In mijn huurwoning is er asbest gevonden. Wat kan Ik hier als 7 jarige bewoner mee doen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.8K
Cryofiel
12 jaar geleden
Aan je ouders vertellen...
Amadea
12 jaar geleden
Het aan je pappie en mammie overlaten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
lol voor je spelfoutje :)

Het beste antwoord

In mijn woning zijn alle vloerluiken en dergelijke gecontroleerd, omdat het eventueel zo zou kunnen zijn dat er asbesthoudend materiaal in die luiken zit.
Ik heb er verder niets van gehoord, dus het zal wel meevallen, maar als er asbesthoudend materiaal in zit, moet eerst gekeken worden welk soort asbest het is.
Voor bepaalde varianten geldt dat die verwijderd moeten worden, voor andere geldt dat het een keer vervangen wordt als ze bijvoorbeeld de huizen renoveren, voor nog weer andere geldt dat ze het gewoon laten zitten als het niet op een plek zit waar mensen er aan gaan rommelen.
Mijn vloerluik zit bijvoorbeeld onder (vast) laminaat, stel dat er erg schadelijke asbestvezels in zouden zitten, dan heb ik een probleem, want dan moet ik eerst de vloer eruit breken voor dat luik vervangen kan worden. Tegelijkertijd geldt dan wel: als er asbest in zit maar een minder schadelijke variant, dan zit dat veilig onder de vloer. De wbv zou ervoor kunnen kiezen die luiken dan te vervangen als de bewoner verhuist (behalve dat dat erg omslachtig is natuurlijk).
Jij hoeft als huurder in elk geval niets te doen, je verhuurder zal je vertellen hoe het verder gaat: het materiaal vervangen of niet, en zo ja, op welke manier en wat voor gevolgen dat voor jou heeft.
Vaak is puur het feit dat er asbesthoudend materiaal is aangetroffen geen reen tot paniek: in de meeste materialen is dat asbest goed gebonden en dan hoef je niet bang te zijn voor losrakende vezels.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (5)

Het is volgens mij het probleem van de eigenaar van de woning. Als jij huurder bent dient de verhuurder voor de kosten op te draaien voor de verwijdering van deze asbest.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
De verhuurder moet hiervoor een specialistisch bedrijf inschakelen en de kosten zijn voor zijn rekening.
Zij komen in witte pakken met maskers en filtering voor de luchtwegen in de kap op hun hoofd en zetten alles af in huis. Er is maar een ruimte waar jij mag verblijven zolang ze bezig zijn. Je zou dus zelfs niet eens naar de wc mogen als zij daar in de buurt bezig zijn. Asbest vliegt nl. in kleine deeltjes die slecht zijn bij inademing.
Vaak wordt dan ook geadviseerd om uit huis te gaan zolang ze bezig zijn.
amc
12 jaar geleden
zolang het astbest op een plek zit dat er niets meegebeurd is er niets aan de hand. Als je er direct mee in aanraking komt en het kan beschadigen moet de verhuurder een gespecialiseerd bedrijf het astbest laten verwijderen.
ronron1212
12 jaar geleden
Direct je ouders alarmeren!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
:-)
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
idiot
Is afhankelijk van waar het asbest zit en of het bewerkt moet worden.

Zit het op een plek waar normaal niemand komt en ergens zit waar de kans op beschadiging miniem is wordt er niets aan gedaan mits het bewerkt moet worden.

Dient het bewerkt te worden (verwijdert) dient het op een dusdanige manier te gebeuren dat er geen stof of deeltjes asbest in of tussen de goederen van de bewoner kunnen komen, ook mogen de bewoners absoluut niet in aanraking kunnen komen met het asbest / asbeststof of deeltjes.

Er bestaat een grote kans dat als er een behoorlijke hoeveelheid verwijdert moet worden dan verhuisd de bewoner vaak tijdelijk en worden de goederen van de bewoner luchtdicht verpakt die achterblijven.