Moet ik loonheffingskorting nemen?

Ik heb sinds een paar dagen een nieuw baantje het is ook mijn enige werk. Nou kreeg ik een formulier waarop op stond of ik loonheffingskorting wilde ja/nee en vanaf wanneer. Maar wat moet ik daar nou invullen?Ik snap de loonheffingskorting namelijk niet helemaal. Ben trouwens 18 en werk ongeveer 6 uur per week.

Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
13.8K

Het beste antwoord

dat kan, maar moet niet. Loonheffingskorting is een korting die je krijgt op de inkomsten belasting; Iedereen heeft hier gewoon recht op. Je kan de korting op de belastingen laten verrekenen met je maandelijkse salaris, dat doet dus je werkgever voor je. Of je kan besluiten dat je aan het einde van het jaar de korting uitbetaald wilt krijgen, door dan een belastingopgave te doen. Het voordeel hiervan is dat je dan in een keer een wat groter bedrag krijgt. De reden dat het je gevraagd wordt is om te voorkomen dat je 2 baantjes hebt, bij beiden de heffingskorting toegepast wordt, en je dan aan het einde van het jaar geld moet terug betalen.

Als je dus maar een baantje hebt kan je zonder nadenken ja of nee zeggen. In de praktijk maakt het -aan het einde van het jaar- niet uit. (Behalve eventuele rente die je misloopt als het aan het einde van het jaar komt)

Zie voor info over de heffingskorting: http://belastingdienst.nl/zakelijk/loonheffingen/lb22_heffingskortingen/lb22_heffingskortingen-01.html
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden

Andere antwoorden (2)

Als je 1 inkomen hebt kan je daar loonheffingskorting op aanvragen.
Pas als je verschillende inkomens hebt moet je kiezen voor je hoogste inkomen.
Dus in jouw geval, ja invullen.
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Verwijderde gebruiker
12 jaar geleden
Oke bedankt!
Iedereen in Nederland, die belasting betaalt (omdat hij/zij werkt of een uitkering ontvangt) heeft recht op een vaste vermindering van de te betalen belasting. Dat is ongeveer €2000 per jaar, omgerekend €166 per maand. Als je maar één baan hebt kun je kiezen of je die korting (belastingvermindering) meteen van je werkgever wilt krijgen (dan "ja" invullen) of dat je nu eigenlijk teveel belasting betalen wilt en dan volgend jaar een leuk bedrag van de belastingdienst terug wilt krijgen (dan "nee" invullen).
Hoeveel je volgend jaar terugkrijgt hangt af van hoeveel je betaald hebt. Je krijgt zoveel terug als je aan belasting betaald hebt, tot een maximum van €2000.

Heb je meerdere banen tegelijkertijd, dan zou je de korting bij al je werkgevers kunnen vragen, maar het risico is dan dat je in totaal meer dan €2000 loonheffingskorting krijgt en dan moet je volgend jaar aan de belasting terugbetalen. Het is dan dus verstandiger de korting bij één van je werkgevers te vragen en niet bij de andere. Meestal zul je kiezen voor de werkgever waar je het meeste verdient.