Wat is een uitleg voor deze manier van kostencalculatie?

Target Costing:
Direct Costing:
Standard Costing:
Opslagmethode:
Activity Based Costing:

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1K
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Hey die avatar van jou komt me trouwens bekend voor ;-) Pendulum?

Het beste antwoord

Bah, huiswerkvragen. Je hebt geluk dat ik me op dit moment ook met dit soort fratsen bezig moet houden, en het dus geen kwaad kan om de definities erbij te pakken.

Opslagmethode: De indirecte kosten worden in een percentage uitgedrukt t.a.v. de directe kosten. Dit percentage wordt aan de kostprijs toegevoegd.

Activity based costing: Kostprijsmethode waarbij rekening wordt gehouden met het feit dat sommige kosten niet-volume gerelateerd zijn, maar afhankelijk zijn van de soort en hoeveelheid van de activiteiten die moeten worden uitgevoerd voor het voortbrengen van de producten.

Direct Costing: Winstbepalingsmethode waarbij voorraden worden gewaardeerd tegen uitsluitend de variabele fabricagekosten; de constante kosten worden als 'lumpsum' ten laste van het brutoresultaat gebracht, zijnde de marge tussen verkoopopbrengsten en variabele commerciele kosten.

De rest zoek je zelf maar uit.. ;-)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ja en TC houdt zich bezig met de markt, hier wordt gekeken naar de benchmarking, daaraan bepaalt men de verkoopprijs. Deze minus winstmarge is het uitgangspunt voor de kostprijs. Dus planning zal hierdoor onder druk komen te staan. Vroeg deze vraag voor nieuwe bewoording, heb morgen toets, en over al die standaard dingen, moet ik mondeling uitleggen waarschijnlijk. Ben voornamelijk blij met DC, maar de indirecte constante kosten waar gaan deze naartoe? En kom op.. standard costing praat je er ook nog wel zo uit he ;) 11 punten waard! (geef nu alvast +1 :P)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ai Jinx, ben je een boekhoudtypetje.. :-))
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ben bang dat het nu al te laat is, en je toets alsnog goed is gegaan. De indirecte (niet productgerelateerde) constante kosten worden vaak aan een gebudgetteerde afdeling toegerekend. Vroeg of laat worden deze toch wel weer bij te kostprijs toegevoegd. De DC methode word dan ook alleen gebruikt voor voorraadwaardering, waardoor de voorraden op de balans kunstmatig lager uitvallen. volgens mij, hang me er niet aan op.. het is niet m'n specialisatie en nee biatch7 ik ben nou niet echt een boekhoudtype.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Laatste stuk is toch fout. Maar leuk geprobeerd. Heb alleen het verhaaltje van DC zoals in je antwoord wel gezegd ;). Wel gehaald de toets.
+10