Ik ben begonnen met het restaureren en verkopen van klassieke Vespa's. Sommige verkoop ik voor 4000 euro. Moet ik hier belasting over betalen?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1K

Antwoorden (3)

officieel gezien wel, het is namelijk handel en je doet het zoals je aangeeft vaker. Maar dit is net als met auto's, wanneer je een auto koopt en verkoopt betaal je in principe geen belasting als je dit niet bedrijfsmatig doet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ja, met het jaarlijks invullen van de belastingaangifte moet je dit opgeven. Dit zijn neven inkomsten.
Misschien komen ze er niet achter, en kan je veel dingen zwart doen, maar officieel moet je het opgeven. Als je via marktplaats verkoopt en je gebruikt altijd dezelfde accountnaam en dezelfde woonplaats/tel.nr. dan kan het gaan opvallen. De belasting kijkt ook op internet mee. En dan zijn er natuurlijk nog de mensen die jaloers zijn en je aan willen geven, dus kijk uit, nooit te veel vertellen en met geld gaan strooien. En natuurlijk altijd eerlijk blijven, anders worden mensen boos en gaan ze je aangeven.
Zorg er voor de zekerheid voor een boekhouding. Houd bij hoeveel je er aan uitgeeft. Voor hoeveel je de vespa hebt gekocht, hoeveel de onderdelen kosten, bewaar de bonnetjes en eventuele advertentie kosten, telefoonkosten. En bijhouden hoeveel uren je er aan hebt besteed. Een boekhouder kan je nog advies geven hierover.

Toegevoegd na 46 minuten:
Heb nog even een bron toegevoegd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ook als je (nog) geen jaarlijkse aangifte doet, moet je dit opgeven.
Als je niet aannemelijk kunt maken dat en hoeveel kosten je hebt gemaakt, dan betaal je over alle ontvangsten (dus zonder aftrek van kosten) inkomstenbelasting.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Als je als particulier neven inkomsten hebt, dan kan je dat bij de jaarlijkse aangifte opgeven. Als je al ondernemer bent dan moet je dat per maand doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Tussen ondernemer en particulier is m.i. geen verschil in tijdvak van belastingaangifte IB/PH.
Beiden doen een keer per jaar aangifte inkomstenbelasting voor hun winst/inkomen.(en ook een schatting t.b.v. de voorlopige aanslag.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Jij zei: Ook als je (nog) geen jaarlijkse aangifte doet, moet je dit opgeven.
Hoe moet je dit dan opgeven? Ik als ondernemer moet alle inkomsten per maand opgeven en dan 1 x per jaar de jaar aangifte doen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Op het aangiftebiljet inkomstenbelasting eens per jaar, dus niet eens per maand.
Dat geldt hoogstens als je elke maand btw-aangifte doet. Normaal daarvoor als kleine ondernemer is eens per kwartaal. Dan geef je dus niet het belastbare inkomen/belastbare winst aan.
Het ligt er aan. Koop je heel incidenteel een oud brommertje, knap je dat voor je lol in je vrije uurtjes op, en verkoop je vervolgens je eigen brommer weer , dan is dat gewoon 'verkopen van iets dat van jou was en waarvan je de waarde hebt vermeerderd'. Daar haal je geen inkomen uit en je kunt er niet van leven, en dat zal ook niet een bedrag opleveren waarover je belasting verschuldigd bent. Net zoals wanneer je, noem eens wat, een oude PC krijgt, die opknapt en uiteindelijk doorverkoopt.

Koop je echter aan de lopende band brommers om die op te knappen en te verkopen, en verdien je daar een leuke boterham aan (meer dan ca. 5000 euro per jaar), DAN is het werk en dien je wel degelijk je inkomsten (dus de winst met aftrek van alle kosten) op te geven aan de belasting.