Hoe kan de vakantietoeslag van iemand met bruto 90 euro minder salaris per jaar 260 euro netto hoger zijn dan de mijne?

Zij krijgt maandelijks wel een onkostenvergoeding van 90 euro netto. We krijgen allebei de helft van onze pensioenkosten vergoed? We kunnen verder geen verschillen vinden tussen onze salarisstrookjes.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Is de bruto vakantietoeslag wel bijna hetzelfde? Want daar moet je naar kijken. Het verschil bruto-netto kan veroorzaakt worden door hetgeen linden015 al aangaf in zijn/haar antwoord.

Het beste antwoord

Vakantiegeld, overwerk ed worden niet belast via je brutto salaris d.m.v. loonheffingstabel. Deze worden belast via het percentage bijzondere beloning. Dit percentage zou op de salarisstrook moeten staan.

Wat je uiteindelijk aan belastingen moet betalen is wat je in 1 jaar verdient. De loonheffingstabel is daar op gebaseerd omdat je normaliter 1/12 of 1/13 van je jaarsalaris per maand of per 4 weken betaald krijgt.
Alles wat je buiten je maandsalaris verdient zoals overwerk, vakantiegeld zijn geen reguliere inkomsten maar bijzondere beloningen.

Als jouw percentage hoger is dan dat van haar wordt er bij jouw meer belasting ingehouden op het vakantiegeld en krijg je dus netto minder.

Over het algemeen is het percentage van de bijzondere beloning hoger dan van je normale salaris. Dit om te voorkomen dat bij de jaarlijkse aangifte blijkt dat er te weinig is ingehouden, dan moet je dat alsnog betalen.

Maar het kan ook zomaar zijn dat er teveel is ingehouden en dan zou je dit terug moeten krijgen bij de jaarlijkse aangifte.

Ik neem aan dat jullie beide hetzelfde percentage vakantietoeslag opbouwen per maand dus bv 8%.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
fisbel
12 jaar geleden
Prachtig verhaal, maar ik vraag me af of het antwoord gezocht moet worden in de bijzondere beloning.
* Hoe zit het met de loonheffingskorting?
* Hoe wordt de onkostenvergoeding verwerkt? Zonder preciesere gegevens is de vraag van TS niet te beantwoorden of blijft het gissen. Troost voor TS is dat het uiteindelijk allemaal goedkomt bij de aangifte. Dan blijkt dat de kennis evenveel belasting (over gelijk inkomen) moet betalen als TS.
Hierbij houden we even geen rekening met leeftijd, evtl. belastingkortingen zoals iack en alleenstaande ouderkorting. Want dan krijgen we weer een heel ander belastingplaatje.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Vermoedelijk ontbreekt het mij aan talent (en oprechte belangstelling) om dit te begrijpen. Deels ben ik wel gerustgesteld dat het bij de definitieve aanslag wel goed komt, maar omdat die collega een huurwoning heeft en geen bijzondere privéomstandigheden, betwijfel ik het nog maar of zij wel aangifte doet.