wie betaald wat in een huwelijk? Ik heb een invaliditeitsinkomen van rond de 150 euro. Mijn man een volledig inkomen.

we zijn getrouwd met gemeenschap van goederen. Ik hoef geen huishuur te betalen, ik betaal wel van alle rekeningen die met het huishouden te maken steeds de helft, ook mijn eigen uitgaven,kleding , autoverzekering etc . Dat gaat allemaal van mijn spaarboekje. hoe doen andere koppels dit ?

12 jaar geleden
4.1K
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Weird ; de versie van de vraag waar al wat antwoorden op waren is verwijderd, en deze blote staat er nog....
Nieuwe poging dan maar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Om geen gedonder te krijgen,kun je het beste alles op één hoop gooien want dit kan nooit lang goed gaan. Persoonlijk vind ik het een beetje kleutergedrag zo van: dit is van mij en dit is van jou.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik wou het niet zeggen, maar ben het wel roerend met je eens.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dank je Marleen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik vind het ook niet normaal. Je bent toch in gemeenschap van goederen getrouwd. Dan is toch sowieso alles van jullie samen. Dan ga je echt de rekeningen niet meer splitsen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben op huwelijks voorwaarden getrouwd en werk zelf niet,maar mijn man wel.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan nog hoeft dat niet te betekenen dat in die huwelijkse voorwaarden is opgenomen dat je beiden voor je eigen kosten moet opdraaien ; die gaan vaak meer over bezittingen voor het huwelijk en zakelijke risico's.
Althans, op een dergelijke voorwaarde zou ik niet eens overwégen te trouwen.....
In voor- en tegenspoed heeft ook financiele implicaties.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik ben nog niet getrouwd met mijn vriend, en wij delen álles samen. Aangezien ik nu niet werk, deelt mijn vriend dus zijn salaris met mij. Alles gaat gewoon van 1 rekening af. Zodra ik ga werken, komt dat salaris ook gewoon op dezelfde rekening.
Alles op 1 hoop, net zo makkelijk.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Nee dat klopt Marleen,het gaat dan ook meer om bezittingen,zakelijke risico's en eventuele schulden die voor of tijdens het huwelijk plaats vinden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Niet noodzakelijk hoor. Wij hebben expliciet wel opgenomen in onze partnerschapsvoorwaarden dat we beide naar vermogen bijdragen aan de huishoudelijke kosten. Namelijk, we werken allebei fulltime, en zijn van plan dat te blijven doen. We verdienen niet bijzonder veel meer of minder dan de ander en er is ook niet de verwachting dat dat in de toekomst heel erg uit de hand gaat lopen. Daarnaast willen we ook niet alles in een contract regelen. Dus als vriendlief gehandicapt wordt en niet meer kan werken, dan zullen we uiteraard inkomsten delen. Simpelweg, omdat ik gek op hem ben, en hem ook een fijn leven gun zonder geldproblemen. En andersom geld dit ook. Wat mij betreft dan ook is als je er financieel samen niet meer uitkomt op zo'n manier het een duidelijk teken dat er iets niet meer goed zit in je relatie. Je moet elkaar wat/veel gunnen. En dat doe je niet door nooit wat te delen. Maar, tot die tijd is het simpelste als we beide zelf beslissen wat we met ons geld willen doen. Ik heb bijvoorbeeld heb besloten om te investeren in een opleiding, en deze langzaam terug te betalen. Hij is gaat elk jaar met vrienden uitgebreid en luxe op vakantie. Omdat we ons eigen geld hebben is er geen ruzie over waar we ons eigen geld aan uitgeven, zolang de rekeningen maar betaald worden. En dat is wat mij betreft heerlijk en ik kan het iedereen aanraden. Zolang je het gunnen er maar bij in je achterhoofd houdt.
doralien
12 jaar geleden
door een foutje in het programma van een goede vraag is mijn vraag twee keer gepubliceerd. De moderator heeft er een van verwijderd. Vandaar dat niet alle antwoorden meer te zien zijn. Zoals ik al zei , zijn we getrouwd met gemeenschap van goederen. We komen beiden uit een echtscheiding met de nodige gevolgen.... dus bij ons samengaan wonen heeft hij dat zo voorgesteld maar toen werkte ik nog. Nu ben ik dus thuis .... met dat inkomen....
Hij koopt wel cadootjes voor me, betaald mijn reis ...etc daar mag ik echt niet van klagen... k wil niet dat jullie een vertekend beeld krijgen ... ik betaal dus nu de helft van de algemene boodschappen, kapper, mijn hobby , mijn auto , mijn verzekering, mijn diesel etc ... en knabbel dus verder aan mijn kapitaal ... en dat begon een beetje te steken ... vandaar dat ik me afvroeg hoe andere dat doen. Vroeger in mijn eerste huwelijk zette ik alles op de gemeenschappelijke rekening en vandaar werd alles betaald ... ook ging er een vast bedrag naar de spaarrekening ..... tot het moment dat mijn toenmalige man ....vreemd ging en de echtscheiding inzette.... toen bleek dat hij alles maar dan ook alles heeft laten verdwijnen opvoorhand ... en ik dus berooid achter bleef .... Liefde is inderdaad iets heel mooi .... helaas is het leven niet altijd zo mooi en netjes ....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Het is van de zotte dat de ene partner het spaargeld gaat aanwenden om de rekeningen te betalen.
Hoe ziet het plaatje er uit als het spaargeld op is?
Alle inkomens en toeslagen gaan naar de algemene middelen. Gehuwd op huwelijkse voorwaarden is een ander verhaal.
Valt er wat te sparen, dan doen we dat samen. Valt er wat te vieren, dan doen we dat ook samen. Geen vast zakgeldgedoe. Wel wat contanten op zak voor de onvoorziene omstandigheden. En zit dat er een keer niet in, dan de volgende keer beter.
Even om de tafel gaan zitten om de nieuwe coordinaten vast te stellen. Indien u uw spaargeld niet ongemoeid kunt laten, dan leven jullie waarschijnlijk op te grote voet.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als je in gemeenschap van goederen getrouwd bent bestaat er geen 'mijn en dijn' meer. Voor de wet geldt dat alles wat van hem is, ook van haar is. Als jullie samen een verdeling willen maken moeten jullie dat zelf weten maar voor mij is dat een heel vreemde gedachte.
Wij betalen samen alle rekeningen, kopen kleding bijna altijd in overleg, en doen grotere uitgaven pas nadat we er samen over nagedacht hebben.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@doralien, weet je wel zeker dat jullie in gemeenschap van goederen getrouwd zijn? Uit wat je omschrijft lijkt het eerder dat je onder huwelijkse voorwaarden bent getrouwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Doralien, uit een andere vraag van je heb ik de indruk dat je in Vlaanderen woont en niet in Nederland. Dus het Belgisch recht is van toepassing als men in Belgie is getrouwd.
In Belgie is men in beginsel niet in gemeenschap van goederen getrouwd, tenzij men dat uitdrukkelijk heeft bedongen (daarvoor bij notaris geweest? )

