Ik neem met terugwerkende kracht studiekosten over van mijn ex werkgever, welke bewijsstukken dien ik te hebben voor belastingaftrek ?

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
1.1K

Antwoorden (2)

In ieder geval de facturen en als er een studieovereenkomst gemaakt is moet je aan die werkgever vragen of hij een brief opstelt dat jijzelf de studiekosten voor jouw rekening genomen hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je moet aan kunnen tonen dat je het onderwijs genoten hebt en dat je hiervoor betaald hebt. Daarvoor lijkt me een bewijs van inschrijving en een verklaring van je werkgever dat hij de kosten op jou verhaalt genoeg.

Verder moet je je realiseren dat je alleen kosten kan aftrekken die je daadwerkelijk gemaakt hebt. Dat betekent alleen het geld dat je betaald hebt. Als jouw werkgever jou toestaat het in termijnen terug te betalen, en die termijnen vallen in verschillende jaren, dan valt je aftrekpost ook in verschillende jaren.

Tot slot: tot studiekosten behoren alle kosten die je gemaakt hebt. Dus als je naast collegegeld ook nog boeken gekocht hebt, of bijzondere hulpmiddelen, dan kan je die aftrekken.

Let er wel op dat bij goederen zoals een laptop deze over meerdere jaren afgetrokken moet worden, en je het privegebruik niet af mag trekken.

Reiskosten zijn nooit studiekosten.

Denk verder aan de drempel. Voor 2011 is die 500 euro. Je kan alleen de kosten daarboven aftrekken.