Hoeveel mag ik als meerderjarige bijverdienen met werken, voordat dat effect heeft op de bijstandsuitkering van mijn (alleenstaande) moeder?

En ja, ik woon bij haar en ik heb nog 2 meerderjarige zusjes (die ook niet werken). Volgens onze moeder gaat het direct van haar uitkering af als we bijwerken. Maar ik weet niet in hoeverre dat eigenlijk waar is en ik zou het zeer vreemd vinden als ik helemaal niks mag bijverdienen.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
5.6K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vrees dat je moeder gelijk heeft. Als jij wit verdiend heeft dat direct invloed. Lekkere stimulans om re gaan werken, he.
Belachelijje regel.
Je ouders zijn tot 21 financiaal verantw voor de kindrren, maar toch moet je als 18jarige opeens voor je ouders zorgen. Schandelijk....
(en btw, ik méén t, het is niet sarcastisch bedoeld...).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ga je naar school?
En dan bedoel ik alleen opleidingen die onder de wet studiefinanciering vallen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tja, je moeder heeft al die tijd voor jou gezorgd... Het gaat vast niet helemaal van haar uitkering af, je mag altijd een bepaald bedragje bijverdienen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ja, ik volg een hbo studie en betaal met mijn studiefinanciering (inclusief lening) al mijn rekeningen en zo nu en dan ook nog een rekening van thuis. Ik kom wel uit, maar iets extra's kan ik wel gebruiken (rijbewijs, sparen om uit huis te wonen).
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De WWB (wet werk en bijstand) is dit jaar op 1 januari ingrijpend veranderd, met name voor gezinnen met thuiswonende kinderen van 18 jaar en ouder die niet meer schoolgaand zijn of via de wet studiefinanciering een studie volgen. Deze link: http://www.rijksoverheid.nl/onderwerpen/bijstand/documenten-en-publicaties/circulaires/2011/12/21/wat-is-er-veranderd-in-de-wet-werk-en-bijstand.html en het daarbij horende pdf bestand aan om de veranderingen te lezen. In het kort komt het erop neer dat per gezin nog slechts 1 wwb uitkering wordt verstrekt en dat inkomsten van gezinsleden in mindering worden gebracht op de uitkering van degene die de uitkering ontvangt. De enige vrijstelling die nog wordt verleend is aan studerende thuiswonende kinderen mits die vallen onder de WSF of andere overheids studiebijdragen. Dus ja, het is idd nu zo dat je als kind je ouders financieel kan gaan onderhouden zolang je thuis woont. Fijn hé, die rechts liberale regering en PVV.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hartstikke bedankt voor alle informatie allemaal. Het is jammer dat ik eigenlijk nauwelijks iets kan bijverdienen, maar ik ben blij dat ik hierover nu duidelijkheid heb. Ik geloof dat ik maar wat vrijwilligerswerk moet gaan doen voor werkervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Drie kinderen die allemaal niet werken.... als ze allemaal zouden werken halen jullie in totaal toch meer binnen dan die ene uitkering of ben ik nu gek? Stel dat moeder ook nog iets kan werken dan worden jullie er allemaal beter van?

Antwoorden (3)

Wat telt niet mee bij de huishoudtoets:

Inkomsten van thuiswonende kinderen van 18 jaar en ouder, die studiefinanciering of een tegemoetkoming voor schoolkosten (WTOS) krijgen of kunnen krijgen. Deze inkomsten tellen niet mee als het totaal van deze inkomsten (ook uit een baantje) niet hoger is dan € 1.023,42 per maand. Heeft uw studerende kind meer inkomsten? Dan tellen de inkomsten boven dit bedrag mee voor de bijstandsuitkering.

