Waar bezuinig jij op?

Met het oog op het slechter worden van de economie, ben ik al begonnen met bezuinigen. Zo bezuinig ik nu op het roken, dus geen sigaretten meer kopen, maar zelf maken. Meer op aanbiedingen letten, goedkoper tanken noem het maar op.

Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
1.2K

Het beste antwoord

Niet meer kopen in de supermarkt wat lekker is maar kopen wat ik nodig heb en de aanbieidingen pakken. En geen merken meer maar kijken wat het lekkerste is als alternatief.

De radiogids, krant en geen dure losse tijdschriften. Niet meer heel veel boeken kopen maar lenen in de bied.

Kleding en schoenen kopen in de opruiming.

En bedenken als ik iets leuks zie heb ik dit echt nodig.

Meer de fiets pakken om een een boodschap te moeten doen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden

Andere antwoorden (28)

Vroeger gooide ik de benzinetank altijd vol. Nu tank ik niet meer dan dertig euro..!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Boeken. Ik koop alle boeken tegenwoordig tweedehands op marktplaats ipv nieuw in de winkel.
Bijkomend voordeel is dat ik weinig verlies draai als ik ze niet mooi blijk te vinden en ze weer op internet zet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik let meer op aanbiedingen dan voorheen.En ik kan net zo goed huismerken kopen.In het verleden deed ik dat minder.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Voor sommige zaken ga ik tegenwoordig meer naar de kringloop dan vroeger.
Ik vond dat vroeger al de moeite waard om te doen en nu nog meer.
Je kunt in deze zaken verrassend leuke gebruikte spullen krijgen die nog prima zijn.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik vind eerlijk gezegd de kringloopwinkel (en dan bedoel ik Het Goed) echt niet meer goedkoop hoor |! Ben me het schompes gschrokken laatst. Doe mij tegenwoordig maar Marktplaats.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Is inderdaad wel waar, vroeger was het ook relaxter bij onze kringloop nu zijn er zelfs al detectiepoortjes vanwege diefstal,dat maakt de sfeer ook weer anders vind ik. Maar inderdaad het is niet meer echt goedkoop. Toevallig kon ik vanmiddag nog wat leuke kleding vinden en die bleek toen ik eens op de kaartjes ging kijken alles bijelkaar aardig duur te zijn. En vroeger had ik gewoon een leuke stapel en dan was het heel relaxt afrekenen bij de kassa en ging je genietend naar huis, maar dat is inderdaad veranderd. Dus je hebt een gelijk, Marleen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ben pas met een vriendin in zo'n kringloopwinkel geweest, maar wat een armoe daar zeg. Mij zie je daar niet meer.
Aanbiedingen in de gaten houden en van supermarkt naar supermarkt slingeren (zo bezuinig ik wel in geld maar niet in tijd) en strikt het boodschappenlijstje aanhouden. Verwarming niet te snel aan maar een trui uit de kast trekken. Nog meer fietsen dan snel de auto pakken. Tijdschriften samen met iemand anders delen (de ene keer koopt zij ze en dan ik). Scheelt toch weer.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De wekelijkse boodschappen, de huismerken doen vaak niet onder voor de A-merken... Het scheelt niet veel maar alle beetjes helpen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Je bent "al" begonnen met bezuinigen? Nu, anderhalf jaar na het begin van de crisis?

Maar goed, beter laat dan nooit.

Wat ik doe:

--  Verwarming uit als ik er niet ben.
--  Verwarming al anderhalf uur voor het slapengaan uit.
--  Korter douchen.
--  Sluipverbruik verminderen. Alles gaat *echt* uit.
--  Andere energiemaatschappij kiezen, scheelde € 400.
--  Bellen via VoIP, vaste telefoonlijn opzeggen.
--  Ook via VoIP kun je een goedkope aanbieder zoeken!
--  Onnodige abonnementen opzeggen.
--  Zo veel mogelijk verzekeringen opzeggen.
--  Resterende verzekeringen elders afsluiten.
--  Zo veel mogelijk fietsen.
--  In de auto: vooruitziend rijden en tempomaat gebruiken.
--  De goedkoopste aanbieding is de aanbieding die je *niet* koopt.
--  Kranten en tijdschriften delen met anderen.
Cryofiel
14 jaar geleden
Nu ik niet meer werk heb ik veel meer tijd om wat uitgebreider te koken en waar ik eerder nog wel eens snel kant en klare groentepakketten of soepgroente meenam, daar kijk ik nu op wat daar allemaal inzit en dan maak ik dat zelf.

