Bespaar ik stroom wanneer ik de oplader van mijn tandenborstel op een tijdschakelklok aansluit?

Als de oplader van een elektrische tandenborstel continu in het stopcontact zit, verbruikt hij continu stroom.

Als ik nu een tijdschakelklok in dat stopcontact zou doen, en die zo zou instellen dat de oplader van de tandenborstel alleen tussen 04:00 en 04:30 stroom krijgt, dan spaar ik stroom doordat de tandenborstel niet continu wordt opgeladen. Aan de andere kant kost zo'n tijdschakelklok zelf ook wat stroom.

Hoe zou het netto uitvallen? Met andere woorden: wat is zuiniger, de oplader van de tandenborstel continu in het stopcontact laten zitten, of zo'n tijdschakelklok ertussen zetten?

Toegevoegd na 25 seconden:
In werkelijkheid laad ik mijn tandenborstel alleen op wanneer dat nodig is, en zit de stekker dus meestal *niet* in het stopcontact. Dat is nog zuiniger dan een tijdschakelklok gebruiken. Maar daar gaat mijn vraag niet over.

Cryofiel
12 jaar geleden
12.7K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dus je vraag is:
1. Hoeveel stroom bespaar je als je een oplader maar 4:30 uur aan zet? 2. Hoeveel stroom kost het tijdschakelmechanisme extra? 3. Wat is het netto rendement? Kan je dan ook de gegevens van je oplader en tijdschakelklok posten? Anders is de vraag sowieso niet te beantwoorden toch?
Cryofiel
12 jaar geleden
1.  Nee, hij krijgt een half uur stroom: van 04:00 tot 04:30, dus in het holst van de nacht. De vraag is dus wel: hoeveel stroom kost zo'n oplader eigenlijk? 2.  Yep. 3.  Yep. Dat volgt al uit 1. en 2. Oplader is van een Braun. Tijdschakelklok weet ik niet uit mijn hoofd, die ligt nu werkeloos op zolder.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik bedoelde hoeveel watt de apparaten gebruikten. Er zijn zoveel apparaten. Ik vind het trouwens een verkeerde veronderstelling. Er wordt aangeraden een lege tandenborstel 24 uur op te laden. Het beste is sowieso de lader uit, borstel bijna ontladen (niet leeg, daar kan dat type niet heel goed tegen) en dan weer helemaal opladen. Je hebt dan wel twee borstels nodig. Het lastige is alleen dat de accu naar een jaar wat slechter wordt en ze beter af zijn met continue opladen. Dit type batterij ontlaad zichzelf ook redelijk snel als ze ouder worden. Ik snap dat je vraag daar niet over gaat.
Cryofiel
12 jaar geleden
Ik vroeg me hetzelfde af over mijn DECT-telefoon. Die wordt niet elektromagnetisch opgeladen zoals de tandenborstel, maar "direct", via metalen contactpunten op de telefoon die op contactpinnetjes van de oplader rusten. Gelden voor het opladen van de DECT-telefoon dezelfde overwegingen als voor het opladen van de tandenborstel?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel, vraag me af of je met een logische vraag, maar binnen een reactie, optimaal antwoord krijgt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Volgens mij ben je zelf erg goed in rekenen en wil je alleen weten hoeveel vermogen een schakelklok vraagt voor zijn eigen functionaliteit.
Het is je bekend dat de tandenborstel via inductie wordt opgeladen, dus de lader zelf geen intelligentie heeft of hij nu vermogen moet vragen of niet. Dus zit de lader in het stopcontact, dan zal hij altijd zijn maximale vermogen verbruiken. Die specificatie is eenvoudig op te zoeken. Heb toevallig vanochtend een handleiding gedownload van een Praxis digitale schakelklok. Maar daarin wordt niet gespecificeerd wat zijn eigen opgenomen vermogen is.

Het beste antwoord

Uit eigen onderzoek weet ik dat een oplader van Oral-B minder dan 4 Watt gebruikt, onafhankelijk van of er wel of geen borstel op staat.
Hij kan dus 250 uur voor 1 kWh = € 0,25 aanstaan.
Een mechanische schakelklok gebruikt ongeveer evenveel, je bespaart dus niets.
Het lijkt mij trouwens ook nauwelijks zinvol om bij zo'n geringe besparing de moeite te nemen.
Verder is een half uurtje druppelladen nogal weinig voor zo'n tandenborstel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Prima antwoord.

Andere antwoorden (1)

Als je een dubbeltariefmeter hebt, dus gedurende het eind van de avond en de hele nacht goedkoper stroom hebt, dan kun je met een tijdschakelaar met instelling op 's nachts laden van het tariefverschil profiteren. Dan zal het sommetje anders worden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Cryofiel
12 jaar geleden
a)  Ik heb enkeltarief. b)  Al had ik dubbeltarief, dan staat die tijdschakelaar wel de hele dag stroom te verbruiken tegen dagtarief. Weegt dat op tegen de besparing?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
ad b) Je kunt de tijdschakelaar er tussen uit laten, dus inschakelen aan het eind van de avond en 's morgens weer uitzetten.
Overigens lijkt mij het belang eerder theoretisch en voor de wetenschap dan van praktisch belang. Mij lijkt dat er geen sprake is van druppelladen als het verbruik van de oplader continu hetzelfde is. Druppelladen is van toepassing indien de batterij/accu geladen is en om hem zo te houden.