Ik krijg allemaal tijdschriften\boekjes en acceptgiro's toegestuurd op mijn naam. Hoe kan dit? (zie verdere uitleg)

Ik heb mij nog NOOIT aangemeld hiervoor. Het staat allemaal wel op mijn naam! Dat is het meest gekke.. Ik word hoe dan ook bedonderd op een een of andere manier? En de acceptgiro's stromen binnen. Wat moet ik nu doen en hoe kom ik er van af??

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ritsuka
12 jaar geleden
Wat vervelend, hopelijk vind je snel een oplossing

Antwoorden (7)

Als het uit dezelfde bron (bedrijf) komt: vraag 1 keer om bewijs dat je iets besteld hebt, daarna negeren (ongevraagde spullen mag je houden).
Als het steeds verschillende afzenders zijn zit iemand je te n***en: aangifte bij de politie.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Neem contact op met waar het vandaan komt en leg hun uit dat je nooit aangemeld bent en toch tijdschriften en boekjes blijft ontvangen en dat je dus ook niet gaat betalen voor spullen waar jij je nooit voor aangemeld hebt vraag wel via wat je bent aangemeld volgens hun? Ik heb namelijk eens gehad dat ik een enquête aan het in vullen was op internet en dus ook een abonnement met tijdschriften kreeg ik heb ze toen gebeld en gezegd dat ik hier niet voor ga betalen en mochten ze moeilijk doen aan de telefoon dan kan je het beste even bij de juridisch loket informatie inwinnen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je kunt ook alles ongeopend retour zenden. Ik zet vaak op de envelop 'onbekend op dit adres. Retour afzender'. En dan gewoon weer op de post doen. Let er wel op dat je eigen adres goed is doorgestreept anders krijg je m nog een keer. Dit vraagt wel wat volharding en je moet natuurlijk weten wat je wel hebt besteld en wat niet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Net wat in de bovenstaande antwoord(en) staat heb je misschien iets ingevuld waardoor je nu vanalles krijgt.

Mocht je iets via internet of telefoon afgesloten of gekocht hebben heb je nog 14 dagen opzegtermijn.
Deze termijn geld voor alles wat je koopt per telefoon of internet.
Zoiezo is het bedrijf verplicht om het contract te ontbinden als je 14 dagen geleden of korter per ongeluk iets hebt gekocht.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Die termijn van 14 dagen komt echt uit de lucht vallen. Bij een koop op afstand heb je altijd het recht om de koop zonder opgaaf van reden te ontbinden binnen een bepaalde termijn. Deze termijn gaat in op de dag volgend op de dag dat je het product ontvangt. De duur van de termijn hangt af van wat de verkoper met je afspreekt, maar dat mag nooit minder dan 7 dagen zijn. De manier waarop hij het afspreekt moet duidelijk bij het afleveren vermeld zijn. Het mag niet "verborgen" zijn in de algemene voorwaarden (tenzij die meegestuurd worden). Als de verkoper niet aan zijn informatieplicht voldoet dan is de bedenktijd 3 maanden.
Dit kan twee verschillende oorzaken hebben. De eerste is dat je ooit eens meegedaan hebt met een prijsvraag van een of ander schimmig bedrijf op internet. Wellicht stond er toen in kleine letters dat meedoen tegelijkertijd een verplichting oplevert om een abonnement te nemen. Een andere mogelijkheid kan zijn dat de facturen in feite aanbiedingen zijn die je doen denken dat het facturen zijn, maar pas als je ze betaalt begint het abonnement.

Het goede nieuws is dat het eerste geval vrijwel nooit tot een rechtsgeldige overeenkomst komt. Bij het tweede geval kom je er ook goed vanaf.

In ieder geval het beste wat je kan doen is alle tijdschriften en boekjes in een grote envelop doen. Daarbij doe je een brief dat je deze zaken niet wenst te ontvangen en dat je je niet kan herinneren dat je ooit een abonnement afgesloten hebt. Vraag ze om een bewijs van het bestaan van een overeenkomst. Schrijf ook dat indien je per abuis een abonnement afgesloten hebt, dat je deze per direct opzegt. Ik adviseer je om deze brief aangetekend te verzenden. Het kost wat meer, maar het versterkt je wel in je bewijspositie.

Met deze brief bereik je dat de bewijslast bij hen ligt. Er is een minimale kans dat hun vorderingen legitiem zijn. Als je toch ergens een keer op straat in een onbedacht moment voor getekend hebt, dan heb je ervan geleerd en dan moet je ze betalen. Als het bedrijf daarentegen wat minder kuise verkooptechnieken hanteert dan weten ze in ieder geval dat de kansen dat jij alsnog gaat betalen klein is.

Let erop: er zijn een aantal malafide bedrijven aan de slag die van geen ophouden weten. Je zal dus een redelijk sterke ruggengraat moeten ontwikkelen, ook als dadelijk de brieven van het incassobureau beginnen te komen. Zolang zij niet inhoudelijk reageren op jouw brief, kan je ze negeren. Wellicht komt het tot een dagvaarding van de kantonrechter. Bewaar alle brieven die je ontvangt dus goed. Ga ze niet terugsturen (zoals hierboven wordt geadviseerd), dan kan je nooit meer nagaan wat er wel en wat er niet gebeurd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het verboden bij de wet om ongevraagd tijdschriften, boekjes of pakketjes te sturen tegen betaling, volgens de consumentenbond!
Bedrijven mogen consumenten niet ongevraagd artikelen thuissturen met de bedoeling ze tot
koop over te halen. De ongevraagde toegezonden
boekjes mag je houden zonder te betalen en hoeft deze niet terug te sturen.
Ik zou wel uitzoeken welk bedrijf jou dit toestuurt, anders blijven ze je dit toesturen. Mail ze kort en krachtig dat je hier nooit om gevraagd hebt en dat dit tegen de wet is.
Ik heb zelf ook eerder een pakketje gekregen heb ze toen kort en bondig gemeld dat ik hier niet van gediend was en dat dit verboden is volgens de consumentenbond. Het was direct gestopt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Google eens op de naam van het betreffende bedrijf. Ik kan me nu al wel voorstellen dat je dan hele fora tegenkomt met mensen met dezelfde ervaringen. Er zijn heel louche bedrijven bij. Op zo'n forum staat vaak ook hoe je dit kunt stoppen, met adressen waar je dan specifiek naar moet schrijven. Als je dat niet weet gaat het naar het algemene adres en doen ze er vaak niets mee.

Succes.