hoeveel zijn Engelse ginis waard?

Toegevoegd na 49 seconden:
word vaak gebruikt bij Engelse landbouw veiling sites

Toegevoegd na 21 minuten:
word afgekort met gns

Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
in: Bankieren
7.6K
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Wat zijn ginis?
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Bedoel je misschien guineas? Dat is een oude Engelse munteenheid
https://nl.wikipedia.org/wiki/Guinea_(munt)
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
ja bedoel ik maar kan die veiling meester niet goed verstaan en het word afgekort met gns
Verwijderde gebruiker
6 jaar geleden
Als die naam nu nog gebruikt wordt, zal dat denk ik om historische redenen zijn (daar zijn de Britten toch al goed in), en vermoed ik dat de waarde gelijk is aan een pond.1 pond is momenteel 1,13 euro.

Antwoorden (1)

De huidige waarde van deze na 1971 niet meer in gebruik zijnde munt, de guinea, zal vermoedelijk zijn wat de gek ervoor geeft boven de goudwaarde.

De guinea is een oude Engelse munt, ter waarde van 21 shilling, dus 5% meer waard dan het oude Britse pond sterling, dat onderverdeeld was in 20 shilling.

De prijs van kostbare aankopen werd vaak in guineas opgegeven in plaats van ponden. Het was de eerste machinaal geslagen gouden munt in het Koninkrijk Engeland, in 1663. In die tijd was de waarde van de munt nog gerelateerd aan het goudgewicht ervan en deze fluctueerde in de jaren daarna in opwaartse richting van de nominale oorspronkelijke waarde van 1 pond.

In december 1717 werd de waarde van de guinea bij (Brits) Koninklijk Besluit door George I op 21 shilling gesteld. In 1816 werd de guinea als hoofdmunt vervangen door het pond sterling; tot de overgang naar het decimale muntstelsel in 1971 werd de guinea nog vaak gebruikt om de waarde van goederen met een aristocratische connotatie aan te duiden, zoals honoraria van artsen en advocaten, de prijs van land, paarden en schilderijen.

Toegevoegd na 9 minuten:
Antwoord:
De goudwaarde van een guinea is nu ongeveer 240,00 Engelse ponden.
https://www.bullionbypost.co.uk/index/collectible-coins/how-much-is-a-guinea-worth/