Het beste antwoord

Idealiter had je uitgezocht hoe je dit wou regelen voor je ging trouwen. Financien zijn nu eenmaal een lastig onderwerp. En er is geen verkeerde of juiste manier om dit te regelen. Het is maar net wat jullie samen willen.

Veel gebruikte manieren:
1. Alle inkomsten gaan in 1 pot, en daar wordt alles uit betaald. Vooral geschikt als het inkomen van beide partners sterk uit elkaar loopt, of als 1 van beide een fulltime ouder is bijvoorbeeld. Dit 'compenseert' de thuisblijver voor gemiste inkomsten tijdens het doen van het huishouden en de opvoeding. Daarnaast zorgt het ervoor dat je een redelijk gelijke levensstandaard hebt. Vreemd huwelijk als jij niet op vakantie kunt omdat je geen geld hebt, en manlief 3 weken op cruise over de middellandse zee gaat.

2. 50-50 van de rekeningen. Dit is wat jullie nu doen. Alleen zoals je zelf ook al merkt werkt dit niet lekker als er een groot inkomensverschil is. Jij levert 95% van je inkomsten in, hij bv 30%. Wat betekend dat je in de rest van je leven niet samen dingen kunt doen. Jij kunt geen avondje uit eten, hij wel. Zeker als je getrouwd bent in gemeenschap van goederen is dit raar. Want als je uit elkaar gaat is wel de helft zijn geld van jou.

