wordt het pensioen automatisch geregeld? of moet je daarzelf achteraan gaan? En bestaat er straks nog wel een pensioen voor de jongeren van ano 2012?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.4K

Het beste antwoord

Een heel goede vraag!
Er zijn (geschat) globaal 1.000.000 personen die werkzaam zijn in organisaties waar geen verplichte deelname aan een bedrijfspensioenfonds is, simpelweg omdat zo’n fonds daar niet bestaat.
Maar dat geldt ook voor niet-werknemers, zoals zzp-ers, werkloze niet-uitkeringsgerechtigden, samenwonenden die door de partner niet zijn aangemeld althans geen ouderdomspensioen opbouwen.
Die mensen moeten zich beperken tot de regeling als de werkgever die ten minste aanbiedt of zelf het initiatief (kunnen en willen) nemen als ze dat weten en kunnen. Als ze daar niet toe in staat zijn zijn ze aangewezen op de AOW. Als ze veel minder lang dan 50 jaar in Nederland (verzekerd) zijn geweest dan moeten ze vaak naar de bijstand.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Pensioen bestaat meestal uit twee delen. Er is de AOW: als je altijd in Nederland hebt gewoond, hoef je niets te doen. Je bouwt van 15 - 65 jaar automatisch dit pensioen op. Elk jaar 2%. Voor elk jaar dat je niet in Nederland woont, krijg je 2% minder. Als dat je maar bijvoorbeeld 30 jaar in Nederland hebt gewoond krigt je 60% van de AOW. Als er geen aanvullend pensioen is, wordt dat tot het minimum inkomen aangevuld met bijzondere bijstand (AIO)
NB: de leeftijd van 65 die jarenlang gold, wordt binnen enkele jaren wel verhoogd naar 66 jaar en in de toekomst wordt de pensioengerechtigedeleeftijd waarschijnljk nog hoger.

De AOW bedraagt momenteel circa € 9500 bruto per jaar voor een gehuwde / samenwonende of € 13.500 bruto voor een alleenstaande. Sommige 65-plussers moeten het daarmee doen. Er is nooit (aanvullend) pensioen opgebouwd.

Het is dus verstandig om te zorgen dat er aanvullend aan pensioenopbouw wordt gedaan. Meestal gebeurt dat verplicht via de werkgever. Een klein deel pensioenopbouw kan vaak daarnaast vaak nog plaatsvinden. Maar niet altijd.
In de laatste 10 jaren zijn aanvullende pensioenen als 'broodjes' over de toonbank gegaan. Veel mensen hebben deze polissen afgekocht omdat ze niet aftrekbaar bleken en / of omdat het bijvoorbeeld woekerpolissen waren met na jaren geldinleg een geringe waarde.

In de vrije beroepen ben je je eigen werkgever. Dan is het zaak zelf voor aanvullend pensioen te zorgen. Als er een 'pensioengat' is en er wordt voor dit pensioengat bijvoorbeeld een lijfrente gekocht, is deze lijfrente (onder voorwaarden) aftrekbaar voor de belasting. Als je 65 bent moet er wel weer over de jaarlijkse uitkeringen belasting worden betaald. Dat kan belastingvoordeel opleveren als de te betalen belasting in schijf 1 of schijf 2 valt,

Zie voor een overzicht (ook aanvullend pensioen) de link hieronder.

Toegevoegd na 3 minuten:
http://www.afm.nl/nl/consumenten/aanpak/faq/pensioen/pensioenopbouw-hoe.aspx
fisbel
12 jaar geleden
Er zijn drie pensioenpilaren. De eerste is het staatspensioen, de AOW. De tweede is het bedrijfspensioen dat uitgevoerd wordt door de pensioenfondsen. De derde is de oudedagsvoorziening die mensen zelf bij elkaar sprokkelen. Deze kan beheerd worden door een verzekerings- of een bankproduct, maar ook door een simpele spaarrekening of het eigen huis als pensioenvoorziening.

De eerste pilaar wordt gefinancierd volgens het omslagstelsel. Dat betekent dat de AOW uitkeringen van nu gefinancierd wordt door de werkenden van nu. Dat kan in de nabije toekomst een probleem worden, want we krijgen te maken met een vergrijzing. Er zullen wellicht wijzigingen in het stelsel moeten komen om het betaalbaar te houden, maar helemaal verdwijnen zal het niet, simpelweg omdat veel mensen er erg afhankelijk van zijn. Ook vanuit het principe van eerlijkheid zal het niet verdwijnen: de mensen die nu AOW genieten hebben ook jaren bijgedragen aan de AOW uitkeringen van anderen. Voor de langere termijn, zal de druk iets verminderen, want vanaf 2040 komen er weer meer werkenden voor iedere gepensioneerde.

De tweede pilaar word gefinancierd volgens het kapitaaldekkingsstelsel. Dat betekent dat de werkenden van nu sparen voor uitkeringen later. Dit spaargeld wordt door de pensioenfondsen beheerd en belegd om een zo goed mogelijk resultaat te bereiken. Dat betekent dat het wel gevoelig is voor crises zoals degene die we nu hebben. Omdat pensioenfondsen vele duizenden tot soms wel miljoenen deelnemers hebben, zijn ze over het algemeen in staat om enkele klappen op te vangen, maar soms (zoals nu) moet er toch gesneden worden in de verwachte pensioenuitkering. Daar staat wel tegenover dat pensioenfondsen in heel veel verschillende sectoren beleggen. Er zal dus altijd wel wat overblijven, maar het resultaat is deels afhankelijk van de grillen.

De derde pilaar daar moet je zelf voor zorgen. Er zijn verschillende producten bij verzekeraars en banken waarmee je geld kan sparen voor later. Dit is vrijwillig: niemand dwingt je om er aan mee te doen.

De vraag of het automatisch geregeld wordt is ja, pilaar 1 en 2 worden automatisch geregeld. Ook bestaat er nog wel een pensioen voor de jongeren nu, maar de verwachting is wel dat in de toekomst mensen meer aangewezen zijn op de derde pilaar, om in ieder geval op dezelfde voet de kunnen leven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Een nuancering: Pilaar 2 wordt per definitie NIET altijd vanzelf, dus automatisch geregeld. Dat geldt alleen voor werknemers in sectoren waar een CAO met een verplichte pensioenregeling is. Er zijn (geschat) globaal 1.000.000 personen die werkzaam zijn in organisaties waar geen verplichte deelname aan een bedrijfspensioenfonds is, simpelweg omdat zo'n fonds niet bestaat. Maar dat geldt ook voor niet-werknemers, zoals zzp-ers, werkloze niet-uitkeringsgerechtigden, samenwonenden die door de partner niet zijn aangemeld althans geen ouderdomspensioen opbouwen.
Die mensen moeten zich beperken tot de regeling als de werkgever die ten minste aanbiedtof zelf het initiatief (kunnen en willen) nemen dus zijn aangewezen op pilaar 3.