Hoe geef je minder geld uit per maand?

En hoe hou je goed overzicht in je persoonlijke uitgaven?

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

door bij ELKE uitgave te denken: wat gebeurt er als ik dit NIET uitgeef? En hoe erg is dat?

Bij huur en gas en water is waarschijnlijk het antwoord, 'dan moet ik na een paar maanden mijn huis uit' en als je dat niet wilt moet je dus betalen.

Bij boodschappen is het alweer anders.
Je moet wel iets eten, maar dat is maar weinig hoor, voor je doodgaat van de honger.
Drinken doe je dus alleen maar water

Bij ELKE uitgave denken: wat gaat er mis als ik het NIET doe?

Je zal verbaasd staan ............

Elke uitgave die je meer dan dat niveau doet
DOE JE DUS OMDAT JE HET ZELF *WILT* !!! dan vind je die uitgave kennelijk belangrijker dan het feit van rood staan. En dat is een keuze, dit is een vrij land. Ik zeg niet dat die dingen niet belangrijk zijn, maar wel dat je ze DUS zelf wilt.

Rood staan is wel een heel erge dure hobby, dat wel.

Het niet in balans hebben van uitgaven en inkomsten kun je op 2 manieren oplossen:
- Uitgaven omlaag
- Inkomsten omhoog

Bedenk bij elk punt 10 mogelijkheden en ga ze afwegen naar jouw eigen belangrijkheid en tijd en vaardigheden.

Verlammend werkt het als je uitgaven DENKT te hebben die MOETEN terwijl je het geld niet hebt.
Als dat namelijk werkelijk waar zou zijn, hoef je je alleen maar failliet te laten verklaren en is alles opgelost.
Tot die tijd zijn het *keuzes* (geweest?) van jezelf....
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (9)

Het ouderwetste kasboekje inschakelen, wedden dat je gaat besparen als je op een rijtje hebt staan aan welke onzin je soms geld uitgeeft. Het heeft alles te maken met bewustwording.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Het is niet iets waar je meteen een antwoord op kan geven. Je kan het beste een paar maanden al je uitgaven en inkomsten bijhouden in een soort "huishoudboekje", kan natuurlijk ook in Excel.

Op die manier krijg je een goed inzicht in je nieuwe uitgaven patroon (ik had al eerder vernomen dat je sinds kort op je zelf bent gaan wonen).

Als je eenmaal dat inzicht hebt, kan je ook zien waar je op kan/moet gaan besparen.

Het duurt even, maar op die manier krijg je het beste inzicht.

Succes!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Schrijf je inkomsten en uitgeven op en kijk wat je kan verminderen of welke uitgaven nergens op slaan. Bijvoorbeeld lidmaatschap van een sportclub waar je niet heen gaat.
Daarnaast is het de moeite waard om verschillende verzekeringen/energiemaatschappijen e.d. te vergelijken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ga minder verdienen, en tien tegen een, dat je minder gaat uitgeven...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik verdiende een jaar geleden 3 keer zoveel en werd daardoor verwend. Nu ben ik in het oude patroon blijven hangen wat niet handig is als je net op jezelf woont. Je hebt de weddenschap dus bij deze verloren.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ai.....en al drie jaar...dan heb je nu een GROOT probleem als je toen van dat bedrag al niet kon sparen.......
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je gaat nu dus minder uitgeven, je deed er alleen te lang over... Dus het klopt toch helemaal... nog steeds...
Hou een kasboekje bij, waarin precies staat wat je inkomsten zijn en wat je uitgaven zijn. Eerst trek je alle maandelijke vaste lasten eraf, zoals huur, gas, water en licht, telefoon etc.
Daarna kijk je welk bedrag je overhoudt. Dit verdeel je door 4 en dan weet je wat je per week kunt uitgeven aan eten, kleding etc. Noteer exact wat je uitgeeft, bewaar de bonnetjes als je boodschappen gaat doen. Zo hou je overzicht op je uitgaven en weet je precies wat je nog over hebt.
O ja, en probeer elke maand en vast bedrag te sparen voor onvoorziene uitgaven, bijvoorbeeld als er iets kapot gaat!
Zo heb ik het gedaan als arm studentje en heb ik nog nooit rood gestaan in mijn leven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Rieneke1
14 jaar geleden
precies! :)
ik hou een lijstje bij met de maandelijke vaste lasten, en vink af wat er betaald is.
zo weet ik altijd precies hoeveel geld ik nog te besteden heb.
verder ken ik mezelf weekgeld toe, waarbij geldt; op is op.
maak ook een potje voor onverwachte kosten, zodat je daar niet over in de rats hoeft te zitten.
14 jaar geleden
Jezelf afknijpen door vooraf een bepaald (krap) bedrag aan uitgaven per week vast te stellen. Jezelf een schouderklop (of vul maar in wat je lekker vindt) geven als je (ruim) binnen het weekbudget valt. Jezelf belonen is heel belangrijk vind ik.
De vaste uitgaven als huur/electriciteit/gas/telefoon etc. spelen hierbij geen rol.
Deze vaste bedragen heb je al in mindering gebracht op je te besteden inkomen.
Het overzicht van mijn persoonlijke uitgaven zit um dus bij mij in de vaststelling van mijn weekuitgaven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Gewoon op de meest ouderwetse manier. Een kasboek bijhouden...

Of net zoals ik 3 weken terug heb gedaan. Stoppen met roken. Dat scheelt mij zo'n 300 euro per maand...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Neem een bepaald bedrag op waarmee je denkt rond te moeten kunnen komen. Vaak is het zo dat als je alles gaat pinnen dat je dan helemaal geen overzicht meer hebt. Dus gewoon zoveel mogenlijk contant betalen, dan zie je het bedrag slinken en ben je eerder geneigd rustig aan te doen.