Jij mag dus je inkomen aanvullen tot 1.023.42 per maand, en dat mogen je zussen ook. Alles wat je meer binnenkrijgt, telt mee voor het gezinsinkomen en wordt gekort op de uitkering van je moeder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+
Maar die zussen mogen het natuurlijk alleen als die ook studeren.
fisbel
12 jaar geleden
Stippel: het huishoudinkomen is niet € 1023,42. Dat is het maximum inkomen dat een STUDEREND inwonend kind mag bijverdienen per maand zonder dat er gekort wordt op de WWB. Het huishoudinkomen is maximaal: € 1253,86 netto.
Dit bedrag staat genoemd in de link die je bijvoegt !!
Te haastig en erg slordig antwoord: een - dus
Verwijderde gebruiker
4 jaar geleden
Mijn studifinanciering is 600 dan mag ik nog 400 bij verdienen
inclusief je studiefinanciering mag je een inkomen hebben van 1059, 49 euro.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
De vraag was: Hoeveel mag ik als meerderjarige bijverdienen met werken, voordat dat effect heeft op de bijstandsuitkering van mijn (alleenstaande) MOEDER? U geeft een verkeerd antwoord op de vraag hoeveel er wordt gekort op de bijstandsuitkering van moeder. De link van de rijksoverheid geeft de goede informatie. Een minnetje dus. De informatie van de rijksoverheid.
1. link rijksoverheid openen.
2. aanklikken: nieuwe regels voor mensen die bijstanduitkering aanvragen (bovenaan)
3. Op bladzijde 3 - punt 5 is te lezen dat het maximum inkomen huishoudtoets € 1336,42 bedraagt. Dit is het brutobedrag. Netto is het € 1253,86 Puntjes verzamelen is geen slechte zaak. Maar controleert u eerst even of het antwoord correspondeert met de informatie uit de link (bron) die meegegeven wordt.
Per 2012 is het huishoudinkomen van toepassing, dat wil zeggen dat Bijstand niet meer wordt gezien als een uitkering voor een alleenstaande of een echtpaar, maar voor het hele gezin.

Voor studerende thuiswonende kinderen die jonger zijn dan 27, geldt de hierboven beschreven uitzondering. Dat geldt wanneer je een studie volgt die "uit 's Rijks kas" wordt bekostigd: dat zijn opleidingen waarvoor je tegemoetkoming scholieren of studiefinanciering ontvangt, en naar aanleiding van een uitspraak van de rechter, ook deeltijdstudies. Dus tot 1059,49 euro per maand is vrijgesteld. Mocht je inkomen daar bovenuit komen, dan ben je verplicht dit te melden, en telt het inkomen dat daar bovenuit komt, wél mee voor de bepaling van de hoogte van de uitkering van je moeder.

Een andere uitzondering is wanneer een gezinslid hulpbehoevend is. Ik weet niet wat de reden is dat je andere meerderjarige zussen niet werken, maar als bijvoorbeeld één van hen zorg nodig heeft en niet kan werken, kun je een verzoek indienen om haar inkomsten (uit bijvoorbeeld een arbeidsongeschiktheidsuitkering) niet meer te laten tellen.

Vorig jaar gold nog dat je een klein percentage van je salaris mocht houden de eerste zes maanden dat je vanuit de Bijstand ging werken, maar of dat nog geldt, weet ik niet. Ik zal het eens nazoeken. Overigens gaat voor mensen die al langer Bijstand hebben, de gezinstoets pas gelden per 1 juli, en niet per 1 januari. Maar inderdaad zal geld dat je als meerderjarig inwonend kind verdient, in mindering worden gebracht op de uitkering van je moeder. Ik zal maar niet zeggen wat ik daarvan vindt trouwens, maar ik begrijp wel meer dingen niet van onze huidige regering..
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Bedoel je deze informatie Lies12: staat vermeld in de link van TS. Welke inkomsten tellen niet mee?
Sommige inkomsten tellen niet mee voor de huishoudtoets. Dat zijn: een vrijlating voor gezinsleden van 27 jaar en ouder, van 25% van de inkomsten uit een betaalde (deeltijd)baan. Hiervoor geldt een maximum van € 190,- per maand voor een maximumperiode van zes maanden. een vrijlating voor inkomsten uit een betaalde (deeltijd)baan voor alleenstaande ouders van 27 jaar en ouder met kinderen jonger dan twaalf jaar. Het gaat om een vrijlating van 12,5% van de inkomsten, met een maximum van € 120,- per maand en voor een maximumperiode van 30 maanden
fisbel
12 jaar geleden
Overigens is deze vrijlating inkomen mogelijk, niet verplicht. De overheid geeft de gemeente ruimte om autonoom eigen beleid te voeren.