Blijf je in de bijstand als je deels een huis hebt?

Meneer Jansen krijgt een bijstandsuitkering. Zijn ouders gaan naar een verzorgingstehuis en schenken het huis aan de kinderen.

A) Het huis wordt verkocht. Welk bedrag mag meneer Jansen houden van de opbrengst van het huis?
B) Moet hij eerst uit de bijstand en daarna als het geld op is weer in de bijstand? Zo ja, wat mag hij dan allemaal kopen van dat geld? Ook een dure auto of boot? Welke voorwaarden zijn daar aan verbonden?
C) Het huis wordt verhuurd. Moet meneer Jansen het bedrag wat hij krijgt van de huuropbrengst optellen bij zijn inkomsten uit arbeid? Of iets anders. Mag hij dit geld gewoon houden zonder dit aan te geven?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.3K
ItisILeClerc
12 jaar geleden
D) Meneer Jansen vindt een baantje en al zijn problemen verdwijnen als sneeuw voor de zon.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Goh, ja. Makkelijk zat! Mister leclerc lijkt een pensionado?

Het beste antwoord

Bijstand is bedoeld voor mensen die niets hebben.

Je mag als alleenstaande nog een "vermogen" hebben van 5685 euro.
Onder eigen vermogen valt niet alleen spaargeld, maar bijvoorbeeld ook de waarde van een auto.

A) Dus als hij al een auto heeft, mag hij niets houden.
B) Ja, hij moet "uit de bijstand".
Nee, hij mag niets kopen. Een auto of boot valt ook onder eigen vermogen.
Als je een dure boot kan kopen, kun je toch niet om
gemeenschapsgeld gaan vragen?
C) Als hij inkomen uit huur heeft, heeft hij dus geen recht op bijstand. Natuurlijk moet hij dit aangeven.

Onder eigen vermogen valt ook de waarde van een eigen huis.
Als je dat al hebt.
Van deze waarde wordt dan maximaal € 48.000 buiten beschouwing gelaten.
Maar niet als je het krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
En als degene mede eigenaar is van het huis, maar in een ander huis woont. Word deze dan ook weggescholden tot 48.000 ? Dus met 5 kinderen heb je 1/5 van het huis dus mag het huis maximale waarde hebben van 240.000 om buiten schot te blijven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee, natuurlijk niet.
Het gaat om het eigen huis wat je al had en waar je in woont.
Om te voorkomen dat je op straat komt te staan. Maar als je (een gedeelte) van een huis krijgt,
dan is dat een erfenis, een geschenk of wat dan ook.
En als je een vermogen hebt,
heb je geen bijstand nodig.

Andere antwoorden (3)

Als hij boven de vermogensgrens uitkomt, krijgt hij geen bijstandsuitkering meer. Hij mag ook huurgelden of andere inkomsten niet verzwijgen en moet dit aangeven!
Bijstand is alleen bedoeld als je zelf geen geld of genoeg inkomsten hebt om van rond te komen, wanneer je dus onder het sociale minimum zit.

Toegevoegd na 15 minuten:
http://financieel.infonu.nl/diversen/59790-uitkering-wwb-berekenen-hoeveel-geld-krijg-ik.html

Op deze site zie je een overzicht van bedragen waarvoor vrijstelling geldt.
amc
12 jaar geleden
De Bijstandswet ziet een eigen huis als deel van eigen vermogen. De schenking van meneer Jansen's ouders kan dus invloed hebben op zijn uitkering.
Het vermogen van de heer Jansen zal opnieuw berekend worden. (zie bron 1)

Ik weet niet zeker of de opbrengst van de verkoop van het huis door de Bijstandswet gezien wordt als gift, als dat wel zo is dan kan het zijn dat deze in mindering wordt gebracht op de uitkering van meneer Jansen. (zie bron 2)

Wanneer door de verkoop van het huis dat hem geschonken is zijn vermogen boven de vermogensgrens is gekomen dan raakt meneer Jansen zijn bijstandsuitkering kwijt.

Wanneer meneer Jansen het vermogen heeft opgemaakt en vervolgens geen eigen inkomen/vermogen meer heeft dan zal hij opnieuw in aanmerking komen voor een bijstandsuitkering.

Aankopen die meneer Jansen doet wanneer hij vanwege het vermogen geen uitkering meer ontvangt zal hij niet hoeven verantwoorden aan de gemeente in het kader van de bijstandsuitkering (want die heeft hij dan niet meer).

Wanneer het huis wordt verhuurd dan dient de heer Jansen de huur bij de belastingdienst op te geven als 'resultaat uit overige werkzaamheden', dat wordt dus inderdaad opgeteld bij zijn inkomsten uit arbeid en hij is verplicht deze inkomsten op te geven aan de belastingdienst.

Dat is wat ik op heb kunnen maken uit de informatie op de website Recht op Bijstand. Natuurlijk in het geval dat het niet om een casus gaat maar om een echte situatie dan is het raadzaam om bij de gemeente navraag te doen. Deze kunnen precies vertellen wat de gevolgen van deze veranderingen in het leven van meneer Jansen zijn voor zijn recht op bijstandsuitkering en de hoogte ervan.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De (over)waarde van het huis zal worden aangemerkt als vermogen. Als het totale vermogen boven de norm uitkomt, (norm voor alleenstaande zonder kinderen is 5685 euro) zal eerst het vermogen moeten worden opgesoupeerd. Zodra meneer Jansen weer onder de vermogensgrens zit, kan hij opnieuw een beroep doen op Bijstand. De sociale dienst bepaalt hoe snel hij mag interen op zijn vermogen: hij mag per maand 1,5 maal de voor hem geldende bijstandsnorm uitgeven. Dus aan de hand van de hoogte van het vermogen bepaalt de gemeente hoe lang hij geen recht heeft op Bijstand. Als hij na afloop van die periode nog steeds niet kan voorzien in zijn eigen levensonderhoud, herleeft het recht op bijstand.

Alleen als iemand een huis bezit en daar zelf woont, en hij geen (extra) hypotheek kan nemen, kan bij een overwaarde onder een bepaalde norm, iemand toch recht hebben op een bijstandsuitkering. Is dat niet het geval, dan kan de gemeente meneer Jansen in dit voorbeeld verplichten om het huis te verkopen om daarmee te voorzien in zijn eigen levensonderhoud.

Hoe het met verhuur zit weet ik niet. Ik neem aan dat als meneer Jansen kan leven van de verhuur van zijn huis, hij niet verplicht is om het huis te verkopen. Hij zal dan alleen ook geen recht hebben op Bijstand. Elk inkomen moet worden gemeld bij de sociale dienst, in theorie zelfs nog als het zou gaan om een familielid dat elke maand boodschappen voor je doet. Zodra het invloed heeft op wat je per maand te besteden hebt, moet je dat melden en kan het invloed hebben op (de hoogte van) je uitkering.