3. Bijdrage naar inkomen. Dit werkt ook het beste als de inkomens niet te ver van elkaar vandaan liggen maar is een stuk flexibeler dan 50-50. Als de man 1000 euro in de man verdient en de vrouw 2000 betaald de man dus 33% van de huishouduitgaven, en de vrouw 66%.

Dan nog blijft natuurlijk de vraag wat er onder huishouduitgave valt... En wederom dat bepaal je zelf. Je kunt zeggen de zorgverzekering niet, omdat die persoonlijk is, of wel, omdat het 1 van de vaste lasten is. Enz..

--
In jou situatie zou ik een avond inplannen met mijn man en het hier eens rustig over hebben. Hoe zien jullie je financiele toekomst samen? Wat doe je als je door je spaargeld heen bent? Wat als de situatie omdraait? Hij raakt zijn baan kwijt, en jij werkt wel. Moet hij dan ook alles zelf betalen? Lijkt hem dat een juiste manier om dingen te verdelen? Kijk vooral ook op de lange termijn. Wil hij over 40 jaar met pensioen, misschien een beetje rondreizen, leuke dingen doen? En jij dan?

Probeer hier samen uit te komen. Maar geef het de tijd, probeer niet in een half uurtje alles geregeld te hebben. Bekijk je het namelijk van zijn kant dan zal het erop neer komen dat hij een deel van zijn vrije geld, waar hij leuke dingen mee doet, kwijt kan raken. En dat is vervelend.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
'Alles in een pot' werkt ook prima als je ongeveer even veel verdient, weet ik uit ervaring.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijdrage naar inkomen is verstandig ... maar bij elke regeling moet er gewoon een afspraak gemaakt worden !

Andere antwoorden (13)

Ik en toevallig vrijwel alle mensen die ik ken, gooien alles op één hoop (1 of 2 inkomens op één gezamenlijke bankrekening), en doen daarvan alle uitgaven en sparen. Niks 'van mij' of 'van jou', of één partner die beduidend meer te besteden heeft dan de ander. Dat kan op de lange duur nooit, nooit werken. Als je getrouwd bent, zeker in gemeenschap van goederen, ben je een financiële eenheid en heb je beiden dezelfde levensstandaard en min of meer hetzelfde uitgavenpatroon. Als dat totaal zou scheeflopen, ben je sowieso met de verkeerde getrouwd.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
+ NIets aan toe te voegen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Bijna alle personal finance boeken geven aan dat 'niks van mij, of van jou' in bijna alle gevallen een slecht idee is in een relatie. Door wel 'zakgeld' te hebben, geld wat je kunt uitgeven zonder dat dat overleg over nodig is, zorg je ervoor dat beide partners zelf beslissingen kunnen blijven maken over wat zij belangrijk vinden. De meeste koppels hebben dit ook, maar niet expliciet. Door dit wel expliciet te maken kun je vaak veel problemen & ruzies voorkomen. Daarnaast geeft het ook een extra waarde aan dat geld. Stel, manlief wil een bos rozen voor je halen. Hartstikke leuk, maar je betaald er eigenlijk zelf voor, of erger nog je moet het vooraf in je budget kwijt als je het niet breed hebt. Lekker romantisch. Natuurlijk gaat het ook om de actie op zich. Maar stel, manlief heeft 100 euro vrij te besteden per maand. Daar mag hij mee doen wat hij wil. Eendjes eten geven, kunst van kopen, of voor jou dat bosje rozen halen. Dan is het toch veel meer waard wanneer je van hem rozen krijgt? Daarnaast zorgt het ervoor dat duidelijk is wat je frivool kunt uitgeven, en ook dat duidelijk is hoe je kunt sparen voor leuke dingen.
--- Overigens heb je het vast niet zo bedoeld, maar je antwoord leest een beetje alsof je mijn relatie (die wel werkt met 'van mij, en van jou') bij voorbaat afserveert als een slechte relatie. Dat iemand het anders doet, betekend niet dat dat verkeerd is.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Ik denk dat het kan werken als de respectieve salarissen elkaar niet al te gek ver ontlopen. Dan komt het namelijk eigenlijk op precies hetzelfde neer als wanneer beide aandelen in één pot gaan en er naar rato weer uitgehaald worden, en is het slechts formeel / gevoelsmatig je 'eigen' geld.
Maar als de één pakweg twee keer modaal verdient en de ander niks of bijna niks, dan kan dat op de lange termijn nooit vol te houden zijn.
burgos
12 jaar geleden
Toppie alles op1 hoop+++++++
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@mormel ; wat adviseren die Personal Finance-boeken eigenlijk bij 'eenverdienersgezinnen' (met of zonder kinderen), want daar ben ik dan wel benieuwd naar.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
@marleen afhankelijk van de situatie, maar de standaard aanpak is als volgt: Stap 1 is uiteraard, minder (of op z'n minst, niet meer) uitgeven dan er binnenkomt. Daarnaast worden dan alle rekeningen uit het ene salaris betaald, vaste lasten, variabele lasten, spaargeld en vervolgens krijgen beide echtgenoten een bepaald vrij te besteden bedrag 'zakgeld'. Het is aan de mensen zelf om te bepalen wat onder persoonlijke uitgave valt, en ook hoeveel geld daarvoor over hebben uiteraard.

