de al genoemde commissie betaal je als creditcardhouder een abonnementsgeld en wordt er rente berekend over gespreide betalingen. Bij ons (nog?) niet zo gebruikelijk, maar in andere landen een groeiend fenomeen(probleem?).
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Even los van de rente die je betaald over het krediet. Betaal je voor iedere transactie een klein bedrag dat vergelijkbaar is met 2-3% van de transactiewaarde. En je betaald per jaar een klein bedrag van enkele euro's voor je kredietkaart...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Bij mijn gratis kaart betaal ik ook helemaal NIETS over het krediet. Ik dacht dat ik dat in de vraag duidelijk had aangegeven. Verder betaal ik NIETS per transactie. Het restaurant of het hotel misschien wel, maar ik niet. En ik betaal NIETS per jaar om deze kredietkaart te mogen hebben. Ook dit dacht ik duidelijk te hebben aangegeven in de vraag.
Voor de bank ben jij een heel onaantrekkelijke klant.

in de meeste landen worden credit cards niet maandelijk afbetaald. Sterker nog: in Australia KON ik niet eens automatisch afbetalen. Kreeg ik de reactie van de bank medewerker: Waarom zou u dat willen doen? U kunt het geld op uw rekening toch beter besteden dan uw credit card te betalen. Duidelijk een vorm van door de bank stimuleren om schulden te houden.

Het idee is makkelijk: Je betaald tot 20% rente op je schuld op de kaart. Als je die afbetaald krijgt de bank niets & heb je eenlager banksaldo.

De commissie & eventuele kleine tussentijdse rente /abbo gelden zijn verwaarloosbaar klein in verhouding tot de rente van schulden op de kaart. Dat laatste is waar de banken hun geld echt aan verdienen, zeker bij een gratis kaart zoals je zelf hebt.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb rekeningen, waarbij de leverancier voor cash aankopen 3% korting geeft. De leverancier betaalt, maar indirect jij. Bij grote aankopen kun je altijd een korting bedingen voor cash.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Als ik pin met mijn creditcard, betaal ik 4,50, ongeacht het bedrag. Hier verdient de bank dus ook wel wat aan. Vaak betaal je ook jaarlijkse kosten voor de creditcard.