Bespaar ik stroom wanneer ik de oplader van mijn tandenborstel op een tijdschakelklok aansluit?

Als de oplader van een elektrische tandenborstel continu in het stopcontact zit, verbruikt hij continu stroom.

Als ik nu een tijdschakelklok in dat stopcontact zou doen, en die zo zou instellen dat de oplader van de tandenborstel alleen tussen 04:00 en 04:30 stroom krijgt, dan spaar ik stroom doordat de tandenborstel niet continu wordt opgeladen. Aan de andere kant kost zo'n tijdschakelklok zelf ook wat stroom.

Hoe zou het netto uitvallen? Met andere woorden: wat is zuiniger, de oplader van de tandenborstel continu in het stopcontact laten zitten, of zo'n tijdschakelklok ertussen zetten?

Toegevoegd na 25 seconden:
In werkelijkheid laad ik mijn tandenborstel alleen op wanneer dat nodig is, en zit de stekker dus meestal *niet* in het stopcontact. Dat is nog zuiniger dan een tijdschakelklok gebruiken. Maar daar gaat mijn vraag niet over.

Weet jij het antwoord?

/2500

Het beste antwoord

Uit eigen onderzoek weet ik dat een oplader van Oral-B minder dan 4 Watt gebruikt, onafhankelijk van of er wel of geen borstel op staat. Hij kan dus 250 uur voor 1 kWh = € 0,25 aanstaan. Een mechanische schakelklok gebruikt ongeveer evenveel, je bespaart dus niets. Het lijkt mij trouwens ook nauwelijks zinvol om bij zo'n geringe besparing de moeite te nemen. Verder is een half uurtje druppelladen nogal weinig voor zo'n tandenborstel.

als je hem een uur of 3 oplaad is hij wel vol dan is dat dus niet eens nodig dan kan je er nog een week ofzo mee door

Als je een dubbeltariefmeter hebt, dus gedurende het eind van de avond en de hele nacht goedkoper stroom hebt, dan kun je met een tijdschakelaar met instelling op 's nachts laden van het tariefverschil profiteren. Dan zal het sommetje anders worden.

Stel zelf een vraag

Ben je op zoek naar het antwoord die ene vraag die je misschien al tijden achtervolgt?

/100