Ik vindt het echt een kick om te merken hoeveel geld ik daarmee kan uitbesparen. Een prei voor €0,35, een peen voor €0,15, etc. En ik vindt het nog een mooi gezicht ook wanneer ik alles uitgestald op de aanrecht heb liggen.

Ook koop ik èèns in de zoveel tijd voor €15,00 à €20,00 een smak groente in bij lidl en dan besteed ik daar een of twee dagen volledig aan om dat te blancheren en in te vriezen. Ik merk dit echt in mijn portemonee omdat ik niet meer alle dagen naar de winkel hoef, waar je toch maar weer van alles bij meeneemt.

Je moet ervan houden, maar ik vindt het ook heel leuk om te doen, lekker nostalgisch ;-)

Leuke vragen stel je trouwens.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heel herkenbaar, zo doe ik het ook, als ik voldoende tijd heb +1
ik laat de auto staan als enigzins kan. hier in het dorp, gebruik hem nog alleen om het hondenvoer te halen omdat dat een baal van 15 kilo is en die kan in nie mannen op me fietsie.
De tank halfvol doen heeft naar mijn idee geen effect want je blijft evenveel tanken.
Wel zoveel mogelijk halen wat je nodig hebt en de aanbiedingen pakken, veel via marktplaats aanschaffen incl kleding voor de kiddies en mezelf. Speelgoed ook kijk eens op marktplaats vaak ziet er nog vrij aardig uit en ken je leuke dingen scoren... met zicht op 5dec.

Toegevoegd na 3 minuten:
ik tank trouwens tegenwoordig niet meer op de snelweg maar altijd ergens in een dorp scheelt je zo 6-8 ct de liter!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bezuinig op me zorgen te maken... tot ik me helemaal geen zorgen ga maken, moet ik me beperken tot bezuinigen daarop...

Wij hebben al één auto verkocht en de tweede staat ook te koop... Dus gewoon alles wat geld kost de deur uit, simpel en affectief...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Cryofiel
14 jaar geleden
affectief...? ;-) Wonen is ook duur. Wanneer doe je je huis de deur uit?
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Er zijn prioriteiten, wonen is toch wel heel elementair... Auto is dat niet... En we moeten toch niet meer bezuinigen dan dat we rond kunnen komen...
Cryofiel
14 jaar geleden
Als je in je auto gaat wonen kun je je huis de deur uit doen. Scheelt enorm in je woonlasten. Je kunt makkelijk rondkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik heb dat al eens gedaan, dakloos ook nog, maar dat wilde ik toch even voorkomen als dat kan...
Cryofiel
14 jaar geleden
Een dakloze auto... een cabriolet dus... Dat kun je in dit jaargetijde inderdaad beter voorkomen.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Heb je als een bekeken wat je vrouw je kost?
Misschien wordt het eens tijd om haar de deur uit te doen, haha
Tja, dankzij de recessie mijn baan kwijt dus noodgedwongen aan het bezuinigen.

- Ik eet wat in de aanbieding is in de supermarkt, niet waar ik zin in heb.
- Ontbijt bestond uit A-merk low-fat yoghurt, nu gewone yoghurt die ik verlekker met siroop of jam. (koop nu 3 pakken voor dezelfde prijs als anders 1)
- Heb mijn internet/tv/telefoonabonnement opgezegd, bel nu o.a. voor slechts 8 euro per maand en verder geen gesprekskosten.
- een onnodige verzekering opgezegd
- fietsen ipv de auto pakken
- geen kant en klaar maaltijden meer
- genoeg goede kleren dus die koop ik maar helemaal niet voorlopig
- verwarming gaat pas om 1700 uur aan, tot die tijd blijf ik bezig om warm te blijven en trek wat extra's aan.
- abonnementen had ik al niet dus kan ik ook niet opzeggen
- heb mijn oh zo geliefde koor opgezegd, scheelt ook weer 34 euro p.m.
- en de belangrijkste 3X NADENKEN of ik iets echt nodig heb voor ik het koop.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bezuinig op brood. Sinds kort weet ik dat er ook brood is voor 49 cent, en dat is gewoon goed. Verder op bier. Goedkoop bier smaakt me net zo goed als bijv. Grolsch. Daar ik vele tientallen blikken per week nuttig, tikt dit aardig aan.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik ga tegenwoordig met de fiets naar de kroeg!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
De beste manier om te bezuinigen is voor mij, alles opschrijven wat ik uitgeef, een ouderwets kasboekje bijhouden dus. Ik vraag overal een bonnetje van. Hierdoor heb ik overzicht en weet ik waar mijn geld blijft en kan ik kijken waar ik eventueel nog op zou kunnen bezuinigen.
Alle bovenstaande tips heb ik al jaren terug doorgevoerd.
Aan het begin vd week pin ik een bedrag voor boodschappen en daar moet ik het dan mee doen, leuk als het lukt om over te houden.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En met deze instelling wordt de Nederlandse economie dus om zeep geholpen. Want iedereen hoort die negatieve dingen dat er mensen op straat komen te staan enzo. Maar vrijwel niemand hoort dat er alleen dit jaar al voor 32 miljard euro op spaarrekeningen is gezet. Dit is dus zo'n 5% van het Bruto Nationaal Product. En dit is zo'n 5% waardoor een hoop kleine winkeltjes het gewoon niet meer redden en over de kop gaan...