Maar bijvoorbeeld uitgave voor een hobby is iets wat heel goed uit zo'n persoonlijke pot kan. Als jij bijvoorbeeld van lezen houdt koop je misschien 2-3 boeken per maand. Je man is meer auto's en betaald aan huur voor een garage en onderdelen. Door een duidelijk budget te hebben (je 'zakgeld') voor dit soort dingen voorkom je dat je dat er meer wordt uitgegeven aan dit soort budgetaire items dan gewenst en houd je ook een eerlijke verdeling tussen de twee partners. Daarnaast voorkom je ook ruzie over de manier waarop dat geld wordt uitgegeven. Bij mijn ouders heb ik dit bijvoorbeeld ingevoerd een tijd terug omdat mijn moeder het onzin vond om geld uit te geven aan kranten (die mijn vader belangrijk vind) en mijn vader het onzin vond om spelletjes voor de gameboy te kopen (die mijn moeder belangrijk vind). Dit heeft een heel stuk geholpen om hun relatie fijner te krijgen.
Ik ga volgend jaar trouwen en al het geld wat we hebben zetten we op 1 rekening en daarvan worden 2 passen aangevraagd. Daar word natuurlijk ook beide salarissen op gestort en alle rekeningen van betaald
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wie betaald wat ? Ik denk dat normaal gesproken je alle inkomsten in 1 potje doet daar alles van betaald en iedere dan van wat er over is een deel kan (maar niet moet) uitgeven.
Er zijn maar weinig huwelijken waar de man en de vrouw precies evenveel verdienen dus het is nooit te realiseren dat ze precies de helft betalen.
Soms groeit iets ook vanzelf zo betaal ik alle vaste lasten en mijn vrouw de boodschappen daardoor houdt zij wat meer over en kan dan sparen voor de vakanties. Komt zij wat tekort leg ik het erbij kom ik wat tekort legt zij het erbij en komen we allebei tekort....dan doen we even rustig aan met de uitgaven.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Dat is maar hoe je er samen uit komt. Daar mijn vrouw soms wel en soms geen inkomen heeft betaal ik alle rekeningen. Ook die van haar auto en gsm.
De keren dat e wel werk heeft en een inkomen heeft gaat dat gedeelte op de spaarrekening. Daar kan dan wat extra's van gedaan worden zoals vakantie, dure reparaties, extra kleding enz.
Overigens in gemeenschap van goederen maakt het toch niet uit wie wat betaald, want alles is van jullie samen. Ik denk dat jullie moeten gaan uitrekenen hoeveel jullie samen aan inkomen hebben en hoeveel jullie samen aan uitgaven hebben. Dat moet dekkend zijn. Het lijkt mij onzin om van spaargeld te moeten leven, want ook dat gaat een keer op. Als dat niet anders kan dan moet je een manier vinden om je uitgaven te verminderen. Zo hebben wij het ook moeten doen. En wij hebben 3 kinderen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Mijn vriend en ik hebben beide een eigen rekening. We storten elke maand 70% van ons inkomen op een gezamenlijke rekening waarvan we de vaste lasten betalen. Beiden houden we wat geld over wat gewoon van jezelf is. Kun je van sparen, cadeautje voor de ander van kopen, of zelf los gaan op bv schoenen, zonder je schuldig te voelen. Of hoeven te verantwoorden.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar die 30% die jullie dan elk overhouden is dan niet voor allebei hetzelfde bedrag, tenzij jullie allebei nagenoeg hetzelfde salaris hebben. Dan zou het ook niet helemaal eerlijk verdeeld zijn omdat je dan niet allebei hetzelfde voor jezelf te besteden hebt.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paca, is dat noodzakelijkerwijs erg?
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Klopt dat dat niet hetzelfde bedrag is. Maar degene met het hoogste inkomen legt ook meer in de gezamenlijke pot. Naar rato is het gelijk. Voor ons werkt het zo.
En Geen van ons zijn strikte knieperds.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Maar dan is het dus niet helemaal samen delen. Want als jij 2000 euro verdient, hou je 600 euro over voor jezelf. Verdient je partner 1000 euro dan houdt hij 300 euro over voor zich zelf. Maar misschien heb ik het ook niet helemaal goed begrepen. Maar goed, uiteindelijk blijft het feit natuurlijk overeind dat al het geld van jullie samen is, ongeacht op welke rekening het geld staat.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
paca, het klopt dat de een dan meer voor zichzelf houd dan de ander. Maar hoe meer de een voor zichzelf houdt, hoe meer diegene ook steekt in de gezamelijke kosten. Jouw voorbeeld: persoon 1: verdient: 2000
Houdt voor zichzelf: 600
Legt dus in vaste lasten: 1400 persoon 2: verdient: 1000
houdt voor zichzelf: 300
Legt dus in vaste lasten: 700 Wie minder investeert, zal minder overhouden voor zichzelf ;) Lijkt me logisch.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
als de inkomsten van beide partners ver uit elkaar leggen, kan je ook afspreken om de gemeenschappelijke lasten te delen naar rato van het inkomen. Zo kan iemand 60% van de lasten dragen en de partner 40% van de lasten. Hetgeen overblijft blijft dan van de partner. Misschien is dit dan een eerlijker verdeling.
Wij hebben een gezamenlijke rekening, waarvan alle rekeningen worden betaald waar beide salarissen op worden gestort.
We betalen dus alles samen en we brengen naar draagkracht in. Onze salarissen zijn wel anders namelijk: ik werk meer en mijn salaris is per uur ook hoger.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Hoe je omgaat met rekeningen en het geld verdeeld voor de uitgaven heeft niets te maken met het feit dat je in gemeenschap van goederen getrouwd bent. Daar moet je dus afzonderlijk afspraken over maken. Het getrouwd zijn in gemeenschap van goederen betekent dat alles dat jullie aanschaffen van jullie beiden is en dat ook schulden over en weer op elk van jullie te verhalen is.

