Kan een bankoverschrijving langer dan 3 dagen duren?

Beste mensen !

Ik ga iets verkopen aan een persoon, maar gebruik op internet soms een andere naam, uit voorzorgsmaatregelen en omdat ik een aantal slechte ervaringen heb hieromtrend. Ga dus alsjeblief niet denken dat ik een oplichter ben ofzo, het is eerder om mezelf er tegen te beschermen.

Maar dus. Ik ging iets verkopen aan iemand uit West Vlaanderen (ben zelf van antwerpen), en hij kent mij onder een andere naam als mijn echte. Hij ging het geld (wegens grote afstand tussen ons) overboeken en ik zou dan het toestel opsturen. Hij heeft het overgeschreven en hij zegt dat op zijn bankafschrift staat dat het geld maandag er af is gegaan.
Natuurlijk, hij heeft niet mijn echte naam kunnen opgeven maar uiteraard wel mijn echte rekeningnummer.

Ik ga er van uit , dat als het geld er af is gegaan, dat de overschrijving moet gelukt zijn ? het geld kan niet zomaar verdwijnen?

Het probleem is dat er bij mij nog steeds niets opstaat. En aangezien dit om een binnenlandse overschrijving gaat, vind ik dit toch op zen minst opmerkelijk...

Is er iets misgegaan ? Kan ik best langs mijn eigen kantoor gaan en eerlijk toegeven dat ik een verkeerde naam aan die koper heb gegeven? Kan het zijn dat het geld nog onderweg is? ...

Alvast bedankt. Is trouwens ook de laatste keer dat ik zo handel, ging er van uit dat enkel het rekening nummertje gewoon correct moest zijn en dat het zo wel goedkwam dan.

groetjes!

ps: excuses voor de lange uitleg ^_^

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.9K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ShaveTheQueen is dus je echte naam?
Er was ooit een regel dat de naam bij het banknummer moest kloppen om vergissingen te voorkomen, maar die regel wordt niet altijd gehanteerd.
Het zou natuurlijk kunnen dat dat in Belgie wel het geval is, maar banken staan (stonden) er ook om bekend om geld een of meerdere dagen te verduisteren om er geld mee te verdienen...
Bel je bank, die zouden het moeten weten!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jup da's mijn officiele naam ;)

Het beste antwoord

Een overboeking tussen verschillende banken kan af en toe iets langer duren dan via dezelfde bank.

In jouw geval is er echter nog iets anders aan de hand: de naam die de koper heeft doorgegeven bij jouw rekeningnummer komt niet overeen met de naam van de rekeninghouder.
De kans is groot dat de koper het geld deze week weer terugkrijgt op zijn rekening.

Ik heb dezelfde ervaring met iets dat ik ooit overgeboekt heb, ik heb een heel verkeerde naam aan het rekeningnummer gekoppeld en ik kreeg het geld anderhalve week later teruggestort.
Dit ging om een Nederlandse rekening, ik weet niet of het in België hetzelfde is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
nou ik hoop dat het zo niet loopt... ik kan begrijpen dat die persoon nu denkt dat ik een oplichter ben als ik hem vertel dat er niets op mijn rekening komt, terwijl hij alles juist heeft gedaan en het geld er bij hem af is gegaan. ik heb het geld ook vrij dringend nodig dus dat maakt het nog kutter. alvast bedankt, hopelijk ben ik gewoon ongeduldig en staat het er later op de dag / morgen op !
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik help het je hopen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik hoop het ook voor je, maar ik ben bang dat C4th gelijk heeft.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
dacht dat de bank officeel 3 werkdagen heeft om de storting uit te voeren.. (ben niet zeker maar staat me iets van bij) die andere naam lijkt me niet echt een probleem, ik koop en verkoop zelf regelmatig via internet en overschrijvingen en als ik iets koop en heb geen naam, geef ik gewoon de gebruikersnaam van die persoon in en nog geen problemen mee gehad. Anders moet de koper misschien eens informeren bij zijn bank?