En dan wou jij zeggen dat de economie slechter wordt?

Van deze ondernemer mag je aannemen dat de economie alleen maar door de bevolking om zeep geholpen kan worden. Geld moet gewoon rollen!
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
moet je het wel hebben :)
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
+1 nelly (als het kon) je moet het wel hebben, toen ik nog gewoon werkte maakte ik me niet zo druk maar als dat wegvalt moet je toch echt de broekriem aantrekken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Tsja, als zuinige spaarder ben ik het an sich wel met je eens, maar geef ik mijn geld liever wel een beetje gerícht uit. Ik koop liever méér goedkope dingen, dan minder duurdere. Maar je hebt nog een plusje tegoed van je reactie bij het bier. Dan proef je het verschil ook niet meer ; geweldig !
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen: Maar ik heb ook nergens gezegd dat je, je geld maar over de balk (in mijn richting:P) moet smijten... En dat van dat bier heb ik recentelijk op televisie van een heuse alcoholist gehoord...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@kutzooi: Ik heb nergens gezegd dat je geld moet lenen om dit dan pas over de balk te smijten. Ik heb alleen gezegd dat geld moet blijven rollen, omdat anders de Nederlandse bevolking de Nederlandse economie om zeep helpt... En ik heb ook nergens gesuggereerd dat je met een uitkering kunt sparen. Tenzij je natuurlijk in dienst was als CEO, CFO, CIO, et cetera en je krijgt dan een WW uitkering. Dan kun je van die 3 X modaal per jaar aan WW uitkering best wel sparen...
Ha, die SaSoeMa;

Als er voor een particulier niets verandert aan zijn inkomen zie ik niet waarom die opeens zou moeten bezuinigen. Als ik merk dat het financiëel te zwaar wordt zou de duurste van onze twee auto's waarschijnlijk weg gaan en ofwel helemaal niet worden vervangen danwel door een goedkopere. Verder misschien minder aan vakantie's uitgeven.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik spring bij mijn vriendin achter op de fiets als ze me tegemoet komt bij het station.
Laat haar maar lekker fietsen.
bespaar ik toch weer wat energie voor goeievraag.nl..
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
ik ga bijvoorbeeld een keer vaker naar de Lidl voor sommige dingen.
is veel goedkoper dan de Ah
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
En toch is de euroshopper goedkoper bij de AH dan de merken bij de lidl...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Haha, Starbless, dat wou ik ook zeggen ; ik kan noch bij Aldi noch bij Lidl onder de Euroshopper-prijzen komen. Moet wel naar de grote AH dan, maar dan kan ik echt voordelig mijn karretje vullen.
Prijsvergelijkers vergelijken altijd alleen maar merken of huismerken, maar shop maar eens een poosje merkloos ; kom je beslist bij AH uit, en zeer zeker niet bij Aldi, Jumbo of (de ergste) Netto-drama. Scheelt tientjes per week.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@Marleen: Mijn moeder geloofde dat ook nooit. Totdat we proefondervindelijk met hetzelfde boodschappenlijstje boodschappen zijn gaan doen. Zij naar de Lidl en ik naar Appie Gein. Zelfs met 2 flessen Coca Cola die niet op het lijstje stonden en de rest allemaal Euroshopper was ik bijna een euro goedkoper uit dan mijn moeder bij de Lidl...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Dan moet je bij AH wel door een woud der verleidingen heen en dan koop je misschien toch nog die nieuwe Mars Planeetjes voor 2,49 Euro en dan is alle winst weer weg.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Een zak....wat is het, snoep ? mars ? ...van drie euro ?? Kansloos. Euroshopper cholola reep 200 gram 35 cent. Heerlijk. Al kopen we eerlijk gezegd meestal Tony Chocolony van bijna drie euro de reep in de Wereldwinkel, maar dat heeft een heel andere reden. Verledingen heb ik geen last van ; ik heb een lijstje.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
@goldenten: Aangezien het feit dat mijn inkomen nog steeds boven modaal is zal het me ook een rotzorg zijn, of ik mijn winst in de euroshopper zou kunnen pakken. Maar evengoed die momenten dat ik met een lijstje werk pak ik dat wat op het lijstje staat. En ook alleen maar wat op het lijstje staat. Want heb een pleuris hekel aan boodschappen doen. Idem shoppen...
Op niks. Ik leef al jaren tamelijk bescheiden en heb altijd op de kleintjes gelet, dus nu met de crisis merken we daar echt absoluut helemaal niks nada van. Alleen hebben we al dat geld dat de meeste mensen om ons heen al die jaren nodeloos verspild hebben (terwijl ze ons een beetje meewarig aankeken) nog dubbel en dwars op de bank staan. Best een prettig gevoel , moet ik zeggen.