Elk stel maakt die afspraken die het beste bij hem/haar passen. Dat kan zijn dat je ieder de helft betaald, dat je naar rato van je inkomen bijdraagt of dat je het geld op een rekening stort en alles samen doet.
Zelf heb ik mijn eigen rekening en draag naar rato bij aan de vaste lasten en de huishoud kosten. Dat hebben wij gekozen omdat we ons daar prettig bij voelen. Zo heb ik zelf mijn geld waarmee ik kan doen wat ik wil.

In jouw geval zou ik eens met je man rond de tafel gaan zitten en aangeven dat je het niet prettig vindt om iedere keer van je spaargeld te moeten leven. Dit betekent automatisch dat jullie minder geld tot je beschikking hebben. Wellicht heeft je man hier nog nooit over nagedacht. En kunnen jullie samen best tot een oplossing komen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij gooien alles op 1 hoop. Daar word alles van betaald en wat er van overblijft kunnen we vrij uitgeven. Wel hebben we ieder een bepaald bedrag aan zakgeld. Dit hebben we gedaan zodat we geen meningsverschillen krijgen over dingen die je koopt of doet. Als ik uiteten wil, kan ik dat gewoon doen van mijn zakgeld. Dit werkt voor ons ideaal!
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wij doen eea op basis van 'uren werk'/'verhouding salaris'.

Dus als mijn vrouw 1/2 krijgt aan het einde van de maand van wat ik krijg, dan stort zij ook de helft van wat ik stort op onze gezamelijke rekening. We hebben een keer een schatting van onze kosten gemaakt, en op basis daarvan bepalen we hoeveel geld er gezamelijk wordt ingelegd.

Dat geeft je de vrijheid om voor eigen zaken zelf te besluiten dat je ze wilt hebben, zonder scheve ogen te krijgen.

