Is er een diploma vereist om een adviserende onderneming op te richten?

nationaal en internationaal

Hierbij bedoel ik niet de diploma's en getuigschriften om een onderneming te kunnen opstarten maar echt effectief om advies te kunnen geven.

Ik ben momenteel bezig een paper te schrijven en hier heb ik vermeld dat men niet echt een andere getuigschrift/diploma nodig.

In gedachte houdend dat men van een opleiding heeft genoten; Fiscaliteit en kostprijsberekening

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
2.6K

Het beste antwoord

Een opleiding op minimaal HBO of universiteit ie echt wel nodig om te kunnen adviseren. Dat kan een opleiding zijn in HR Economie (bedrijfs) Juridisch internationaal of gewoon zakelijkrecht. Alleen het maken van een kostprijs berekening is hiervoor echt niet voldoende.
ronron1212
12 jaar geleden
ronron1212
12 jaar geleden
hoe bedoel je verplichting
ronron1212
12 jaar geleden
nee dat is geen verplichting maar zonder kennis weet je weinig

Andere antwoorden (1)

Nee, daar heb je geen diploma's voor nodig. Als je een "adviserende onderneming wilt oprichten" (ik vertaal dat voor het gemak maar even in "een adviesbureau wilt beginnen") dan kun je je gang gaan. Je schrijft dat je zelf al in de gaten hebt, dat als je een bedrijf wilt starten je je b.v. in moet schrijven bij de KvK, dus dat is het probleem niet.

Als je een adviesbureau begint, is dat heel breed. Je kunt mensen gaan adviseren om hun huis sneller te kunnen verkopen, hun bruiloft handig te organiseren, of zelfs mensen gaan adviseren hun tijd beter in te delen.

Natuurlijk moet je daar wel enige expertise voor hebben, want juist bij een adviesbureau kom je aan klanten via mond-tot-mond-reclame. Als je er niets van bakt, kom je ook niet aan klanten, en wordt het niks met je adviesbureau.

Wel zijn er uitzonderingen. Als je een financieel adviesbureau wilt beginnen, en het gaat verder dan mensen helpen met het invullen van hun belastingaangifte, dan kom je al snel terecht in de financiele dienstverlening, en daar moet je een vergunning voor hebben van de AFM. En het zou best eens zo kunnen zijn, dat de AFM eist dat je diploma's hebt.
http://www.afm.nl/nl/professionals/afm-voor/adviseurs-bemiddelaars.aspx

Waarschijnlijk zul je ook voorzichtig moeten zijn, met adviezen die te maken hebben met gezondheid, want ook daar zullen best regels voor zijn.

Als je zo'n bedrijf wilt starten, en je weet blijkbaar al prima wat de algemene eisen zijn om een bedrijf te starten, laat je hierover dan voorlichten door de Kamer van Koophandel. Daar is alle kennis aanwezig.
http://www.kvk.nl/

Succes!