Misschien dat onderstaande site voor jou ook nog nuttige tips kan bieden ?? Googelen op consuminderen levert ook veel leuks op. En tenslotte : leven voor jezelf in plaats van voor de buitenwereld doet ook wonderen voor je portemonnee.

Toegevoegd na 2 minuten:
Ik heb de test zelf nog even gedaan en scoor inmiddels 4 punten !! En die hoeven van mij niet per se weg hoor....4 vind ik prachtig.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Lijkt wel of ik me moeder hoor praten... Whoehahahahahahihihihihihihi...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Zal misschien komen doordat ik moeder bén, zij het niet de jouwe ;-) . Soort beroepsdeformatie...
Ik bezuinig niet, omdat mijn inkomen niet minder is geworden en ik nooit met geld heb gesmeten. De crisis ontstaat volgens mij juist, omdat iedereen aan het bezuinigen is, ook de mensen die daar helemaal geen reden toe hebben.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Helemaal gelijk hoor Iris. Maar zijn het niet dé twee kenmerken van de Nederlanders: Krenterigheid en Klagerigheid!!
Ik heb me heel wat geld bespaard door niet meer naar de kapper te gaan. Ik doe gewoon m'n eigen haar met een tondeuze van €40,-
En ik heb nu een koffiezetapparaat met een thermoskan; Dat houdt de koffie lekker heet zonder stroomvretend warmhoudplaatje.
De deurbel heb ik ook uitgezet, want die staat dag en nacht stroom te vreten. Als iemand aanklopt of met de brievenbus kleppert hoor ik het ook wel.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bezuinig niet.

En wel om de volgende reden...

Als ik nu bezuinig, en ik krijg het financieel moeilijk, dan heb ik niets meer om op te bezuinigen en ben ik verschrikkelijk de pineut.

Maar als ik ga bezuinigen dan gaat KPN eruit. Daar betaal ik me scheel aan zonder dat het me wat oplevert.
Let ik wat meer op de boodschappen, wat minder bio. Wat minder extra's

Maar voor nu doe ik het niet.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Ik bezuinig eigenlijk helemaal niet bewust... Maar het helpt dat ik altijd zuinig ben met water & electriciteit, en het feit dat ik geen auto rijd.
Gewoon de kraan dicht als je 'm 2 seconden niet nodig hebt en de gewoon de lichten uit als je de kamer uit gaat.

Zo zou 't eigenlijk altijd moeten...
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Drie dingen :

Vlieg niet meer naar vakantie , maar neem de trein of auto bijvoorbeeld naar Duitsland of Frankrijk.

Reis ook met de trein van / naar mijn werk . Als ik soms toch een auto nodig heb ga ik met Greenwheels of ik huur een auto.

Heb besloten voorlopig geen kinderen te nemen/ maken.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Spaarlampen, de fiets pakken ipv de auto, 's avonds alleen de woonkamer verwarmen met de gashaard, folders na kijken op aanbiedingen, kort douchen en geen half volle trommels was draaien.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
afwas tabletten van de Aldi door midden breken als ze nog in het papiertje zitten. Dan doe je 2x zolang met een doos en de vaat wordt echt schoon.
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Geen snars
Verwijderde gebruiker
14 jaar geleden
Volgens mij ben ik een van de weinigen die helemaal niets aan de crisis doet.
Volgens mij ben ik ook een van de weinigen zonder ook maar één cent schuld. De bank is mij verschuldigd, en niet zo'n heel klein beetje ook.
Ik bezuinig dus lekker helemaal nergens op, sterker nog, ik geniet des te meer van het leven, want hoe meer mensen er bezuinigen hoe meer (plaats) er is voor mij.
Overigens is de crisis ontstaan bij de banken, de grote bonussen en de veel te grote credieten die de consumenten zélf wilden, want het huis moest groter dan de buren, de auto moest mooier dan de buren en de vakantie moest verder dan de buren, en dat alles met geleend geld. (in principe ook mijn geld dus)