In jouw geval werkt dit niet zo handig. In jouw situatie zou ik persoonlijk zeggen: Hou je eigen geld voor je eigen dingen. Alle algemene kosten komen vervolgens uit het salaris van de partner.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Toen je "in gemeenschap van goederen" trouwde, heb je in feite al afgesproken, dat je al die dingen samen doet.
Als je iets koopt, is de schuld van jullie samen.
Wat de een koopt, is ook van jullie alle twee.

Ook al koopt de een iets, de schuld en het bezit is al van beiden.
Dus die huishuur, betalen jullie samen.
Wat de een verdient, is van jullie samen.

Geniet er van, samen
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Wanneer één van de partners geen of weinig inkomen heeft de andere partner onderhoudsplicht.
Staat ook in het huwelijkscontract.
Dus het bijhouden van een administratie of gelijkelijk verdelen van de kosten is iets wat niet is geregeld in de huwelijksovereenkomst.
Er is ook geen plicht om de kosten gelijkelijk te verdelen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Lieve Doralien, Jullie zijn getrouwd in gemeenschap van goederen, het inkomen is 1 van de gemeenschapelijke goederen, het is dus van jullie samen, waarom doen jullie niet makkelijker en betalen jullie de vaste lasten niet gewoon van zijn rekening en wat er van hem overblijft gebruik je voor de rest, dan kan jouw geld gebruikt worden om te sparen.
Wat jullie nu doen komt eigenlijk op hetzelfde neer als 2 vrienden die 1 huis delen en de vaste lasten ieder apart op de hoop gooit....
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Je vraagt hoe andere koppels dit doen.

Wij deden het zo:
Toen we verkering hadden was ik veel reisgeld kwijt om ieder weekend bij hem te komen. Hij betaalde daardoor ook alles aan boodschappen en uitjes. Na enkele maanden bleek dat hij een grote schuld had en ik had een drievoud daarvan op mijn spaarrekening staan, dus ik loste dat af binnen enkele dagen nadat hij over zijn schuld verteld had. Ik had al zo'n groot 'wij'-gevoel dat ik het superzonde vond dat er zoveel rente betaald moest worden, terwijl ik het geld gewoon had. Een ruim half jaar later gingen we samenwonen en toen hebben we ook meteen een hij gezamelijke rekening geregeld. Hier kwamen onze beide salarissen op en daar betaalden we ook alles van. Toen we dat jaar erop gingen trouwen en we een gezin wilden gaan vormen door te proberen zwanger te worden, zijn we gaan budgetteren. Dat was nodig, want AL ons maandelijkse inkomen ging op! Omdat mijn gezondheid het niet toe zou laten moederschap en werk te combineren, zouden we behoorlijk teruggaan in salaris. Dat werd behoorlijk wennen.
In die periode hebben we alles opgeschreven wat we uitgaven. Echt ALLES moest in ons GROTE kasboek... ;-)
Op één kostenpost per persoon na. We kregen beiden 'zakgeld'. Mijn man toentertijd het dubbele van wat ik kreeg, maar hij had er een zware dobber aan zich aan het bedrag te houden. Dat ging beter toen hij stopte met roken en hij minder ging stappen toen onze kleine geboren werd.
In de tussenliggende periode konden we al mijn salaris op de spaarrekening zetten en konden we wennen aan ons lagere uitgavenpatroon. Toen mijn salaris daadwerkelijk stopte waren we al gewend aan het leven van één salaris en dat doen we nu (ruim zeven jaar later) nog steeds.

We doen beiden wat we graag willen doen, maar overleggen soms wel met elkaar bij iets grotere uitgaven. Zo ben ik veel zuiniger ingesteld dan mijn man en schept hij graag over mijn zuinigheid op bij zijn vrienden, als zij klagen over het uitgavenpatroon van hùn vrouw... Mijn man moet mij zo nu en dan wel aansporen om ook iets leuks te doen. Dan zeg ik bijvoorbeeld dat ik iets graag wil, maar dat het zo duur is. (bezoek schoonheidsspecialiste, die ene leuke lamp, een cursus/hobby starten, ... ) Misschien dat die drempel er is, omdat het mijn man is die het salaris inbrengt, maar ik denk dat ik dit evengoed wel zou hebben. Aard van het beestje...